زنجیره تامین خودرو جهان در دست چند بروکرات چینی
اقتصاد ایران: کنترل صادرات چین بر عناصر یا مگنت های کمیاب موجود در خاک که از ماه آوریل آغاز شده، زنجیره تامین جهانی خودرو را با چالش مواجه کرده و به بوروکرات های یک اداره کوچک در وزارت بازرگانی چین قدرتی بیسابقه بخشیده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، مگنت مورد بحث برای موتور خودرو های برقی، هواپیما های نظامی و تجهیزات انرژی بادی حیاتی هستند و حالا فقط باید با مجوز رسمی صادر شوند، مجوز هایی که صدور آنها هفته ها طول میکشد و بسیاری از آنها هنوز بلاتکلیف ماندهاند.
گفته میشود که یک اداره به اسم «اداره امنیت صنعتی و کنترل واردات و صادرات» مسئول بررسی و صدور این مجوز های صادرات است. منابع آگاه میگویند این اداره که چندی قبل فقط 20 کارمند داشت، حالا حدود 60 نفر نیرو دارد اما همچنان تعداد زیادی از درخواست ها به آن ارسال شده که بررسی آنها با سرعت کم پیش میرود. همچنین گفته شده که بسیاری از درخواست ها بیشتر از 40 روز در مرحله «بررسی نهایی» متوقف شدهاند.
اقدام چین در اعمال محدودیت صادرات این مواد حساس بخشی از رقابت ژئوپولیتیک با ایالات متحده به شمار میرود. در واکنش به این اقدامات چین، واشنگتن هم صادرات قطعات موتور هواپیما و تکنولوژی های حساس دیگر را به چین محدود کرده است. دولت آمریکا مدعی است که تاخیر در صدور مجوز ها ناقض تعهدات تجاری چین در چارچوب سازمان تجارت جهانی یا به اختصار WTO است.
شرکت های بزرگی مثل جنرال موتورز ، زیمنس و Bosch از تاثیر مستقیم این مقررات بر روی زنجیره تامین خود خبر دادهاند. آنها به دنبال راه هایی برای دور زدن وابستگی به چین هستند اما کارشناسان هشدار میدهند که جایگزینی برای تسلط چین در بازار عناصر کمیاب حداقل در کوتاه مدت ممکن نیست.
این وضعیت بار دیگر نشان میدهد که چگونه تصمیم های اداری چند بوروکرات میتوانند مسیر صنایع جهانی را تحت تاثیر قرار دهند.