محصولات «ایران خودرو» در بورس کالا عرضه میشود
اقتصاد ایران: روز گذشته مدیرعامل بورس کالا با حضور در گروه صنعتی ایرانخودرو، ضمن بازدید از خطوط تولید، در نشستی با مدیرعامل و مدیران ارشد این خودروساز، نقطهنظرات آنها در قبال عرضه خودرو در بورس کالا را شنید.
در این بازدید مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره بهوضعیت مالی نامناسب ایرانخودرو گفت: «با توجه بهشرایط سخت و زیاندهی ایرانخودرو بهدلیل قیمتگذاری دستوری و چشمپوشی از واقعیتهای اقتصادی و تعلل طولانیمدت سازمان حمایت برای تعیینتکلیف وضعیت قیمتگذاری، در هیاتمدیره ایرانخودرو تصمیم گرفتیم از ظرفیت قانونی و شفاف بورس کالا برای عرضه محصولات استفاده کنیم.»
عادل پیرمحمدی افزود: «صنعتخودرو با شرایط فعلی دیگر نمیتواند طاقت بیاورد. راهی جز ورود به بورس کالا نداریم؛ اما اعلام میکنیم برای عرضه در بورس کالا، برنامه دقیق میدهیم تا با حفظ آرامش بازار و اعتبار خودمان، عرضه پرحجم را بهموقع تحویل خریداران دهیم.»
وی گفت: «با وجود چند ماه تلاش شبانهروزی تیم مدیریتی جدید، کاهش هزینهها و چابکسازی سیستم و سازمان، ایرانخودرو همچنان بهدلیل قیمتگذاری دستوری زیانده است و از آذرماه سال گذشته که افزایش قیمت اعمال شد تاکنون با افزایش هزینههای تولید، رشد دوبرابری هزینههای گمرکی، افزایش حدود ۴۰ درصدی دستمزد و رشد نزدیک به دوبرابری قیمت نهادههای تولید و جهش سایر هزینهها، زیان انباشته بیشتری را تجربه کردهایم. طبق برآوردها، در سال گذشته بیش از ۳۳ هزار میلیارد تومان بهزیان شرکت اضافه شده است.» پیرمحمدی با اشاره به افزایش نرخ ارز از ۴۲ هزار تومان سال گذشته به بیش از ۷۰ هزار تومان در ماههای اخیر اظهار کرد: «همزمان با رشد نرخ ارز، قیمت نهادههای تولید نیز بهصورت چشمگیر افزایش یافته است.»
مدیرعامل ایرانخودرو افزود: «درحالی که هزینه تمامشده تولید بهطور مداوم در حال افزایش است، سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، با وجود دریافت مستندات مالی، در محاسبه قیمتها تعلل میکند.» وی گفت: «سه ماه است که سازمان حمایت ما را معطل کرده؛ درحالی که هر هفته حدود ۱۵ هزار دستگاه خودرو تولید میکنیم و این یعنی هر هفته زیان بیشتری بهشرکت تحمیل میشود.» پیرمحمدی همچنین از عدمسرمایهگذاری جدی ایرانخودرو در دو دهه گذشته گلایه کرد و افزود: «۲۰ سال است سرمایهگذاری واقعی در تولید انجام ندادهایم و این ضربه بزرگی به صنعتخودرو و رضایت مشتریان وارد کرده است.»
مدیرعامل ایرانخودرو با اشاره به تصمیم اخیر هیاتمدیره این شرکت گفت: «تصمیم گرفتهایم از ظرفیت قانونی بورس کالا برای معاملات و کشف شفاف و واقعی قیمت استفاده کنیم. اما میدانیم که این اقدام مخالفانی دارد. درحال حاضر، ابتدای زنجیرهتولید خودرو بهطور کاملا شفاف در بورس معامله میشود، اما انتهای آن یعنی خودرو، همچنان بهصورت دستوری کنترل میشود. این روند باید اصلاح شود.» وی تاکید کرد: «اگر روند فعلی ادامه یابد، بنگاه اقتصادی ایرانخودرو در مسیر نابودی قرار خواهد گرفت.»
پیرمحمدی در پایان گفت: «بهصراحت میگویم قیمت کف بازار خودرو را بههیچعنوان قبول نداریم و با عرضه منظم در بورس کالا، قیمت خودرو برای مصرفکننده کاهش خواهد یافت.» این درحالی است که علی کشوری، سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس شورای اسلامی نیز دراینباره گفت: «انتظار میرود طرح عرضه دوباره خودرو با قوت بیشتری در مجلس مطرح شود تا شاهد ایجاد فضای رقابتی در بازار خودرو باشیم. بهتر است برنامهای مدون برای عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا به مجلس ارائه شود.»
کشوری افزود: «قطعا عرضه خودرو در بورس کالا که در سالهای گذشته با استقبال خوبی مواجه شد، موجب کشف قیمت مناسب و منطقی میشود. این اقدام هم برای مصرفکنندگان و هم برای تولیدکنندگان و هم برای شفاف شدن بازار خودرو بسیار مناسب و مثبت ارزیابی میشود.»
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی با این توضیح که عرضه خودرو در بورس کالا بر تعادل در روند عرضه و تقاضا، شفافتر شدن فضای معامله و نحوه کشف قیمت در بازار خودرو تاثیر مثبتی خواهد داشت، گفت: «با توجه به پیشبینی افزایش تیراژ واردات خودرو و همچنین افزایش تیراژ تولید در خودروسازان داخلی، انتظار میرود برنامه عرضه دوباره خودروهای پرتیراژ در بورس کالا با قوت بیشتری در مجلس دنبال شود.»
او ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن این برنامه شاهد ایجاد فضایی شفاف و رقابتی در بازار خودرو باشیم. سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس با تاکید بر اینکه با عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس کالا، رقابت واقعیتری در بازار شکل خواهد گرفت و مصرفکنندگان نیز از این روند نفع خواهند برد، تاکید کرد: «بورس کالا محل مناسبی برای کشف قیمتهاست. ضمن اینکه اجرای برنامه یادشده میتواند رونق بازار سهام را نیز بههمراه داشته باشد.»