با دو میلیارد تومان چه ماشینی بخریم؟

اقتصاد ایران: خرید خودرو این روزها به یک مشکل اساسی تبدیل شده است. از طرفی انتخاب خریداران با یکدیگر متفاوت است و از طرفی خودروی کم کارکرد و تمیز بسیار کم شده است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، به همین منظور چند خودرو قابل خرید با بودجه 2 میلیارد تومان را معرفی کرده‌ایم.

1- هیوندای سوناتا YF
شاید یکی از گزینه‌های مورد اعتماد خریداران، نسل ششم هیوندای سوناتا باشد. خودرویی که به نسبت نسل قبل با تغییرات بنیادی در ابعاد توانست ظاهری اسپرت‌تر از گذشته را به خریداران خود هدیه کند. این خودرو با مدل 2011 همراه شرکت آسان موتور و تنها با موتور 2.4 لیتری تنفس طبیعی به ایران عرضه شد. البته باید گفت که نمونه‌های اندکی از این خودرو با موتور 2 لیتری توربو هم به صورت پلاک ملی تردد می‌کنند که ساده‌ترین راه تشخیص این نسخه، وجود دو عدد سراگزوز کرومی روی سپر عقب است. همچنین از سال 2013 نمونه‌های فیس لیفت هم به بازار عرضه شدند که از جمله تغییرات این نسخه به نسبت نمونه قبلی می‌توان به : تغییر چراغ عقب، اضافه شدن سردکن صندلی‌های جلو، سنسور پارک جلو و مالتی مدیا بزرگ فابریکی اشاره کرد.

امروزه با بودجه 2 میلیاردی می‌توانید نمونه‌های با کارکرد 200000 کیلومتر را با مدل‌ 2011 خریداری کنید. 

سوناتا به موتور 4 سیلندر با حجم 2359 سی‌سی مجهز شده که با فناوری پاشش سوخت چندگانه (mpi) و سیستم زمان‌بندی متغیر دوگانه (DVVT)، حداکثر توان 176 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 229 نیوتن‌متر را به کمک گیربکس 6 سرعته AT به جرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

با خرید این سدان کارکرده کره‌ای امکاناتی نظیر: 6 کیسه‌هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو و پرده‌ای) ، سیستم کنترل پایداری، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سقف پانورامیک، تریم داخلی چرمی، تنظیم برقی صندلی‌های جلو، گرمکن صندلی‌های جلو و عقب، حافظه صندلی راننده، سیستم صوتی اینفینیتی، دنده پشت فرمان، آینه الکتروکرومیک، سنسور نور و باران، سیستم تهیه مطبوع اتوماتیک، کروزکنترل، حالت رانندگی اقتصادی، چراغ زنون، سنسور پارک عقب و رینگ 18 اینچی آلومینیومی در اختیار شما قرار می‌گیرد.

2- فونیکس FX پرمیوم
اومودا 5 که در ایران با نام فونیکس FX عرضه شده یکی از خودروهای رند بازار است. این کراس‌اوور خوش استایل بازار با دو پیشرانه 4 سیلندر 1.5 و 1.6 لیتری توربوشارژ به بازار عرضه شده که نمونه مورد نظر ما، تیپ پرمیوم با موتور 1.6 لیتری است. با بودجه 2 میلیاردی می‌توانید FX پرمیوم مدل 1402 را با کارکرد حدودی 30 – 50 هزارکیلومتر خریداری کنید. همچنین این نکته را باید در نظر داشته باشید که با خرید این خودرو گارانتی 5 ساله برای خدمات دارید که در کمتر خودروی کارکرده‌ای می‌توانید این ویژگی را پیدا کنید.

فونیکس FX Premium به پیشرانه 4 سیلندر با حجم 1598 سی‌سی مجهز شده که به کمک فناوری‌های متعدد از جمله : توربوشارژ و سیستم پاشش سوخت مستقیم، توانایی تولید 197 اسب‌بخار قدرت و 290 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. انتقال توان در این خودرو از طریق گیربکس 7 سرعته دوکلاچه به چرخ‌های جلو انجام می‌شود. یکی از ویژگی‌های مثبت که می‌تواند در دراز مدت برای مشتریان این خودرو مهم باشد، شباهت فنی این خودرو با تیگو 8 پرو است. این نکته خصوصا در بحث تامین قطعات موتور می‌تواند پارامتر بسیار مهمی تلقی شود.

یکی از تفاوت‌های قابل توجه نمونه پرمیوم با تیپ اکسلنت، سیستم تعلیق عقب است که در نمونه اکسلنت از سیستم تعلیق نیمه مستقل میله پیچشی استفاده شده در حالی که در تیپ پرمیوم سیستم تعلیق مستقل مولتی لینک نصب شده است.

در بحث تجهیزات ایمنی این خودرو به سیستم‌های مدرنی مجهز شده که از جمله آن‌ها می‌توان به : 6 کیسه‌هوا (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی و سرپایینی، سیستم کنترل کشش و دستیارهای کمکی رانندگی (رادار نقطه کور، نوربالااتوماتیک، هشدار حرکت بین خطوط، سیستم حفظ خودرو بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، ترمز اضطراری اتوماتیک و کروزکنترل تطبیقی) اشاره کرد.

کراس‌اوور مونتاژی مدیران خودرو با برند فونیکس در بحث امکانات رفاهی به تجهیزات متعددی از قبیل : سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، تنظیم برقی صندلی‌های جلو به همراه گرمکن و سردکن، مالتی مدیا لمسی با قابلیت اندرویداتو و اپل‌کارپلی، سیستم فرمان صوتی، سیستم صوتی برند sony با 8 عدد بلندگو، دوربین 360 درجه، شارژر وایرلس، کول باکس، نورپردازی داخل کابین، سیستم تهویه دوکاناله اتوماتیک، سنسور نور و باران، آینه الکتروکرومیک، تنظیم خودکار ارتفاع نور چراغ جلو، سنسور پارک جلو و عقب مجهز شده که می‌‎تواند نظر هر خریداری جلب کند.

3- میتسوبیشی لنسر 1800 سی‌سی
به نظر شما عشق ماشینی وجود دارد که اسم لنسر به گوشش آشنا نباشد؟ خودرویی ژاپنی و دوست داشتنی و در عین حال کم استهلاک که می‌تواند انتخابی مناسب برای خانواده‌ها باشد. این خودرو با نهمین نسل خود توسط آرین موتور در سال 2014 در 3 نمونه 1.6 دنده دستی، 1.6 اتوماتیک و 1.8 اتوماتیک به کشورمان وارد شد. بعد از عرضه موفق این تیپ، نمونه فیس لیفت لنسر با مدل 2017 به بازار معرفی شد. چهره 2017 لنسر به نسبت نمونه قبل یک سری تغییرات را تجربه کرد که از جمله آن‌ها می‌توان به : رینگ جدید، سپر و جلوپنجره متفاوت اشاره کرد. برای خرید لنسر آن هم با بودجه 2 میلیاردی باید سراغ مدل 2017 این خودرو با کارکرد حدودا 100000 کیلومتری بروید.

میتسوبیشی لنسرهای وارداتی آرین موتور به پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ با فناوری MIVEC مجهز بودند. این پیشرانه 1800 سی‌سی در بهترین حالت توانایی تولید 140 اسب‌بخار قدرت و 176 نیوتن‌متر گشتاور را دارد. تمامی نیرو تولیدی موتور توسط گیربکس CVT (با قابلیت تعویض 6 دنده دستی مصنوعی) به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. در محور جلو لنسر از سیستم تعلیق مک فرسون استفاده شده و چرخ‌های عقب به واسطه سیستم چنداتصاله (مولتی‌لینک) پایداری مناسبی را برای خودرو رقم می‌زنند.

لنسرهای وارداتی اکثرا توسط شرکت در بازار عرضه شده‌اند و به همین دلیل اکثرا از آپشن‌های یکسان بهره می‌برند. در بحث ایمنی این خودرو به 7 کیسه هوا (راننده، سرنشین جلو، جانبی جلو، پرده‌ای و زانویی راننده)، سیستم کنترل پایداری و سیستم کنترل کشش مجهز شده و طبق ادعا میتسوبیشی این خودرو توانسته 5 ستاره ایمنی تست یوروانکپ را کسب کند.

از جمله امکانات رفاهی این خودرو می‌توان به : سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سانروف، دنده پشت فرمان، مالتی مدیا لمسی با دوربین دنده عقب، تریم داخلی چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک، سنسور نور، کروزکنترل، سنسور دنده عقب، دی لایت، چراغ‌های جلو زنون، سیستم گردش چراغ‌ها در سر پیچ، سیستم شستشو چراغ جلو، سیستم تنظیم ارتفاع نور اتوماتیک و رینگ 18 اینچی آلومینیومی اشاره کرد که به عنوان خودرو ژاپنی به تجهیزات مناسبی مجهز شده است.

4- پژو 2008
اما آخرین گزینه با بودجه 2 میلیاردی، پژو 2008 مونتاژ ایکاپ است. این کراس‌اوور فرانسوی پس از توافق با آمریکا و رفع تحریم‌ها در سال 1396 به خط تولید ایران‌خودرو آمد. 2008 یک کراس‌اوور بسیار تند و تیز است که اتفاقا با نسخه فیس لیفت پا به جاده‌های کشورمان گذاشت. این شیر وحشی فرانسوی قرار بود با قیمت زیر 100 میلیون به دست خریداران برسد اما این قیمت برای 2008 به خیالی غیر ممکن تبدیل شد. از آن سال‌ها بسیار گذشته و دیگر نه 2008 در ایکاپ تولید می‌شود و نه قیمت آن حدود 100 الی 200 میلیون است! امروز برای خرید 2008 با بودجه 2 میلیارد تومان، باید به سراغ نمونه‌های 40-100 هزار کیلومتری مدل‌های 97 این خودرو بروید.

پژو 2008 به پیشرانه 4 سیلندر توربو با پاشش سوخت مستقیم مجهز شده است. موتور THP165 با حجم 1600 سی‌سی، حداکثر توان 163 اسب‌بخار و حداکثر گشتاور 240 نیوتن‌متر را به کمک گیربکس 6 سرعته AT برند آیسین به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند.

نقطه ضعف اصلی این خودرو کمبود امکانات رفاهی است. با این حال این خودرو به 6 کیسه هوا ایمنی (راننده، سرنشین، جانبی جلو و پرده‌ای)، سیستم کنترل پایداری، سیستم کمکی حرکت در سربالایی، مالتی مدیا لمسی با قابلیت اتصال به تلفن همراه، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک دوکاناله، سنسور نور، محفظه خنک کننده داشبورد، سنسور و دوربین دنده عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، سنسور باران، کروزکنترل و محدودکننده سرعت مجهز شده است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ