ضرورت حمایت قانونی از افزایش خدمات داروخانهها
اقتصاد ایران: معاون آموزش و برنامه ریزی انجمن داروسازان ایران، در ارتباط با اهمیت دورههای آموزشی برای داروسازان و داروخانه ها، توضیحاتی داد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، محمدامین حیدری گفت: با توجه به سرعت پیشرفت علوم دارویی و تولید محتواهای آموزشی و علمی و خدمات نوین دارویی در بیمارستان و داروخانه، برای اینکه داروسازان کماکان با علم روز و مسائل و تکنیکهای جدید تولید دارو و داروهای جدید، روشهای نوین درمان بیماریها و مدیریت تجویز درست دارو همراه باشند؛ لازم است سمینارها و برنامههای آموزشی تدارک دیده شود.
وی افزود: در همین راستا، وزارت بهداشت سالها است در این زمینه تمهیداتی اندیشیده است از جمله اینکه تمامی افرادی که در رشتههای پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند، میبایست طی یک دوره ۵ ساله، ۱۲۵ امتیاز بازآموزی کسب کنند.
حیدری ادامه داد: انجمن داروسازان ایران هم طی سالهای اخیر با توجه به لزوم و ضرورت این امر تلاش مضاعفی داشته و دورههای مختلف آموزشی به شکل کلاسهای بازآموزیهای حضوری، سمینارها و وبینارهای آموزشی و…، برگزار کرده است.
وی افزود: این دورهها باعث میشود ضمن به روز شدن اطلاعات دارویی و درمانی، بین همکاران پزشک و داروساز هماهنگی بیشتر و بهتری به وجود میآید. این امر میتواند با انتقال و به اشتراک گذاری تجاربی که برای بیماریها و داروهای مختلف است، وحدت رویه و یک زبان مشترک و فهم بهتری را بین گروههای درگیر در حوزه سلامت ایجاد کند. پزشک که نسخه را تولید میکند و داروساز که دارو را در اختیار بیمار قرار میدهد، روی دستورهای دارویی و مشکلاتی که در فرایند تولید نسخ چه در بحث علمی و تکنیکی وجود دارد به تبادل نظر میپردازند و فضا را برای خدمات بیشتر بهتر فراهم میکنند.
حیدری گفت: البته برای اینکه گسترش خدمات داروخانه را داشته باشیم به حمایتهای قانونی بیشتر و قویتر هم نیاز داریم، آموزشهایی که قرار است به بیماران داده شود باید پشتوانهها و حمایتهای قانونی بیشتری داشته باشد که بتوانیم خدمات نوین داروسازی را که در جهان وجود دارد، ما هم ارائه بدهیم. در بسیاری از کشورهای دنیا پایش و ارجاعات به موقع بیماران بیماریهای مزمن مثلاً دیابت و فشارخون در داروخانهها انجام میشود. خدماتی حتی مثل واکسیناسیون و مشاورههای آزمایش به صورت کدهای جداگانه و خدمات مشخص وجود دارد. در این زمینه نیاز است رسانهها ورود کنند، خدماتی را از داروخانهها بخواهیم که با توجه به شرایط و بستر لازم امکاناتش را فراهم کرده باشیم و اختیارات و آموزشهای لازم وجود داشته باشد و فرهنگ بیماران را تغییر بدهیم و هدف ما باید به این سمت باشد که داروخانهها خدمات محور باشند و این خدمات لزوماً خود دارو نیست.
وی افزود: برگزاری سمینارها به لحاظ کمی و کیفی در سراسر کشور متفاوت است اما اگر بخواهیم سمینارها را بهتر برگزار کنیم پیشنهاداتی وجود دارد از جمله اینکه افرادی که در این سمینارها شرکت میکنند بدانند گواهیهایی که دریافت میکنند فارغ از الزام قانونی که برای اخذ امتیاز دارند، شرایطی را فراهم میکند که دانش جدید فرا گرفته شده، برای مسئولین ارشد کشور خصوصاً وزارت بهداشت و شورایعالی سلامت ملموستر باشد. میبایست برای یک داروساز شرایط را به سمتی ببریم که اگر داروخانهای خدمات و آگاهی جدید و نوین را بیشتر و بهتر دارد نسبت به داروخانه و داروسازی که این اطلاعات را کمتر در اختیار بیمار میگذارد، فرقی قائل باشیم.
حیدری ادامه داد: با توجه به اینکه در حال حاضر این سازوکار وجود ندارد، ممکن است در بعضی از افراد انگیزه کافی وجود نداشته باشد. پیشنهاد دیگر این است که دفعات برگزاری بیشتر و سهولت برگزاری برای همکاران ما به ویژه در مناطق و استانهای محروم وجود داشته باشد.