اختلاف نظرها بر سر افزایش خودسرانه قیمت خودرو
اقتصاد ایران: پس از ماه ها تنش بر سر افزایش خودسرانه قیمت خودرو با نهادهای ناظر، شنیده ها حاکی از آن است که شورای رقابت به جای آنکه به وظایف نظارتی خود در جایگاه مقام ناظر قیمت ها بپردازد، طرف خودروسازان را گرفته و به ضرر جیب مردم نظر داده است.
پس از ماهها درگیری بین وزارت صمت، شورای رقابت و سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان بر سر مخالفت با قیمت گذاری خودسرانه خودروسازان، افزایش قیمت خودرو آن هم از زبان وزیر قرار بود به عنوان پایان مناقشه قیمت گذاری خودرو باشد، اما این پایان ماجرا نبود.
18 خرداد ماه امسال بود که مدیرعامل ایران خودرو درنامهای به سازمان بورس اوراق بهادار اعلام کرد که در صورت ادامه تأخیر وزارت صنعت، معدن و تجارت در اعلام قیمت ها، ایران خودرو مطابق مصوبه شورای رقابت، خود نسبت به تعیین قیمت، تصویب در هیئت مدیره و افشای آن اقدام می کند.
در حالی رشد 25 درصدی برخی محصولات و به صورت میانگین تقریبا 22.5 درصدی محصولات ایران خودرو اتفاق افتاد که وزارت صمت مخالف این میزان و نهایتا افزایش 15 درصدی محصولات این شرکت بود. اما در اتفاقی کم سابقه شورای رقابت سمت خودروساز را گرفته و بر خلاف نظر وزارتخانه تخصصی مسئول، خواهان افزایش به میزان درخواست خودروسازی که اخیرا نام خصوصی را یدک می کشد، شده است!
محمدصادق مفتح، قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی در واکنش به این مساله در نامه ای خطاب به مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: رقم مورد نظر خودروساز محل ایراد است و به این وسیله مخالفت وزارت صمت با افزایش قیمت مورد تقاضای خودروسازان را اعلام کرد.
طبق روال قانونی سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان بر اساس اسنادی که خودروساز به این سازمان ارائه می دهد، رقم توافقی خود را به شورای رقابت ارائه می کند. طبق قانون این شورا موظف است تصمیمات قیمتی خود را برای هر کالایی به تایید ستاد تنظیم بازار زیر نظر شورای عالی سران سه قوه برساند. ستاد تنظیم بازار که مسئولیت آن بر عهده معاون اول رئیس جمهوری است پس از بررسی های لازم قیمت مورد نظر را بر حسب شرایط اقتصادی جامعه، اعلام می کند. در زمان دولت سیزدهم بارها این ستاد که توسط محمد مخبر اداره می شد، با افزایش قیمت خودرو به دلیل شرایط نامساعد معیشتی مردم، مخالفت کرد.
این درحالی است که به گفته منابع آگاه، در اقدامی خارج از روال، شورای رقابت این بار جانب ایران خودرو را گرفته است. حتما شورای رقابت باید توضیح بدهد که با وجود مخالفت وزارت صمت با افزایش قیمت خودرو به میزان مورد نظر خودروساز، علت حمایت این شورا از عدد بالاتر برای افزایش قیمت خودرو که به ضرر منافع و جیب مردم است، چیست؟!
گفتنی است از 27 بهمن 1403 با موافقت شورای عالی سران قوا، اختیارات ستاد تنظیم بازار به منظور کنترل و نظارت دولت بر قیمتها با رأی اکثریت اعضای شورایعالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار گرفت که تا پایان سال 1404 تمدید شد. بر این اساس، قیمت انواع کالاها در شوراهای مختلف باید به تصویب این ستاد برسد.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه