وی با بیان اینکه صنعت خودرو نیازمند برنامهای مدون و همه جانبهنگر است، افزود: تبدیل بازار خودرو به یک بازار رقابتی در صورتی میسر خواهد بود که دولت از عرصه مدیریت خودروسازیها به تدریج کنار برود.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با توجه به نتایجی که اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو در کوتاهمدت، میان مدت و بلندمدت میتواند برای ذی نفعان صنعت خودرو دربرداشته باشد، گفت: اصلاحات میبایست شامل مجموعهای از اقدامات به موازات یکدیگر و در یک بازه زمانی مشخص باشد که صادرات یکی از این اقدامات است.
مرزبان راد تصریح کرد: در زمینه صادرات وزرای خارجه و سفرا به موازات برنامههای سیاسی خود میبایست در فعالیتهای اقتصادی نیز ورود کنند تا بتوانند سهمی از بازار خودروی جهان را در اختیار گیرند و تبعا به موازات صادرات، اجرای استانداردهای جهانی نیز ضرورت دارد. ضمن اینکه به تبع ورود به بازارهای صادراتی، واردات با استفاده از ارزهای حاصل از صادرات میسر خواهد شد.
وی ادامه داد: از آنجایی که خودروسازان داخلی در حال حاضر قادر به عرضه تولیدات خود در یک بازار رقابتی مناسب نیستند، همین امر موجب افت کیفیت شده است؛ در حالی که سودآوری تولیدات این شرکتها موجب میشود که آنها بتوانند بخشی از سود حاصله را در صنایع های تک و پیشرفته و همچنین بخش تحقیق و توسعه وارد کنند تا بتوانند به ارتقای کیفی محصولات دست یابند.
این کارشناس صنعت خودرو بر این نکته تاکید کرد که خودروسازان اگر در مسیر توسعه حرکت کنند، امکان پیشرفت برای آنها فراهم خواهد شد و توسعه نیز منوط به درآمدزایی است و درآمدزایی هم زمانی حاصل میشود که خودروی تولیدی باکیفیت بوده و سهم موثری از بازار در اختیار خودروسازان باشد. قدرت نمایی در بازار نیز منوط به فروش مناسب است و فروش مناسب نیز در گرو تیراژ بالا و در ادامه توانایی عرضه محصول در بازارهای مختلف و صادرات است. بدین ترتیب میبینیم که مسیر توسعه در صنعت خودروسازی از زنجیرهای از عوامل عبور میکند.
مرزبان راد اذعان کرد: اعمال قیمتهای دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی به واسطه تبعیت از قانون ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمتگذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نوسانات ارزی و بازار آشفته ارزی نیز خودروسازان را در ورود به تحقیق و توسعه، به روزآوری قطعات و تکنولوژی دچار تردید میکند؛ بنابراین میبایست قوانین خارج از صنعت نیز دیده شوند و شاهد اصلاح قوانین، نحوه ارتباط میان کارفرما و نیروی کار و افزایش ارتباط صنایع با دانشگاهها باشیم.
قیمتگذاری دستوری سبب افت کیفیت خودروها شد
اقتصاد ایران: به اعتقاد یک عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت، اعمال قیمتهای دستوری ممکن است خودروسازان را در مقطع کوتاهی ناچار از فروش با قیمت پایین کند، اما این نحوه قیمتگذاری موجب نزول کیفیت، کاهش رغبت مشتریان و در نتیجه افت فروش خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، جواد مرزبان راد قیمتگذاری دستوری را صرفا به عنوان یک مسکن موقت در متعادلسازی شرایط اجتماعی، کنترل مستقیم بازار به دلیل بروز حباب قیمتی و جلوگیری از التهابات منشاء اثر دانست و اظهار کرد: قیمتهای دستوری در بلندمدت به عنوان یک سیاست کلی پذیرفتنی نیست، زیرا مشکلاتی را برای تولیدکننده و در مباحث کیفی و رقابتپذیری ایجاد میکند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه