رونمایی از«اسپیدتاپ»؛ گوژپشت زیبای باواریایی
اقتصاد ایران: سه روز پیش بود که کمپانی بامو بهصورت رسمی از کانسپت جدید خود با نام اسپیدتاپ رونمایی کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، این خودرو که از مسیر جدید باواریاییها در زمینه طراحی پرده بر میدارد، تا حد زیادی توانست توجه طرفداران پروپا قرص این کمپانی را بهخود جلب کند. بر این اساس مطابق با هر سال که بامو در نمایشگاه کونکورسو دلگانزا در دریاچه کومو ایتالیا، یک محصول بسیار جذاب و متفاوت را معرفی میکند، امسال نیز از شوتینگبریک جدیدش با نام اسپیدتاپ رونمایی کرد. هرچند که این خودروساز سال گذشته میلادی کانسپت کوپه رودستر خود را با نام اسکایتاپ معرفی کرد، اما اسپیدتاپ کانسپت خیرهکننده بامو است که نظر همه را بهخود جلب کرده است.
استایل جذاب و جسورانه باواریایی
دو سال قبل بود که بامو از شوتینگبریک جذاب خود با نام تورینگ کوپه رونمایی کرد که متاسفانه بهتولید نرسید. اما این بار اسپیدتاپ کانسپت با طراحی هوشمندانه و جدید خود قرار است مسیر طراحی محصولات بامو را متحول کند.
با نگاهی به پروفیل بدنه این خودرو شاهد استفاده از خطوط شارپ هستیم که امضای آشنای باواریاییها بوده و با دماغه کشیده و پشت بلند و استفاده از رینگهای ۲۰ اینچی در جلو و ۲۱ اینچی در عقب شاهد یک پیکره بسیار هنرمندانه از تیم طراحی باواریاییها هستیم.
همچنین طراحی دستگیرههای آیرودینامیکی که زیر شیشههای جانبی تعبیه شده با فرمت عالی بدنه، ضریب آیرودینامیک را به بهترین شکل ممکن بهبود میبخشد. در نمای جلو شاهد یک پوزه تهاجمی هستیم که الهامگرفته از پوزه کوسه است.
این نوع طراحی در حقیقت طرفداران پر و پا قرص باواریاییها را دلگرم بهبازگشت بامو به اوج طراحی میکند. هرچند که کمی مشابه سری ۸ G۱۵ بوده که چراغهای کشیده باریک با جلوپنجره کلیویشکل باریک و خطوط تیز روی کاپوت و ورودیهای هوا درون سپر، چهره جسورانهای به این شوتینگبریک باواریایی میبخشد.
در نمای عقب اوج طراحی بامو بهخوبی نمایان میشود که بهلطف چراغهای کشیده باریک و حجمپردازی بسیار خاص و ویژه با ستون C که زاویه کمی داشته و به درِ صندوقعقب میرسد، نمای کاملا چشمنواز و زیبایی به اسپیدتاپ میدهد.
طراحی دو اگزوز بزرگ بیضیشکل در طرفین سپر بهخوبی چاشنی اسپرت و هیجان را دوچندان میکند. ناگفته نماند که رنگ بدنه این کانسپت زیبا، غروب آفتاب بوده که با اِلِمان طراحی که مشابه حرف W بوده موسوم به اِلِمان اسپلین روی کاپوت و سقف طراحی شده تا شگفتی طراحی این خودرو را افزونتر کند. رینگهای ۱۴ پره این کانسپت تا حد زیادی جلبتوجه میکند.
فضای داخلی لوکس و آشنای بامو
کابین مدل اسپیدتاپ بامو کریاوورشده (الگوبرداریشده) از سری ۸ G۱۵ است که کاملا فضای زیبا در اوج لاکچری بودن را بهنمایش میگذارد. کلاستر ۱۲.۳ اینچی بههمراه نمایشگر ۱۰.۲۵ اینچی لمسی با دکمههای پیانویی که در زیر دریچههای افقی میانی تعبیه شده، حس مدرن بودن را بهاوج خود میرساند. این سبک طراحی بهخوبی نشان داده که کابین سری ۸ G۱۵ همچنان جزو زیباترین کابینها بوده که در این کانسپت بهخوبی حفظ شده است.
طراحی دریچههای ذوزنقهای عمودی در طرفین داشبورد و طراحی دریچههای افقی در بخش میانی با کلیت داشبورد بسیار هارمونی خوبی پیدا کرده است. اما همچنان تمامی ادوات در کنسول مرکزی رانندهمحور تعبیه شده است. ناگفته نماند که غربیلکفرمان سهشاخه خوشدست بامو با دو پدال منیزیومی در پشت آن با دو دکمه مشکی که ما را یاد بامو M۸ G۱۵ میاندازد، طراحی دستهدنده منحصربهفرد و زیبای کریستالی معروف بامو و صندلیهای اسپرتی که بج (نشان) اسپیدتاپ روی آن نوشته شده، هیجان در این فضا را به اوج خود میرساند.
بهرهگیری از چرم باکیفیت ناپا، استفاده از اِلِمان اسپلین نمای خارجی بهواسطه پرتوی نوری و استفاده از جیر و تریم دو رنگ که رنگ اصلی آن غروب آفتاب بوده، حس لوکس بودن را بهکابین اسپیدتاپ میدمد.
نورپردازی داخلی با متریال چرم باکیفیت و جیر جلوه خاصی بهکابین این کانسپت میبخشد. از سوی دیگر فضای بار با دو بخش که امکان حمل وسایل را بهینه کرده و بامو با همکاری برند Schedoni کیفهای خاص سفارشی متناسب با این فضا را طراحی کرده است، در محفظه بار جا میگیرد.
موتور ۸ سیلندر معروف باواریایی
درحال حاضر کمپانی بامو درباره مشخصات فنی اسپیدتاپ هیچ اطلاعاتی فاش نکرده است. اما بهاحتمال بسیار زیاد قوای محرکه آن همان بامو M۸ کامپتیشن است. چراکه موتور ۸ سیلندر وی-شکل ۴.۴ لیتری مزین بهتکنولوژی بای-توربو موسوم به S۶۳ قلب تپنده این کانسپت شوتینگبریک را تشکیل میدهد. این پیشرانه بهلطف فناوری تویین-توربو و پاشش سوخت مستقیم میتواند قدرت و گشتاور بالایی فراهم آورد.
بر این اساس حداکثر قدرت ۶۱۷ اسببخار در ۶ هزار آرپیام و حداکثر گشتاور ۷۵۰ نیوتونمتر در ۵۸۶۰ آرپیام برای این نسخه فراهم میشود. این قدرت و گشتاور با گیربکس ۸ سرعته ام استپ-ترونیک بهچهار چرخ منتقل میشود. هرچند که گیربکس ۸ سرعته ام استپ-ترونیک نیز جزو گزینههای قابل سفارش است. از سوی دیگر سیستم چهارچرخمحرک xDrive نیز برای این شوتینگ بریک باواریایی در نظر گرفته شده است.
این موتور ۸ سیلندر تویین-توربو بهپرفورمنس بهتر این خودرو کانسپت کمک بسزایی میکند. درباره شتاب و حداکثر سرعت اسپیدتاپ اطلاعاتی منتشر نشده که احتمال دارد شتاب و حداکثر سرعتی مشابه بامو M۸ کامپتیشن داشته باشد.
ارزش دردانه باواریایی
برند کوربر، معاون ارشد مدیریت برند و محصول بامو درباره فروش بامو اسپیدتاپ میگوید: «سال گذشته، رونمایی از اسکایتاپ با استقبال بسیار خوبی مواجه شد که منجر به تولید ۵۰ دستگاه از آن شد. بههمین دلیل تصمیم گرفتیم که اسپیدتاپ نیز با ۷۰ دستگاه بهتولید برسد.»
بر این اساس باواریاییها اعلام کردهاند که طبق گفته مدیریت برند و محصول بامو تنها ۷۰ دستگاه از این شوتینگبریک تولید خواهد شد. این خودرو برای افراد متمولی که بهدنبال خودرو کلیکسونی هستند، بهترین گزینه است.