افزایش سه برابری خریداران کتاب در روزهای جنگ
اقتصاد ایران: سامانه بازار کتاب در حالی که کشور طی بازه یکماهه از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴ وضعیت جنگی و محدودیتهای ناشی از آن را شاهد بود، رشد کمسابقهای در میزان فروش و تعداد خریداران را تجربه کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، سامانه بازار کتاب در حالی که کشور طی بازه یکماهه از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴ وضعیت جنگی و محدودیتهای ناشی از آن را شاهد بود، رشد کمسابقهای در میزان فروش و تعداد خریداران را تجربه کرد.
این سامانه در حالی طی بازه یکماهه از ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر ۱۴۰۴ شاهد رشد کمسابقهای در میزان فروش و تعداد خریداران بود که کشور وضعیت جنگی و محدودیتهای ناشی از آن را از سر میگذراند. بر اساس گزارش آماری منتشرشده از سوی خانه کتاب و ادبیات ایران، تعداد خریداران کتاب در سامانه بازار کتاب، در این بازه زمانی نسبت به سال گذشته، بیش از سه برابر شده و فروش ریالی نیز رشدی چشمگیر داشته است؛ اتفاقی که بخش عمده آن مرهون تداوم حمایتها در این حوزه است.
درخشش بازار کتاب در سایه جنگ
آمار رسمی نشان میدهد در بازه مورد بررسی در سال ۱۴۰۳، ۲ هزار و ۴۲۱ نفر با خرید ۶ هزار و ۶۰۳ جلد کتاب مبلغی حدود ۸ میلیارد و ۷۴۲ میلیون و ۳۸۵ هزار و ۳۵۰ ریال هزینه کردند. در حالی که در سال ۱۴۰۴، این ارقام بهطور چشمگیری افزایش یافت و به ۷ هزار و ۲۶۱ خریدار، ۱۴ هزار و ۵۰۸ جلد کتاب و مجموع مبلغ خرید به ۲۴ میلیارد و ۱۱۶ میلیون و ۵۱۱ هزار و ۳۲۵ ریال رسید.
بر اساس دادهها، یارانه استفاده شده در خرید کتاب در بازه ۲۰ خرداد تا ۲۰ تیر سال گذشته (۱۴۰۳) ۱ میلیارد و ۵۹۱ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۸۶۴ ریال بود، در حالی که در سال جاری (۱۴۰۴) به ۳ میلیارد و ۶۳۱ میلیون و ۶۷۶ هزار و ۱۶۱ ریال افزایش یافته است. همچنین یارانه پستی، که هزینههای ارسال کتاب را در اقصینقاط کشور کاهش میدهد، از ۲ میلیارد و ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۳ به ۴ میلیارد و ۳۹۱ میلیون و ۱۰۰ هزار ریال در سال ۱۴۰۴ رسیده است.
این افزایش در منابع حمایتی، بهویژه در شرایطی که رفتوآمد و جابهجاییهای فیزیکی با محدودیت همراه است، باعث شده تا فروش آنلاین کتاب بتواند با جذب گسترده خریداران، نقش محوریتری در توزیع فرهنگی ایفا کنند.
کتاب؛ پاسخ جامعه به بحران
افزایش شمار خریداران در میانه بحران، صرفاً یک پدیده اقتصادی نیست، بلکه باید آن را بهعنوان نشانهای از واکنش فرهنگی جامعه در برابر شرایط بحرانی تحلیل کرد. جنگ و بحرانهای اقتصادی معمولاً با افت شدید در بازارهای فرهنگی همراهاند، اما دادههای این گزارش حاکی از آن است که جامعه ایرانی با پناه بردن به کتاب، به دنبال آگاهی، آرامش و تابآوری است.
از سوی دیگر، تجربه موفق فروش آنلاین و نمایشگاههای مجازی کتاب، که نخستینبار در دوران همهگیری کرونا به بلوغ رسید، اکنون در بستر جنگ نیز بهعنوان مدلی مؤثر برای تداوم دسترسی فرهنگی عمل میکند.
چالشها پابرجا، اما مسیر روشن است
اگرچه افزایش قیمت کتاب و کاهش قدرت خرید همچنان چالش جدی بخشی از مخاطبان است، اما حمایتهای هدفمند یارانهای توانستهاند بخشی از این فشار را جبران کنند. استمرار چنین سیاستهایی، بهویژه در دورههای بحران، نهتنها از آسیب به زیرساختهای فرهنگی جلوگیری میکند، بلکه به پویایی بازار و مشارکت فعالتر شهروندان در زیست فرهنگی کمک خواهد کرد.
پیروزی نرم در جبهه فرهنگ
آمارهای تازه بازار کتاب نشان میدهد که حتی در سایه تهدیدها و محدودیتهای جنگی، اگر سیاستهای فرهنگی بهدرستی طراحی و اجرا شوند، میتوان انتظار رشد و تحرک در حوزههایی داشت که در نگاه اول شکننده بهنظر میرسند. وضعیت سامانه بازار کتاب در تیرماه ۱۴۰۴، با رشد فروش، افزایش یارانهها و مشارکت بالاتر مخاطبان، یک «پیروزی نرم» برای فرهنگ ایران محسوب میشود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه