نیکدبایک «یاماها» ۳۰۰ میلیون‌تومان می‌ارزد؟

اقتصاد ایران: یاماها در صنعت موتورسیکلت جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. در دنیای پرهیجان و اسپرت دوچرخ‌ها، یاماها به‌لطف طراحی و تولید محصولات بسیار خاص توانسته خوشنام و پر آوازه باشد.

در کلاس ۱۵۰سی‌سی‌ها (که محبوب‌ترین کلاس موتورسیکلت‌های شهری است)، یاماها توانسته با ارائه MT-۱۵، نیکدبایک جسور و با عملکرد بالایی را به‌بازار عرضه کند. در ادامه به یاماها MT-۱۵ نگاه فنی خواهیم انداخت تا بدانیم آیا در بازه قیمتی ۳۰۰ میلیون‌تومان ارزش خرید دارد؟

طراحی جسورانه و تهاجمی به سبک یاماها

یاماها MT-۱۵ در کلاس نیکدبایک‌ها قرار می‌گیرد که هدف از تولید آن رقابت با کی‌تی‌ام دوک ۲۵۰ و هوندا CB۱۵۰R است. بر این اساس بازار هدف این محصول جذاب از یاماها، مالزی، تایلند، اندونزی، ویتنام، فیلیپین و هند است. یاماها MT-۱۵ به‌صورت رسمی در دسامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در تایلند معرفی شد و در ادامه، در ژانویه ۲۰۱۹ در اندونزی به‌تولید رسید. تولید این نیکدبایک در نوامبر سال ۲۰۲۰ میلادی در سایت تولید یاماها در مالزی آغاز شد. جالب است بدانید که از آوریل سال ۲۰۱۹ میلادی نیز در هند تولید این نیکدبایک در سایت تولید یاماها آغاز شد.

MT-۱۵ بر پایه و اساس پلت‌فرم اسپرت‌بایک YZF-R۱۵ شکل گرفته که از بدنه عضلانی و تنومندی برخوردار است. این نیکدبایک از نظر طراحی به‌لطف به‌کارگیری احجام ماهیچه‌ای از استایل عضلانی و تنومندی بهره می‌برد که جذابیت آن را دوچندان می‌کند. با نگاهی به پروفیل این سامورایی جذاب شاهد باک حجیم، چراغ سه‌تکه در جلو، فلاپ‌های تیز در عقب و اگزوز زاویه‌دار و رینگ‌های ۱۷ اینچی ۵ پره هستیم که حس هیجان بیشتری به این نیکدبایک می‌بخشد.

در نمای جلو نیز شاهد طراحی منحصربه‌فردی از یاماها هستیم؛ دو چراغ LED باریک با فلاپ نسبتا حجیم و طراحی یک چراغ هالوژنی در بخش میانی آن، چهره آینده‌نگر، تهاجمی و جسورانه‌ای به MT-۱۵ بخشیده است.

نیکدبایک «یاماها» ۳۰۰ میلیون‌تومان می‌ارزد؟

در نمای عقب نیز چراغ افقی مزین به LED تعبیه شده که با فلاپ‌های حجیم و فاصله نسبتا زیاد پلاک نسبت به گلگیر عقب، طراحی زیبا و اسپرتی را از این نیکدبایک به‌نمایش می‌گذارد. ناگفته نماند دو فلاپ با ورودی هوا در طرفین بدنه MT-۱۵ نصب شده که آیرودینامیک بدنه را تا حد بسیار زیادی بهبود می‌بخشد.

نیکدبایک «یاماها» ۳۰۰ میلیون‌تومان می‌ارزد؟

راحتی و ارگونومی به سبک سامورایی

نیکدبایک‌ها از جمله موتورسیکلت‌هایی به‌شمار می‌روند که در زمینه راحتی و ارگونومی همواره زبانزد خاص و عام هستند. بر این اساس با در نظر گرفتن فاصله محوری ۱۳۳۵ میلی‌متری، صندلی در فاصله ۸۱۰ میلی‌متری تعبیه شده که بهترین حالت ممکن را به‌راکب ارائه می‌دهد. همچنین زاویه قرارگیری فرمان نسبت به بدن راکب ۲۵ درجه و فاصله قرارگیری فرمان نسبت به‌راکب ۸۹ میلی‌متر است. این ساختار سبب شده است بالاترین سطح راحتی و ارگونومی به‌راکب ارائه شود. همچنین برای ارتقای ارگونومی و راحتی راکب، یک نمایشگر ۵ اینچی TFT برای به‌نمایش گذاشتن اطلاعات حرکتی، سرعتی، دور موتور، چراغ چک، دمای موتور، میزان سوخت موجود در باک و چراغ ABS و... برای این نیکدبایک در نظر گرفته شده است.

سواری محصولات یاماها همواره زبانزد بوده است؛ براین اساس در محور جلو دو دامپر (کمک‌فنر) هیدرولیکی قابل تنظیم نصب شده است. همچنین در محور عقب، دامپر هیدروپنوماتیکی قابل تنظیم در ۵ حالت و فنر لول با ساختار مونوشوک، سواری بسیار نرمی را به‌راکب و سرنشین هدیه می‌کند. همچنین سایز تایر ۷۰/۱۴۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در جلو و تایر ۸۰/۱۰۰ با رینگ ۱۷ اینچی آلومینیومی در عقب، سواری را بسیار باکیفیت کرده است.

این نیکدبایک به‌لطف توزیع وزن مناسب و مرکز ثقل نسبتا بالا، هندلینگ عالی و با عملکرد بهتری نسبت به کی‌تی‌ام دوک۲۵۰ دارد. از نظر سیستم ترمز نیز در محور جلو یک دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۲۸۲ میلی‌متر و کالیپر سه پیستونه با سیستم ABS دوکاناله و در محور عقب تک‌دیسک خنک‌شونده سوراخ‌دار به‌قطر ۲۲۰ میلی‌متری و کالیپر تک‌پیستونه تعبیه شده تا عملکرد بی‌نظیری را در بخش ترمز از خود به‌نمایش بگذارند.

صدای تولیدشده از موتوری پرتوان

قلب تپنده یاماها MT-۱۵ را یک موتور تک‌سیلندر خطی به‌حجم ۱۵۵ سی‌سی، مزین به ۴ سوپاپ و مکانیزم تک میل-سوپاپ‌رو SOHC تشکیل می‌دهد. این موتور ۱۵۵ سی‌سی که در بطن این نیکدبایک جا خوش کرده با توجه به پارامترهای فنی از جمله: قطر پیستون ۵۸ میلی‌متر در کورس پیستون ۵۸.۷ میلی‌متر، کاهش اتاق احتراق و رساندن نسبت تراکم به ۱۱.۶ به‌یک، طراحی چهار سوپاپ در سرسیلندر، سیستم پاشش سوخت انژکتوری (تعبیه یک انژکتور بزرگ روی دریچه‌گاز) و بهره گرفتن از سیستم مدیریت هوشمند جرقه‌زنی می‌تواند راندمان و گشتاور بالایی را فراهم آورد.

با در نظر گرفتن این ویژگی‌های مهم، یاماها MT-۱۵ می‌تواند ۱۸.۴ اسب‌بخار قدرت را در ۱۰ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۴.۱ نیوتون‌متر گشتاور را در ۷۵۰۰ آرپی‌ام به‌ارمغان آورد. حداکثر سرعت موتور در پیشرانه MT-۱۵، ۱۱ هزار و ۶۰۰ آرپی‌ام است. همچنین از آن‌جا که یاماها در طراحی موتورهای تولیدی خود از تکنولوژی منحصربه‌فردش بهره می‌گیرد، سیستم خنک‌کننده در این پیشرانه مبتنی بر آب-هوا خنک است.

بر این اساس رادیاتور آب بزرگی برای این نیکدبایک طراحی شده که با برخورداری از صفحات آلومینیومی مشبک، تبادل دمایی خوبی ایجاد می‌کند. همچنین با طراحی یک رادیاتور روغن برای نگه داشتن دمای کاری روغن‌موتور در سطح ایده‌آل کاری، این پیشرانه از تنش حرارتی پایینی برخوردار است. به‌لطف این طراحی و سازگاری پیشرانه تک-سیلندر با سوخت بنزین دارای اکتان ۹۰ هیچ نگرانی در زمینه استفاده از این نیکدبایک در ایران وجود ندارد.

از طرفی در این مدل از یک گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت بهره گرفته شده تا قدرت و گشتاور تولیدشده به‌کمک زنجیر اورینگ فولادی به‌چرخ عقب منتقل شود. گیربکس ۶ سرعته دنده‌ثابت این نیکدبایک از مکانیزم هیدرومکانیکی برخوردار است که منجر به‌انتقال قدرت باکیفیت‌تر و تسریع شتاب نیز می‌شود. همچنین سیستم کلاچ به‌صورت چندصفحه‌ای طراحی شده تا تعویض دنده به‌بهترین شکل ممکن صورت گیرد. به‌لطف ساختار کلاچ چند صفحه‌ای و مکانیزم هیدرومکانیکی آن، کلاچ‌ها عملکرد خود را به‌خوبی حفظ کرده و تعویض دنده بسیار نرمی ارائه می‌شود.

نیکدبایک «یاماها» ۳۰۰ میلیون‌تومان می‌ارزد؟

کاهش وزن با طراحی نوین

به‌گفته کمپانی یاماها به‌لطف استفاده از متریال آلومینیوم و فولاد سبک‌وزن در سازه شاسی، وزن این نیکدبایک تا حد زیادی کاهش یافته است. در این راستا با توجه به بنزین موجود در باک ۱۰ لیتری و احتساب وزن سیستم ترمز ABS، مجموع وزن یاماها MT-۱۵ به ۱۴۱ کیلوگرم رسیده است. این وزن برای چنین نیکدبایکی فوق‌العاده است.

در حال حاضر نسخه صفرکیلومتر یاماها MT-۱۵ مدل ۱۴۰۳ در بازه قیمتی ۳۰۰ میلیون‌تومان قرار دارد. این نیکدبایک به‌نسبت هم‌کلاس‌های چینی خود از خدمات پس از فروش بهتر و شرایط تامین قطعات مناسب‌تری بهره‌مند است.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ