عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی :

اقتصاد ورزش بدون حضور بخش خصوصی پویا نمی‌شود

اقتصاد ایران: عبدالمهدی نصیر زاده، متخصص مدیریت ورزشی و عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور در گفت‌وگو با خبرگزاری اقتصادی ایران بر ضرورت ورود جدی بخش خصوصی به عرصه ورزش تأکید کرد.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران،عضو هیات رئیسه فدراسیون کشتی با بیان این مطلب به موانع اصلی رشد اقتصاد ورزش در کشور پرداخت و افزود :«مهم‌ترین مشکل این است که چرخه اقتصادی ورزش ایران هنوز به صورت واقعی فعال نشده است. علت اصلی این موضوع، دولتی بودن ساختار ورزش است. تا زمانی که بخش خصوصی وارد عرصه سرمایه‌گذاری نشود، نمی‌توان انتظار پویایی در اقتصاد ورزش داشت.»

وی افزود:«به نسبت نمونه بارزتر موفقیت بخش خصوصی را می‌توان در باشگاه‌های بدنسازی مشاهده کرد. در این حوزه، به دلیل حضور پررنگ سرمایه‌گذاران خصوصی، چرخه اقتصادی پویایی شکل گرفته است. اما در ورزش‌هایی که کاملاً دولتی اداره می‌شوند، بخش خصوصی توان رقابت ندارد و انگیزه‌ای برای سرمایه‌گذاری باقی نمی‌ماند.»

این استاد دانشگاه تأکید کرد: «اگر قرار است اقتصاد ورزش در کشور توسعه پیدا کند، باید شرایط رقابتی سالم ایجاد شود، بخش خصوصی حمایت گردد و زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری فراهم آید. تنها در این صورت می‌توان شاهد رشد واقعی اقتصاد ورزش و حضور جدی سرمایه‌گذاران در این حوزه بود

نقش کلیدی رسانه ها در جذب حامیان مالی فدراسیون ها

دکتر نصیر زاده در گفت‌وگویی با خبرنگار اکونیوز با اشاره به نقش پررنگ رسانه‌ها در اقتصاد ورزش گفت:«در سازمان‌های ورزشی، قلب مجموعه روابط عمومی است. اگر مدیری بتواند با رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و افکار عمومی ارتباط مؤثر برقرار کند، قطعاً در جذب حامیان مالی و اسپانسرها موفق‌تر خواهد بود.»

وی با بیان اینکه ارتباط رسانه‌ای قوی عامل اصلی تمایز فدراسیون‌ها در جذب اسپانسر است، افزود:«به‌عنوان مثال، چرا برای رشته‌ای مثل کشتی یا بدنسازی اسپانسر وجود دارد، اما برای رشته‌هایی مثل بولینگ یا کبدی خیر؟ دلیل آن به سطح ارتباط رسانه‌ای و میزان توجه جامعه برمی‌گردد. در برخی کشورها مثل هند که کبدی ورزش ملی است، رسانه‌ها و حامیان مالی به طور گسترده از آن حمایت می‌کنند. بنابراین موفقیت یک مدیر ورزشی در گرو توانایی او در تعامل با جامعه و ایجاد جذابیت رسانه‌ای است.

نصیر زاده با انتقاد از محدودیت‌های بودجه‌ای فدراسیون‌ها توضیح داد:«برای نمونه، بودجه‌ای که وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک به فدراسیون بدنسازی اختصاص می‌دهند حدود ۳ میلیارد تومان است، در حالی که این فدراسیون برای بقای سالانه خود به چیزی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان نیاز دارد. بخش عمده این هزینه باید از طریق آموزش، فعالیت‌های تجاری و به‌ویژه جذب حامیان مالی تأمین شود.»

دکتر نصیر زاده تأکید کرد:«حامیان مالی نخست به شاخص‌های رسانه‌ای توجه می‌کنند؛ تعداد دنبال‌کنندگان، میزان بازدید و تعامل پست‌ها در شبکه‌های اجتماعی، و نحوه پوشش خبری در رسانه‌ها. بنابراین توجه مدیران ورزشی به جایگاه روابط عمومی و رسانه، کلید اصلی موفقیت در تأمین منابع مالی و رفع محدودیت‌های بودجه‌ای است.»

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ