اختصاصی اکونیوز/
انیمیشن ، صنعتی که با بازار آشتی خواهد کرد
اقتصاد ایران: صنعت انیمیشن تنها به مسئله انمیشن های سینمایی و تلویزیونی خلاصه نمی شود بلکه در ایران این صنعت نقش مهمی را در حوزه تبلیغات و حتی گاهی آموزش ایفا می کند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، صنعت انیمیشن تنها به مسئله انمیشن های سینمایی و تلویزیونی خلاصه نمیشود بلکه در ایران این صنعت نقش مهمی را در حوزه تبلیغات و حتی گاهی آموزش ایفا می کند که این نقش در جهان معمولا پر رنگ تر و شناخته شده تر است چرا که حتی انمیشن های سینمایی نیز به عنوان یک منبع مهم تبلیغات کالا های مشتق شده از خود مجموعه انیمیشنی یا سینمایی است
تاریخچه انیمیشن های تبلیغاتی در ایران
یکی از روش های تبلیغات در ایران که ریشه اش به دهه 40و 50شمسی بازمی گردد تبلیغات انیمیشنی بود که می توان در این زمینه شرکت داروگر را پرچم دار این نوع تبلیغات دانست که پیش تر از اکثر شرکت ها درسال 1338 برای اولین بار از انیمیشن برای تبلیغ صابون استفاده کرد می توان اینگونه گفت که بعد ها ما این نوع تبلیغ را کم کم پس از انقلاب اسلامی و رفع محدودیت و بهتر است بگوییم در دسترس قرار گرفتن این صنعت برای عمده شرکت ها به علت به صرفه ترشدن آنها نسبت به ساخت تیزر های تبلیغی مورد استفاده شرکت های مواد غذایی مثل دلپذیر و چی توز و شرکت های خدمات بهداشتی مثل گلرنگ و دارو گر و شرکت ها تازه تاسیس قرار گرفت
ابتداً این نوع تبلیغات هزینه سنگینی به همراه داشت و تنها شرکت هایی که سرمایه های زیاد و ارتباطات خارجی داشتند می توانستد از این امکان جذاب برای تبلیغات استفاده کنند درواقع استفاده از انیمیشن کوتاه خیلی به صرفه نبود و دلیل این به صرفه نبودن عدم وجود انیماتور بومی و شغل طراحی انیمیشن بود اما با تشکیل گروه انیمیشن در دانشگاه های ایران و افزایش دانشجو دراین رشته کم کم این شاخه اشتغال را در ایران فعال و به صرفه کرد به طوری که ما در دهه 80شمسی شاهد افزیش عرضه و تقاضا در خصوص انیمیشن های تبلیغاتی در استودیو های طراحی انیمیشن کامپیوتری بودیم که شاید تازه کار بودند اما به میزان بالایی تولیدات با کیفیت داشتند .
با گذشت زمان و افزایش سرعت پیشرفت فناوری و عمومی شدن کامپیوتر در دست خانواده ها این صنعت نیز رشد چشمگیر اما پنهانی داشت و ساخت انمیشن های تبلیغاتی و صنعتی از انحصار دولتی و تلویزیون خارج شد و به استودیو های خانگی منتقل گشت به شکلی که درحال حاضر تعداد زیادی انیماتور به صورت قرار دادی و یا به صورت فریلنسر در داخل کشور و برای کشور های خارجی درحل کار هستند.
از تکنیک های این نوع انیمیشن ها که می تواند یک منع درآمدزایی خوب برای جوانانی که میخواهند تازه وارد بازار کار شوند می توان به سبک های زیر اشاره کرد :
استاپ موشن : که عموما آن را به عنوان انیمیشن خمیری هم می شناسند و با هزینه تغریبا بالایی دارد ام از لحاظ بصری می توان با این تکنیک یک کار حرفه ای ساخت.
موشن گرافی کات اوت : موشن گرافی و سبک کات اوت نیز از دیگر تکنیک هی انیمیشن است که بر خلاف استاپ موشن بسیار کم هزینه است و تنها با یک دستگاه لپ تاب معمولی و نرم افزار هایی مثل Mohoو Adobe Afterefect یک کار حرفه ای با زیبایی های چشم نواز بصری ساخت.
به این نتیجه می رسیم که این صنعت رفته رفته جایگاه خود را در بین صنایع پیدا کرده و می تواند نقش به سزایی را در درآمد زایی داشته باشد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه