اختصاصی اکونیوز|
فیلترینگ؛ فرصتسوزی بزرگ اقتصاد در عصر دیجیتال
اقتصاد ایران: در ماههای اخیر، تشدید سیاستهای فیلترینگ و محدودیت دسترسی به برخی پلتفرمها و شبکههای اجتماعی، شکل تازهای از بحران را مقابل کسبوکارهای آنلاین و استارتاپی ایران قرار داده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران , بخش مهمی از فروشندگان، تولیدکنندگان محتوا و خردهفروشان اینترنتی که بخش عمده اقتصاد دیجیتال ایران را شکل میدهند، با مشکلات بسیار جدی در جذب مشتری، تبلیغات، خدماترسانی و انتقال پول مواجه شدهاند.
ضربه به فروش، اختلال در خدمات و اعتماد از دست رفته
طبق گزارش اتحادیه کسبوکارهای مجازی، طی هفتههای پس از موج جدید فیلترینگ، میزان فروش و درآمد بسیاری از فروشگاههای آنلاین و صفحات اجتماعی تا ۶۰ درصد کاهش داشته است. کاربران با دشواری در دسترسی و ارسال سفارش، افزایش هزینه تبلیغات و محدودیت در ابزارهای پرداخت و ارتباط مستقیم روبهرو شدهاند که منجر به ناامیدی و ریزش شدید مشتریان شده است.
افزایش هزینهها و رشد بیاعتمادی
با مسدود شدن پلتفرمهای پرمخاطب مثل اینستاگرام، واتساپ و حتی مارکتپلیسهای بومی، شرکتها مجبور به هزینههای مضاعف برای استفاده از فیلترشکن یا توسعه درگاههای ارتباطی جایگزین شدهاند. فیلترینگ باعث قطع خدمترسانی امن، کندی سرعت تبادل اطلاعات، کاهش کیفیت ارتباط و حتی از دست رفتن بازارهای هدف شده است. این اتفاق بیاعتمادی مضاعفی نزد مشتریان و صاحبان کسبوکار نسبت به آینده اقتصاد دیجیتال ایران به وجود آورده است.
فرار سرمایه و مهاجرت نخبگان استارتاپی
کارشناسان معتقدند تعطیلی بخش بزرگی از کسبوکارهای آنلاین، افزایش مهاجرت نیروهای متخصص و خروج سرمایههای خُرد و کلان دیجیتال به بازارهای خارجی، از مهمترین پیامدهای میانمدت و بلندمدت فیلترینگ محسوب میشود. طی ماههای گذشته، بسیاری از فعالان حوزه IT و فروشندگان آنلاین یا فعالیت خود را متوقف کردهاند یا به فکر مهاجرت به کشورهای همسایه و راهاندازی کسبوکار در پلتفرمهای آزادتر افتادهاند.
تشدید شکاف دیجیتال و مشکلات معیشتی
فیلترینگ، بهشکل چشمگیری شکاف دیجیتال را میان اقشار جامعه گسترش داده است؛ شهرهای کوچک و مناطق کمبرخوردار بهمراتب بیشتر از پایتخت و کلانشهرها آسیب دیدهاند. همچنین کسبوکارهای خانگی و زنان سرپرست خانوار که بخش قابل توجهی از فروش آنلاین را بهخود اختصاص میدهند، بهدلیل از دست دادن بازار و کانالهای ارتباطی در معرض مشکلات جدی معیشتی قرار گرفتهاند.
پاسخ مقامات و راهکارهای پیشنهادی
درحالیکه مقامات رسمی هدف از فیلترینگ را “حفظ منافع ملی” و “صیانت از فضای مجازی” عنوان کردهاند، بیشتر فعالان صنفی و کارشناسان معتقدند راهکار اساسی، قانونمند شدن کسبوکارهای دیجیتال با حفظ آزادی دسترسی و تدوین استانداردهای حرفهای در راستای امنیت اطلاعات است؛ نه مسدودسازی و حذف ابزارهای ارتباطی محبوب جامعه.
چشمانداز نامعلوم؛ اقتصاد دیجیتال یا اقتصاد محدودشده
در حال حاضر، آینده بسیاری از استارتاپها، فروشگاههای مجازی و محتواسازان، در هالهای از ابهام قرار دارد. نگرانیهای جدی درباره کاهش سرمایهگذاری جدید و کاهش نوآوری در اکوسیستم دیجیتال کشور وجود دارد.
به گزارش اکونیوز، اگر سیاستگذاریها به سمت کاهش محدودیتها و حمایت از کسبوکارهای آنلاین حرکت نکند، پیامدهایی همچون رشد بیکاری، افت تولید و مهاجرت سرمایه قطعاً اتفاق خواهد افتاد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه