آینده رانندگی از ۲۰۲۶؛

مرسدس بنز با هوش مصنوعی در جاده‌ها

اقتصاد ایران: مرسدس‌بنز با معرفی سیستم «درایو اسیست پرو»، گامی بزرگ به‌سوی رانندگی خودکار برداشته است. این فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی قرار است از سال ۲۰۲۶ در آمریکا عرضه شود. مرسدس‌بنز با سیستم جدید درایو اسیست پرو، قابلیت رانندگی نزدیک به سطح سه را در محیط‌های شهری شلوغ به‌نمایش گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، در تست این سیستم در خیابان‌های پرترافیک شانگهای، خودرو الکتریکی مرسدس CLA بدون دخالت راننده، مسیر خود را با دقت طی کرد. این سدان الکتریکی به‌تنهایی پیچ‌ها را پشت‌سر گذاشت، در میدان‌های شلوغ مانور داد، از عابران‌پیاده دوری کرد و حتی از برخورد با موتورسیکلت‌هایی که ناگهان در مسیر ظاهر می‌شدند، به‌خوبی جلوگیری کرد.

«اولیور لوخر»، مدیر توسعه محصولات جهانی مرسدس‌بنز، در این تست تنها دست خود را به‌آرامی روی فرمان نگه داشت و پاها را از روی پدال‌ها برداشت؛ درحالی‌ که سیستم هوش ‌مصنوعی خودرو را به‌مقصدی که در سیستم ناوبری وارد شده بود، هدایت می‌کرد.

آینده‌ای براساس نسخه پیشرفته خودران‌ها

این فناوری که از سال ۲۰۲۶ در آمریکا عرضه خواهد شد، نویدبخش آینده‌ای است که رانندگی در شهرها به کاری ساده و ایمن تبدیل می‌شود. سیستم درایو اسیست پرو با ترکیب مجموعه پیشرفته سیستم‌های کمک‌راننده و سیستم ناوبری مبتنی بر MB.OS، از یک مدل هوش مصنوعی بهره می‌برد.

این سیستم نه‌تنها بهترین مسیر را در شهر پیدا می‌کند، بلکه رانندگی در آن مسیر را نیز برعهده می‌گیرد. هوش مصنوعی با هر بار رانندگی، الگوهای ترافیکی محلی و رفتارهای رانندگان را بهتر می‌آموزد.

به گفته لوخر، هرچه رانندگی با این سیستم بیشتر باشد، عملکرد آن بهبود می‌یابد و با افزایش تعداد خودروهای مجهز به این فناوری، داده‌های بیشتری برای یادگیری هوش مصنوعی فراهم می‌شود. از نظر سخت‌افزاری، این سیستم از ۱۲ حسگر فراصوت، چهار واحد رادار در گوشه‌ها، چهار دوربین جانبی، چهار دوربین دید فراگیر، یک رادار میان‌برد در جلوپنجره و دوربین‌های زاویه باز در بالای شیشه جلو استفاده می‌کند. داده‌های این حسگرها همراه با اطلاعات سیستم ناوبری، توسط کنترل‌کننده هوشمند رانندگی مبتنی بر هوش‌ مصنوعی پردازش می‌شوند.

«جورجس ماسینگ»، مدیر فناوری‌های رانندگی خودکار مرسدس‌بنز، هدف اصلی این سیستم را افزایش ایمنی در ترافیک شهری می‌داند؛ جایی که بیشتر تصادفات در ترافیک سنگین رخ می‌دهند؛ زیرا رانندگان در چنین شرایطی تمرکز خود را از دست می‌دهند.

علاوه‌بر ایمنی، مرسدس‌بنز با این سیستم به‌دنبال تسریع توسعه فناوری‌های رانندگی خودکار سطح 3 و 4 است. رانندگی در شهر، هرچند با سرعت کم، چالش‌های پیچیده‌تری نسبت به‌رانندگی در بزرگراه‌ها دارد. هوش ‌مصنوعی در این محیط می‌تواند سریع‌تر یاد بگیرد و واکنش‌های دقیق‌تری نشان دهد.

ماسینگ معتقد است که درایو اسیست پرو به‌پذیرش راحت‌تر سیستم‌های خودکار سطح بالاتر توسط مشتریان کمک خواهد کرد. با وجود قابلیت‌های نزدیک به‌سطح 3، این سیستم به‌طور رسمی در دسته سطح 2 پلاس قرار می‌گیرد.

مسئولیت کماکان برعهده راننده است

این یعنی راننده همچنان مسئول کنترل خودرو است و باید دست خود را به‌آرامی روی فرمان نگه دارد. حسگرهای خازنی در فرمان، حضور دست راننده را تشخیص می‌دهند. اگر سیستم دست راننده را حس نکند، پس از ۱۵ ثانیه هشدار بصری، ۳۰ ثانیه هشدار صوتی و درنهایت پس از ۶۰ ثانیه، خودرو را به‌آرامی متوقف می‌کند.

یکی از ویژگی‌های نوآورانه این سیستم، قابلیت «هدایت همکاری» است که به راننده اجازه می‌دهد بدون خاموش شدن سیستم، ورودی‌های فرمان را اعمال کند. این ویژگی در ترافیک سنگین با حضور عابران‌پیاده یا دوچرخه‌سواران بسیار کاربردی است و به‌هوش مصنوعی کمک می‌کند تا از رفتار راننده یاد بگیرد. البته سیستم هنوز در حال تکامل است و در تست‌ها، لوخر دو بار مجبور شد برای جلوگیری از ورود به مسیر ترافیک مقابل در پیچ‌های چپ مداخله کند.

چین به‌عنوان نخستین بازار این فناوری انتخاب شده؛ زیرا خودروسازان چینی مانند نیو و شیائومی فناوری‌های مشابهی ارائه می‌دهند و مشتریان چینی انتظار قابلیت‌های نزدیک به خودکار را دارند.

این سیستم از سال‌ جاری در نسخه‌های چینی CLA عرضه می‌شود. آمریکا دومین بازاری خواهد بود که در سال ۲۰۲۶ از این فناوری بهره‌مند خواهد شد. مرسدس‌بنز با همکاری گوگل در حال آماده‌سازی این سیستم برای بازار آمریکا است.

به‌گفته لوخر، وقتی خودرو موقعیت خود را بداند، سیستم می‌تواند آن را در هر نقطه‌ای هدایت کند. بنابراین انتظار می‌رود این فناوری با سطح بالایی از ایمنی در سراسر آمریکا عرضه شود.

بخشی از اعتمادبه‌نفس سازنده برای عمومی‌ کردن درایو پایلوت به‌دلیل آموزش اجباری دارندگان این سیستم است. راننده برای استفاده از آن مجبور است یک ویدئوی 8 دقیقه‌ای را از طریق نمایشگر مرکزی EQS تماشا کند.

این ویدئو نحوه استفاده از سیستم، کارکرد آن در شرایط گوناگون و نحوه غیرفعال‎سازی آن را شرح می‌دهد.

نمایشگر روبه‌روی راننده نیز اطلاعات بیشتری را درباره خودروهای اطراف مرسدس‌بنز و سیستم درایو پایلوت نمایش می‌دهد که خیال راننده را راحت‌تر از قبل می‌کند.

براساس آموزش‌های این ویدئو، درایو پایلوت تنها در حالتی آغاز به‌کار می‌کند که مرسدس‌بنز کاربر در مسیر بزرگراهی اسکن‌شده توسط GPS با دقت بالا وارسی شده باشد.

مسیر پیش رو باید تمام علائم رانندگی حیاتی را داشته باشد و یک خودرو هم به‌عنوان راهنما جلوتر از مرسدس‌بنز حرکت کند. بر این اساس، سیستم خودران اشتوتگارتی‌ها پا را از ۶۴ کیلومتر بر ساعت فراتر نمی‌گذارد، بهترین نتیجه را در ترافیک عادی تا سنگین به‌نمایش می‌گذارد و تنها در ساعات روز و آب‌وهوای مناسب کار خواهد کرد.

چنین سیستمی را با عنوان «اتوماسیون شرایطی» می‌شناسند که راننده را ملزم می‌کند درصورت لزوم، کنترل خودرو را در دست بگیرد. درایو پایلوت بر پایه سیستم کمک‌راننده مرسدس‌بنز ساخته شده است که در قالب یک پکیج به‌مشتریان ارائه می‌شود. این پکیج امکاناتی چون کروزکنترل تطبیقی، فرمان‌پذیری فعال و نگهداری خودرو بین خطوط را در اختیار راننده قرار می‌دهد.

این سیستم از حسگرها و دوربین‌ها برای انجام فعالیت‌هایش کمک می‌گیرد. درحالی‌ که خودروهای مجهز به درایو پایلوت از لیدار، دوربین، آنتن GPS، میکروفون و انواع حسگرها سود می‌برند.

مرسدس‌بنز کابین EQS را هم برای همخوانی با فناوری خودران خود بهینه کرده است که از این میان می‌توان به‌نشانگرهای حالت خودران و کلید کنترل خودکار سیستم تهویه برای بخارزدایی هوشمند شیشه‌ها اشاره کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ