معاون گروهها، مجامع و شوراهای اتاق ایران:
بیزنس مدلها نیازمند نوآوری هستند
اقتصاد ایران: معاون گروهها، مجامع و شوراهای اتاق ایران، گفت: گزارش شامخ مدیران خرید، نشان میدهد وضعیت تولید و کسبوکارها خوب نیست. این امر وظیفه مشاوران حوزه کسبوکار را در راستای یافتن راههای برونرفت مناسب از این شرایط، سنگینتر خواهد کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، علی چاغروند در افتتاحیه ششمین همایش مشاوره به کسبوکار که در اتاق ایران برگزار شد، افزود: در 6 سال گذشته هدف معاونت کسبوکارها و فدراسیون مدیریت و مشاوران کسبوکار، حمایت از کسبوکارها و ارائه راهحلهای بهروز به آنها بوده است. هرچند به دلیل شرایط نامناسب سالهای اخیر، در دو سه سال گذشته تقریباً تمرکز اصلی ما بر موضوع تابآوری بوده است.
او با بیان اینکه صنعت مشاوره مدیریت 1.8 میلیارد دلار در دنیا ارزش دارد، افزود: بعد از آمریکای شمالی که بیشترین سهم را در این صنعت دارد، روند رشد صنعت مشاوره در آسیا و اقیانوسیه بیشتر از سایر نقاط دنیا بوده است.
چاغروند با اشاره به اهمیت تحول دیجیتال به عنوان یک ابرروند، ادامه داد: روند رشد دیجیتال ضرورت تغییر در مدلهای کسبوکار را نشان میدهد و بیزنس مدلها نیازمند نوآوری هستند. بر همین اساس دانشگاهها باید سرفصلهای آموزشی خود را مبتنی بر نیاز روز، تغییر دهند.
او با بیان اینکه در حوزه توسعه بازاریابی، بیگ دیتاها از مسائل مورد توجه این حوزه هستند، اظهار کرد: اگر نیروهای متخصص نتوانند از این حجم دیتا استفاده کنند حتماً با چالش مواجه میشوند و مشاوره در این زمینه به کسبوکارها مهم است.
به گزارش اکونیوز چاغروند با بیان اینکه در سال 2024 بالغ بر 25 میلیارد دلار برای توسعه بازاریابی در دنیا هزینه شده است، خاطرنشان کرد: پیشبینی میشود این میزان برای سال 2025 حدود 34 میلیارد دلار باشد. در حوزه فناوری اطلاعات نیز در سال گذشته میلادی، 102 میلیارد دلار سرمایهگذاری شده است و پیشبینی این است که برای سال 2025 این رقم به 113 میلیارد دلار برسد. این نشان میدهد بازار مشاوره در دنیا مبتنی بر فناوری اطلاعات و توسعه دیجیتال، پررنگ است و باید به این سمت برویم.
او با اشاره به عوامل محدودکننده صنعت مشاوره، گفت: یکی از مسائل ما این است که شرکتهایی که متخصصین لازم را داشته باشند، نداریم. عدم انعطافپذیری بودجه بنگاهها با هزینه مشاوره بازاریابی مشکل دیگر این صنعت است. مثلاً بنگاههای خدماتی در مباحث بودجهای باید 40 تا 45 درصد را برای نیروی انسانی خود هزینه کنند در حالی که اغلب در حدود 5 درصد بودجهبندی میکنند.