اختصاصی اکونیوز|
همسایگان ، کلید رونق اقتصادی و شکست تحریم ها
اقتصاد ایران: در دنیای امروز که اقتصادها به سرعت به سمت منطقهگرایی پیش میروند، همسایگان ایران به عنوان بازارهای بکر و پرظرفیت، نقشی کلیدی در توسعه پایدار صادرات غیرنفتی کشور دارند. اتصال هوشمندانه به این بازارها، میتواند شاهراه رونق اقتصاد ملی و شکست تحریمها باشد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، ایران با پانزده کشور همسایه، یکی از کمنظیرترین موقعیتهای جغرافیایی دنیا را برای صادرات و تجارت منطقهای در اختیار دارد. بازار جمعیتی بیش از ۵۰۰ میلیون نفر در اطراف مرزهای ایران قرار دارد که تشنگی جدی برای کالاها و خدمات ایرانی از جمله محصولات کشاورزی، غذایی، مصالح ساختمانی، دارو، سوخت، و حتی خدمات فنی و مهندسی در این کشورها مشاهده میشود.
کوتاهی مسیر صادرات و هزینههای حملونقل پایین، مهمترین مزیت رقابتی صادرات به بازارهای همسایه است. بسیاری از کشورهای همجوار با چالش تأمین کالا روبهرو هستند و ایران میتواند حلقه امن تأمین آنها باشد.
در شرایط تحریم و محدودیتهای ارزی، همسایگان به عنوان پلهای تجارت و مراودات مالی غیررسمی جایگزین بازارهای دوردست و پرریسک میشوند. صادرات به عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان و آذربایجان نهتنها ارزآور است، بلکه به بنگاههای ایرانی کمک میکند در فضای رقابتی فعال بمانند.
همسایگان ایران، نقطه آغاز زنجیره توسعه صادراتی و تجربۀ گسترش برندهای ایرانی به بازار جهانی هستند و مهمترین بستر تنوعبخشی به بازارها و افزایش تابآوری اقتصادی محسوب میشوند.
با وجود ظرفیتهای چشمگیر، صادرات به همسایگان با چالشهایی مانند عدم ثبات مقررات مرزی، ضعف در زیرساختهای لجستیکی (راه، ریل، گمرک)، رقابت سایر کشورها و گاهی بیثباتی سیاسی در منطقه روبهرو است.
ضعف در دیپلماسی اقتصادی فعال و عدم حمایت کافی از صادرکنندگان ایرانی باعث میشود رقبای دیگر (مثل ترکیه و چین) سهم بیشتری از بازار بهدست آورند. همچنین، استانداردسازی، بستهبندی جذاب و بازاریابی حرفهای از نقاط ضعف صادرات ایران است.
راهکارهای تقویت صادرات منطقهای
دیپلماسی اقتصادی فعال و پایدار:مذاکره و تفاهمنامههای تجاری دو یا چندجانبه با همسایگان و تسهیل مقررات مرزی میتواند مسیر صادرات را هموار کند.
توسعه زیرساختهای حملونقل و لجستیک مرزی:سرمایهگذاری در پایانهها، گمرکات هوشمند، حملونقل ریلی و جادهای لازم است تا هزینه تمامشده صادرات کاهش یابد.
توسعه استاندارد و بستهبندی صادراتی:بهبود کیفیت، بستهبندی و بازاریابی محصولات ایرانی متناسب با بازار مقصد، ضامن ماندگاری در بازار است.
حمایت مالی و بیمهای از صادرات :ارائه تسهیلات مالی، بیمههای صادراتی و حمایت از کسبوکارهای کوچک و متوسط، صادرات را رقابتیتر میکند.
به گزارش اکونیوز، کشورهای همسایه، شاهکلید عبور ایران از تنگنای تحریمها و راهبردیترین مسیر افزایش صادرات غیرنفتی هستند. بهرهگیری هدفمند از ظرفیت مرزها، تقویت دیپلماسی اقتصادی و توسعه زیرساختها میتواند صادرات ایران به بازارهای منطقه را چندبرابر کند و موتور محرک رشد تولید ملی شود.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه