مالزی؛ ستاره درخشان بازار موتورسیکلت در ۲۰۲۵
اقتصاد ایران: موتورسیکلت بهعنوان یکی از اقتصادیترین وسایلنقلیه، از طرفداران بسیاری در سراسر جهان برخوردار است. صنعت و بازار این دوچرخ جذاب،هر روز با تغییرات گستردهای مواجه میشود و این روزها بهیکی از صنایع پردرآمد در جهان بدل شده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،کشور مالزی سیزدهمین بازار بزرگ موتورسیکلت جهان بهشمار میرود. اخیرا گزارشی منتشر شده که براساس آن، کمپانیهای ژاپنی در سال جاری میلادی، بازار مالزی را بهعنوان مهمترین فرصت برای فروش محصولات خود میشناسند.در این مطلب به بررسی صنعت و بازار موتورسیکلت درمالزی میپردازد
ظرفیت بازار مالزی برای موتورسیکلت
گزارش مجله موتورسیکلت استرالیا نشان میدهد بازار دوچرخها در سال ۲۰۲۵ میلادی همچنان روبهرشد است. در کشور مالزی، با در نظر گرفتن جمعیت و بافت شهری، موتورسیکلت یکی از کارآمدترین و کاربردیترین وسایلنقلیه به شمار میرود. بر اساس اطلاعات منتشرشده در مجله موتورسیکلت در نیمه اول سال جاری در کشور مالزی، فروش موتورسیکلتهای جدید ۲۷۷ هزار و ۶۲۰ دستگاه بوده است.
این عدد بهمعنای رشد ۲.۵ درصدی فروش موتورسیکلت نسبت به سال گذشته است که سگمنت اسکوترها با رشد ۳.۱ درصدی در رشد آمار فروش، نقش اثرگذاری داشتهاند. بر این اساس کمپانی یاماها در حال درخشش در بازار مالزی است و در کلاس اسکوتر و استانداردها جزو محبوبترینها بهشمار میرود. از سوی دیگر هوندا با سرمایهگذاری در بخش اسکوترها و اسکوتر ادونچرها توانسته حدود ۳۰ درصد از بازار اسکوترهای مالزی را بهدست گیرد.
چشمانداز اقتصادی
اقتصاد مالزی در سه ماهه اول سال جاری میلادی ۴.۴ درصد رشد داشته است. جالب است بدانید که سه ماه پایانی سال ۲۰۲۴ رشد اقتصادی مالزی ۴.۹ درصد بوده است. این مهم سبب شده است فعالیتهای سرمایهگذاری مدام افزایش یابد و با اجرای پروژههای جدید، بهنوعی امکانپذیر باشد.
بر این اساس یاماها، کاوازاکی، هوندا و سوزوکی هر یک با سرمایهگذاری بیشتر در صنعت موتورسیکلت مالزی، سعی بر ایجاد کارزاری رقابتیتر و کسب سهمی بیشتر از این بازار دارند. ورود برندهای اروپایی به این بازار بهحدی سخت شده که آپریلیا، اموی آگوستا و دوکاتی در بخش اسپرتبایکها حرفی برای گفتن در مقابل نینجا ZX-۶R، سوزوکی GSX-R۱۰۰۰، هوندا CBR۶۵۰R و یاماها YFZ-R۲۵ ندارند.
چرا بازار و صنعت موتورسیکلت مالزی مهم است؟
یکی از دلایلی که سبب شده است کمپانیهای ژاپنی، کشور مالزی را برای سرمایهگذاری انتخاب کنند، سطح بالای علم الکترونیک و الکتریک در این کشور است. بهگفته هوندای مالزی، بیش از ۸۰ درصد قطعات الکترونیکی و الکتریکی محصولات این کمپانی توسط سازندههای مالزی تامین شده که این مهم حدود ۶۵درصد از هزینهها را برای هوندا کاهش میدهد.
در مقابل کاوازاکی به منظور پیشرفت و توسعه سیستمهای فوق هوشمند ایمنی در بخش تحقیق و توسعه یا R&D خود، سرمایهگذاریهای کلانی را انجام داده است. یکی از دلایل جالب کمپانی یاماها برای سرمایهگذاری در این صنعت در کشور مالزی، پشتیبانی دولت است.
در بخش خدمات و تولید، دولت مالزی حمایتهای متنوعی را انجام میدهد که همین عامل سبب رشد و توسعه صنعت الکترونیک در این کشور شده است. این درحالی است که صنعت الکترونیک و الکتریک بهخوبی بخش تولید را در این کشور تقویت میکند. طبق گزارش رسمی مجله موتورسیکلت و مجله حملونقل مالزی، ارزش بازار موتورسیکلت در این کشور در سال ۲۰۲۴ میلادی ۷۳۶.۳۱ میلیوندلار تخمین زده شده است.
در چنین محیط اقتصادی مثبتی، بازار موتورسیکلت مالزی بهعنوان سیزدهمین بازار بزرگ جهان شناخته میشود که روند مثبتی را نیز در نیمه اول سال ۲۰۲۵ تجربه کرده است. با وجود دلایل ذکرشده، مشخص میشود که چرا ژاپنیها بهبازار مالزی به چشم یک فرصت مناسب نگاه میکنند؛ هرچند که دو کمپانی بسیار قدرتمند ژاپنی، یعنی یاماها و هوندا طی سال ۲۰۲۴ در مالزی با افت فروش دو رقمی مواجه شدهاند. این درحالی است که دو برند SM و Modenas (مودناس) که کمپانی تولیدکننده مالزیایی بهحساب میآیند با کاهش بسیار قابل توجهی در فروش همراه بودند.
اما سال جاری میلادی یکی از بهترین سالهای فروش برای ساموراییها و تولیدکنندگان داخلی در مالزی خواهد بود. تنها دلایل کاهش فروش در سال ۲۰۲۴ میلادی در مالزی بهتعطیلات طولانی در سه ماه اول سال (تعطیلات سال نو چینی، تعطیلات ماه رمضان و تعطیلات عید پاک) مربوط میشود.
رهبران بازار دوچرخهای مالزی
بررسی و ارزیابیهای تخصصی مجله موتورسیکلت نشان میدهد اخیرا بازار مالزی به گزینههای برقی نیز روی خوش نشان داده که در این بخش ژاپنیها همچنان یکهتاز هستند. روند بازار موتورسیکلت در مالزی بهسمت برقیها و وسایل نقلیه هوشمند و متصل (Connected Car) حرکت میکند و ساموراییها بهخوبی این مسیر را در پیش گرفتهاند. هرچند که چالشهایی در مسیر الکتریزه شدن موتورسیکلتها در مالزی وجود دارد که یکی از آنها، زیرساختهای ناکافی شارژ است.
درعین حال مالزی در این بخش نسبت بهکشورهایی مانند فیلیپین، اندونزی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس، ایران و ترکیه در سطح بالاتری قرار دارد. اما آنچه موتورسیکلتهای برقی را به یک گزینه بیدردسر بدل میکند، جایگاههای شارژ متعدد در این کشور است.
بررسی محبوبترین موتورسیکلتها در مالزی
بازار کشور مالزی نسبت به سایر بازارها متفاوت است؛ به این معنا که کلاس اسکوترها و اسکوتر ادونچرها در این بازار بسیار محبوب هستند.
بر اساس آنچه مجله موتورسیکلت گزارش داده، یاماها Y۱۵ZR V۳ ( در کلاس اسکوتر یا کافه-کاب)، هوندا EX۵ (اسکوتری مشابه کافه-کاب که یکی از نوستالژی و محبوبترین محصولات هوندا در مالزی است)، کاوازاکی نینجا ZX-۲۵R (بهعنوان اسپرتبایک ۴ سیلندر ۲۵۰ سیسی)، هوندا RS۱۵۰R، مودناس کریس۱۱۰ (در کلاس کافه-کاب)، یاماها MT-۱۵ (استریتفایتر) و وسپا پریماورا ۱۵۰ (اسکوتر کلاسیک و جذاب) از جمله موتورسیکلتهای محبوب و پرطرفدار در بازار مالزی هستند.
کاوازاکی نینجا ZX-۲۵R به این دلیل در میان اسپرتبایکهای حاضر در بازار مالزی محبوب شده که نسبت به قیمتش، سواری دلچسب، توان و گشتاور بالا و شتاب هیجانانگیزی را بهخریدارانش هدیه میکند.
همچنین هوندا EX۵ یکی از اقتصادیترین، نوستالژیکترین و کاربردیترین گزینههای بازار این کشور بهشمار میرود که تاکنون هیچ گزینهای نتوانسته جایگزین آن شود.
یاماها MT-۱۵ نیز بهدلیل طراحی جذاب و اسپرت و همچنین استفاده از سیستم تعلیق مناسب و سواری باکیفیت، گزینه مناسبی برای استفاده روزمره شهری بوده و از جایگاه خاصی در بازار مالزی برخوردار است. وسپا پریماورا ۱۵۰ نیز بهدلیل حفظ طراحی کلاسیک در کنار راحتی و کیفیت ساخت بالا در بازار مالزی، از دوچرخهای پرطرفدار بهشمار میآید.