اختصاصی اکونیوز|
چشمانداز تجارت ایران با شرق آسیا درسایه تحریمها
اقتصاد ایران: تجارت با چین و شرق آسیا، یکی از اصلیترین محورهای اقتصاد خارجی ایران در دهههای اخیر بوده و همواره سهم قابل توجهی از مبادلات تجاری کشور را به خود اختصاص داده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، پس از فراز و نشیبهای ناشی از تحریمها، تغییرات در سیاستهای بینالمللی و تحولات اقتصادی جهانی، اکنون بازخوانی وضعیت فعلی این روابط برای آینده اقتصادی ایران اهمیت بیشتری یافته است.
وضعیت فعلی تجارت ایران با چین
بر اساس جدیدترین آمارهای گمرک، چین همچنان نخستین شریک تجاری ایران از نظر حجم واردات و صادرات کالایی به شمار میرود. در سال گذشته میلادی، حجم مبادلات تجاری بین دو کشور به مرز ۱۵ میلیارد دلار رسید که بخش مهمی از آن مربوط به صادرات محصولات انرژیپایه، معدنی و پتروشیمی از ایران به چین است.
واردات ایران از چین نیز عمدتاً شامل ماشینآلات، تجهیزات صنعتی، خودرو، قطعات الکترونیکی و کالاهای مصرفی است. البته طی دو سال اخیر سهم کالاهای غیرنفتی در سبد صادراتی ایران به چین روندی افزایشی داشته که نشانه رشد صادرات صنایع غذایی، کشاورزی و محصولات دانشبنیان میباشد.
تراز تجاری ایران با چین؛ فرصتها و چالشها
تراز تجاری ایران با چین در اغلب سالها با مازاد همراه بوده و صادرات ایران به ویژه در حوزه نفت و میعانات گازی تا حدودی بر واردات پیشی گرفته است. با این حال، برخی محدودیتها همچون تداوم تحریمهای بانکی، مشکلات انتقال ارز، و سختگیریهای گمرکی چین برای برخی گروههای کالایی، گاهی تحقق کامل ظرفیتهای صادراتی را تحتالشعاع قرار داده است.
برخی کارشناسان معتقدند وابستگی بالای ایران به بازار چین، نوسانات نرخ ارز و همچنین نفوذ شرکتهای بزرگ چینی در پروژههای زیرساختی و صنعتی کشور، چالشهایی عمده در توازن و پویایی روابط تجاری به وجود آورده است.
نگاهی به تراز تجاری ایران با شرق آسیا
علاوه بر چین، کشورهای دیگری مانند هند، کره جنوبی، ژاپن، اندونزی و مالزی نیز در زمره شرکای مهم آسیایی ایران قرار دارند. اگرچه تحریمها ارتباط بانکی با برخی از این کشورها را تضعیف کرده، اما صادرات مواد معدنی، پتروشیمی و محصولات کشاورزی ایران به این بازارها همچنان تداوم دارد.
در سال جاری میلادی، تراز تجاری ایران با مجموع کشورهای شرق آسیا مثبت بوده اما در بخش صادرات کالاهای غیرنفتی، هنوز تا نقطه مطلوب فاصله وجود دارد. رقابت شدید در بازارهای آسیایی، استانداردهای سختگیرانه وارداتی، و همچنین رشد تولید داخلی برخی کشورها، فرصتهای صادراتی ایران را محدود ساخته است.
چشمانداز و سناریوهای آتی تجارت با شرق آسیا
پیشبینیها حاکی از آن است که با تشدید همکاریهای منطقهای و تنوعبخشی به سبد صادراتی، ایران میتواند سهم بیشتری از بازارهای شرق آسیا را به خود اختصاص دهد. تقویت دیپلماسی اقتصادی، ارتقای کیفیت و بستهبندی محصولات، تسهیل فرایندهای مالی و بانکی، و بهرهگیری از فرصتهای پیمانهای منطقهای مانند سازمان همکاری شانگهای، از مهمترین پیششرطهای توسعه تجارت با شرق آسیاست.
به گزارش اکونیوز، در مجموع، اگرچه چین و شرق آسیا همچنان موتور محرک تجارت خارجی ایران هستند، اما تداوم رشد مثبت تراز تجاری نیازمند اصلاحات ساختاری در حوزه صادرات، شفافیت ارزی، و ارتقای زنجیره ارزش محصولات صادراتی خواهد بود. بازنگری در سیاستهای تجاری، مدیریت هوشمندانه ریسکهای بینالمللی و توسعه همکاری با سایر قدرتهای آسیایی میتواند موقعیت اقتصادی ایران را در شرق تقویت کند.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه