جنگ قیمتی برای بیوایدی چالش آفرین شد
اقتصاد ایران: سهام شرکت خودروسازی بیوایدی، با وجود افزایش فروش ماهانه به بالاترین سطح در سال میلادی جاری، همچنان ریزشی مانده، زیرا تخفیفهای هنگفتی که این صنعت، برای جذب خریداران استفاده میکند، توجه پکن را به خود جلب کرده است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، سهام شرکت خودروسازی بیوایدی، با وجود افزایش فروش ماهانه به بالاترین سطح در سال میلادی جاری، همچنان ریزشی مانده، زیرا تخفیفهای هنگفتی که این صنعت، برای جذب خریداران استفاده میکند، توجه پکن را به خود جلب کرده است.
طبق بیانیهای که یکشنبه منتشر شد، این تولیدکننده خودروهای برقی، ماه میلادی گذشته، 382 هزار و 476 دستگاه خودرو، از جمله 376 هزار و 930 دستگاه خودروی سواری، فروخته است. اگرچه این رقم، نقطه اوجی برای سال میلادی جاری محسوب میشود اما رشد سالانه 15 درصدی، کمترین میزان از آگوست 2020 تاکنون بوده است؛ بدون در نظر گرفتن کاهش تحویل در فوریه سال میلادی گذشته که با رکود گسترده ناشی از تعطیلات سال نو چینی همزمان شد.
سهام بیوایدی، با وجود افزایش فروش، در هنگکنگ، تقریبا پنج درصد کاهش یافت و به سقوط بیش از 15 درصدی هفته گذشته افزود.
بیوایدی، رهبری جنگ قیمتی شدیدی را که صنعت خودروسازی چین را فرا گرفته، بر عهده داشته است. این جنگ به سود این بخش رو به رشد که در سایر نقاط جهان در فناوری خودروهای برقی، پیشرو است، آسیب رسانده و چشمانداز آن را تیره و تار کرده است.
جدیدترین دور تخفیفها، اواخر ماه میلادی گذشته انجام شد که بیوایدی، قیمتها را تا 34 درصد کاهش داد. اقدامی که رقبایی از جمله شرکتهای خودروسازی «لیپموتور» و «جیلی» نیز از آن پیروی کردند.
«لیپ موتور» در ماه مه، 45 هزار و 67 دستگاه خودرو فروخت که نسبت به سال میلادی گذشته، 148 درصد افزایش یافت، در حالی که تحویل خودروهای «جیلی» با 46 درصد افزایش به 235 هزار و 208 دستگاه رسید. در همین حال، «اکسپنگ» در ماه مه، شاهد سه برابر شدن فروش بود که عمدتا به دلیل مدل بازار انبوه «مونا ام زیرو تری» (Mona M03) آن بود.
نکته قابل توجه این است که فروش خودروهای برقی سواری بیوایدی، با 204 هزار و 369 دستگاه، از فروش خودروهای پلاگین هیبریدی آن با 172 هزار و 561 دستگاه، جلو زده و برای دومین بار از اوایل سال 2024 تاکنون، فروش خودروهای تمام برقی این شرکت بیشتر بوده است.
این شرکت همچنین فروش خارج از کشور را افزایش داده و در ماه مه، بیش از 89 هزار دستگاه خودرو تحویل داده است که بالاترین رکورد آن محسوب میشود.
طبق گزارش بلومبرگ، تحلیلگران شرکت «سیتیگروپ» تخمین زدند که پس از تخفیفهای بیوایدی، میزان مراجعه به نمایندگیهای این شرکت ممکن است هفته به هفته، بین 30 تا 40 درصد افزایش یافته باشد.