کارشناس اقتصادی عنوان کرد:
تغییر نگاه و جوانگرایی؛کلید رفع چالشهای اقتصادایران
اقتصاد ایران: یک کارشناس اقتصادی گفت:در سالهایی که اقتصاد ایران با چالشهای ریشهدار و لایهلایه مواجه بوده تنها با تغییر نگاه و ورود جوانان مشکلات را می توان بر طرف کرد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، محمدحسین صبوری عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر سیاستگذاری اقتصادی در سالهایی که اقتصاد ایران با چالشهای ریشهدار و لایهلایه مواجه بوده، همواره امید به تغییر از درون دولت و با کمک مدیرانی دارای نگاه نو و علمی زنده نگه داشته شده است. دکتر محمدحسین صبوری، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر سیاستگذاری اقتصادی، معتقد است امروز و در کوران بحرانهای مزمن، ورود مدیرانی با رویکرد جدید میتواند نقطه عطفی در احیای اعتماد عمومی و کارآمد شدن سازوکارهای اقتصادی باشد.
صبوری ابتدا به سابقه مشکلات ساختاری اقتصاد ایران اشاره میکند: «طی دهههای گذشته، سیاستگذاری اقتصادی کشور متأثر از نوسانات درآمدهای نفتی، حذف و اضافههای مقطعی در نظام یارانهها، و بعضاً نگاههای غیرکارشناسانه بوده است. نتیجه این روندها، تثبیت ساختارهای ناکارآمد مالی، تضعیف سرمایهگذاری واقعی و عدم اعتماد بخش خصوصی به سیاستهای دولت شده است. اکنون تورم ساختاری، بیکاری فارغالتحصیلان، رشد فاصله طبقاتی و مشکلات تجارت خارجی زنجیرهای از معضلات به هم پیوسته را شکل داده که راهحل آن نه اصلاحات نمایشی، بلکه تغییر در شیوه حکمرانی اقتصادی است.»
وی ادامه میدهد: «در چنین شرایطی، تغییر نسل مدیریتی و میدان دادن به مدیرانی با نگرش علمی و تجربه کافی میتواند سیاستگذاری کلان را متحول کند. اقتصاد امروز ایران فضای آزمون و خطای بیشتر ندارد و تمام ساختارهای تصمیمگیری، نیازمند رویکرد مبتنی بر داده، برنامهریزی واقعگرایانه و سیاستگذاری هدفمندند.»
صبوری تأکید میکند: «وزیر اقتصاد باید ترکیبی از شجاعت، دانش نظری، و تجربه برنامهریزی را داشته باشد؛ مهمتر آنکه، نگاه اصلاحمحور و مقاومت در برابر ریسکهای کوتاهمدت و مقاومتهای ساختاری شرط موفقیت هر مدیری در این سمت است.»
به باور بوری، ورود سیدعلی مدنیزاده به عنوان گزینه وزارت اقتصاد، مصداق همین تغییر نسلی و عبور از مدیریت روزمره به سمت برنامهریزی نظاممند است. او میگوید: «مدنیزاده بهعنوان اقتصاددان جوان، هم در فضای دانشگاهی و هم در پروژههای کلان برنامهریزی اقتصادی صاحب تجربه است. حضور فعال در مراکز پژوهشی، نقشآفرینی در تدوین اسناد بالادستی، و تسلط به تحلیل سیستماتیک مسائل کشور، او را از بسیاری گزینههای قبلی متمایز میکند.»
وی اضافه میکند: «رویکرد اصلاحمحور و اجتناب از تسکینهای موقت و مُسکنوار، در اکثر تحلیلها و پیشنهادهای دکتر مدنیزاده محسوس است. برخورد علمی و تسلط به سازوکار تصمیمگیری در دولت، فرصتی بیبدیل برای عبور از رکود مزمن و ارتقا شفافیت نظام بودجهای به حساب میآید.»
او توضیح میدهد: «برنامهریزی علمی، بدون شفافیت در نظام گزارشدهی مالی، عملاً به شکست میانجامد. مزیت گزینههایی چون مدنیزاده در همین قدرت شفافسازی فرایندها، جمعبندی کارشناسی و دوری از تصمیمات هیجانی و کوتاهمدت است.»
صبوری میافزاید: «اگر اعتماد عمومی از دولت بازسازی نشود و جامعه نسبت به کارآمدی اقتصادی مدیران جدید اطمینان لازم را پیدا نکند، سنگینترین و علمیترین برنامههای اقتصادی نیز راه به جایی نمیبرد. چهرههایی چون دکتر مدنیزاده دقیقاً به دلیل کارنامه علمی، پاکدستی، و دوری از حواشی سیاسی، میتوانند پایههای این اعتماد عمومی را تقویت و زمینه تحقق اصلاحات واقعی را فراهم کنند.»
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه