دلالی ها و حواشی سدان شیائومی در بازار چین
اقتصاد ایران: تعداد زیادی از مدل های تقریبا نو شیائومی YU۷ در بازار خودرو های دست دوم چین با قیمت بالاتری از قیمت رسمی کارخانه لیست شدهاند. کراساوور YU۷ دومین خودرو تولیدی شیائومی بعد از SU۷ است که تحویل آن از ۶ ژوئیه شروع شد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، بر اساس داده های منتشر شده، بیشتر از 80 دستگاه Xiaomi YU7 برای فروش مجدد در سراسر کشور با قیمتی بین 350 هزار تا 390 هزار یوآن معادل حدودا 48.300 تا 53.800 دلار آمریکا آگهی شدهاند.
این آگهی ها درست زمانی منتشر شدند که قیمت رسمی کارخانه بسیار کمتر است. این خودرو در 3 نسخه عرضه میشود که قیمت آنها به شرح زیر است:
نسخه استاندارد : 253.500 یوآن معادل حدود 35 هزار دلار
نسخه پرو : 279.900 یوآن معادل حدود 38.600 دلار
نسخه مکس : 329.900 یوآن معادل حدود 45.600 دلار
بیشترین آگهی های فروش مربوط به نسخه Max هستند و اکثر آنها با کارکرد کمتر از 100 کیلومتر ثبت شدهاند. همچنین گفته میشود که افزایش قیمت در این آگهی ها بین 10 هزار تا 20 هزار یوآن معادل حدود 1.400 تا 2.800 دلار است.
طبق اطلاعات و تحلیل های موجود، این آگهی ها به 2 دسته تقسیم میشوند:
1. خودرو هایی که اول توسط دلال های حرفهای برای فروش در بازار از کمپانی خریده شدند.
2. خودرو هایی که توسط پلتفرم های فروش دست دوم از مالک های اولیه خریداری و بعد با قیمت بالاتر فروخته شدهاند.
کمپانی شیائومی در روز عرضه اولیه این خودرو اعلام کرد که در فقط در 3 دقیقه تعداد 200 هزار پیش سفارش دریافت کرده و در 18 ساعت اول هم 248 هزار سفارش نهایی ثبت شده است.
برای مقابله با دلالی و سو استفاده افراد واسطه، شرکت محدودیت هایی اعمال کرد که هر خریدار مجاز بود در 24 ساعت اول یک سفارش برای نسخه موجود یا سفارشی ثبت کند.
همچنین سفارش تا 168 ساعت بعد از پرداخت بیعانه قابل تغییر است اما بعد از این مدت، سفارش قفل میشود و دیگر امکان تغییر وجود ندارد و بیعانه غیرقابل بازگشت خواهد بود.
طبق آخرین آپدیت اپلیکیشن شیائومی، زمان تحویل YU7 برای سفارش های جدید همچنان طولانی است. زمان انتظار برای نسخه های مختلف که از زمان نهایی شدن سفارش اعمال میشود، به شرح زیر است:
نسخه Standard: بین 57 تا 60 هفته
نسخه Pro: بین 49 تا 52 هفته
نسخه Max: بین 41 تا 44 هفته
البته باید گفت که مدل SU7 شیائومی هم بعد از معرفی با افزایش قیمت در بازار دست دوم مواجه شده بود اما بعد از مدتی و با عادی شدن تقاضا، قیمت ها به سطح نرمال بازگشتند.
گفته میشود وزارت صنعت و فناوری اطلاعات چین در حال بررسی قانون جدیدی است که فروش خودرو قبل از گذشت 6 ماه از ثبت اولیه آن را ممنوع خواهد کرد.