راهکارهایی برای کاهش خرابی و هزینه نگهداری خودرو
اقتصاد ایران: این روزها نگهداری اصولی و صحیح از خودرو مساله بسیار مهمی برای مالکان است. استفاده صحیح از خودرو، رفتارهای درست رانندگی و توجه به توصیههای کمپانی سازنده از مهمترین موارد در بخش نگهداری اصولی از خودرو است.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، با در نظر گرفتن این موضوع که همواره بخشی از خودروهای بازار وارداتی کشور را محصولات هیوندای و کیا تشکیل میدهند، این روزها خودروهای کرهای کارکرده مستلزم نگهداری دقیقتر و حساستری هستند.
مزیتهای محصولات هیوندای و کیا در بازار ایران
محصولات هیوندای و کیا در بازار ایران از پیشرانههای ۴ تا ۶ سیلندر و اتمسفریک یا بدون بهرهگیری از سیستم پرخوران توربوشارژ برخوردارند. این یک مزیت مهم و در شرایط فعلی بهحساب میآید تا شاهد استهلاک و خرابیهایی شبیه برخی خودروهای چینی در این خودروها نباشیم.
همچنین بهلطف مونتاژ محصولات این خودروساز کرهای در زادگاهش یعنی کشور کرهجنوبی، این خودروها از کیفیت ساخت بهمراتب بالاتری نسبت به خودروهای وارداتی صفرکیلومتر این روزهای بازار که مونتاژ کشور چین هستند، برخوردارند. ناگفته نماند که در این مطلب محصولات هیوندای و کیا که از سال ۲۰۱۰ میلادی تا ۲۰۱۹ میلادی تولید شدهاند، مدنظر ما هستند.
بررسی یک باور نادرست
هیوندای خاورمیانه طی یک بیانیهای در سایت رسمی خود و شبکههای مجازی به خریداران محصولات این شرکت اعلام کرده است که محصولات هیوندای و کیا ضرورتی در استفاده از مایع اکتان برای بالا بردن عدد اکتان سوخت بنزین ندارند. به این معنا قوای محرکه خودروهای هیوندای و کیا نیازی به استفاده از مایع اکتان ندارند. در ادامه به اختصار به بررسی این موضوع خواهیم پرداخت.
موتورهای باکیفیت و پرتوان
تمامی محصولات هیوندای و کیا از کلاس هاچبک، سدان و اسیووی کراساوورهایی که در بازار ایران حضور دارند، از طیف گستردهای از پیشرانهها برخوردارند. از آنجا که از سال ۱۳۹۳ بهبعد محدودیت حجم موتور بالاتر از ۲۵۰۰ سیسی برای واردات خودرو در نظر گرفته شد، تمامی محصولات هیوندای و کیا در بازار ایران دارای موتورهای ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری، ۲ لیتری و ۲.۴ لیتری هستند؛ از این رو، در این مطلب تنها به بررسی مدلهای ۴ سیلندر میپردازیم.
موتورهای ۲ و ۲.۴ لیتری
هیوندای موتور ۴ سیلندر خطی ۲ لیتری و ۱.۸ لیتری محصولات خود را با کد Nu معرفی میکند. این پیشرانه در کلاس ۱.۸ لیتری تنها در الانترا MD نسل پنجم و کلاس ۲ لیتری در الانترا نسل ششم AD و سراتو نسل سوم YD و با تغییراتی در سراتو نسل اول با نام تتا ۲ استفاده شده است. موتور ۴ سیلندر ۱.۸ لیتری تنفسطبیعی Nu با حجم موتور ۱۷۹۷ سیسی دارای ۱۶ عدد سوپاپ و سیستم تایمینگ متغیر پیوسته سوپاپها CVVT دوبل است.
این پیشرانه با سیستم سوخترسانی انژکتوری چند نقطهای MPI توان تولید ۱۴۵ اسببخار قدرت را در دور ۶۵۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۷۸ نیوتونمتر گشتاور را در دور ۴۷۰۰ آرپیام دارد.
حداکثر سرعت موتور در این سری از Nu ۶۸۰۰ آرپیام است. سوخت مورد استفاده در این موتور، بنزین با اکتان ۸۷ بوده که با این سوخت چنین قدرت و گشتاوری ارائه میدهد.
در این پیشرانه باید از روغنموتور ۵W۲۰ یا ۵W۳۰ با کیفیت API SM استفاده کرد. البته در برخی سایتها به اشتباه SN ذکر شده؛ اما هیوندای آمریکای شمالی برای الانترا نسل پنجم موسوم به MD روغنموتور ۵W۳۰ API SM را پیشنهاد کرده است.
در کلاس ۲ لیتری موتور Nu چهار سیلندر با حجم ۱۹۹۹ سیسی تنفسطبیعی دارای ۱۶ عدد سوپاپ و مکانیزم دو میلسوپاپرو DOHC و نسبت تراکم ۱۲.۵ بهیک است. این پیشرانه میتواند حداکثر ۱۴۷ اسببخار قدرت را در ۶۲۰۰ آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۱۷۹ نیوتونمتر گشتاور را در ۴۵۰۰ آرپیام فراهم آورد. این موتور طبق سیکل اتکینسون کار کرده و چنین راندمانی را میتواند داشته باشد. این موتور قلب تپنده هیوندای الانترا نسل ششم AD و کیا سراتو نسل سوم YD را تشکیل میدهد.
جالب است بدانید که بر اساس آنچه کمپانی هیوندای اعلام کرده، در موتور Nu دو لیتری تنفسطبیعی با سیستم سوخترسانی انژکتوری چند نقطهای MPI روغنموتور پیشنهادشده توسط هیوندای آمریکای شمالی، ۵W۳۰ با کیفیت API SN است. بر اساس آنچه بخش خدمات پس از فروش هیوندای اعلام کرده، بر اساس میزان کارکرد خودرو، روغنموتور باید هر ۷۵۰۰ یا ۱۰ هزار کیلومتر (بسته به نوع روغنموتوری که استفاده میشود)، تعویض شود.
بهبیان دیگر در پیشرانه ۲ لیتری Nu الانترا با سیستم سوخترسانی MPI لازم است هر ۱۰ هزار کیلومتر فیلترهوا، فیلتر روغن و فیلتر کابین نیز تعویض شوند. موتور ۴ سیلندر خطی ۲۳۵۹ سیسی تنفسطبیعی با ساختار ۱۶ عدد در سرسیلندر و مکانیزم DOHC و سیستم زمانبندی متغیر دائم CVVT دوبل در خانواده هیوندای و کیا با نام تتا ۲ شناخته میشود.
این موتور با وجود کماستهلاک بودن و توان بالایی که ارائه میدهد، به کیفیت روغنموتور بسیار حساس است. به این معنا که اگر مالک خودرو به روغنموتور و نوع پیشنهادی آن توجه نکند، در کوتاهترین زمان ممکن با ایراد در اویلپمپ (پمپ روغن) و سوپاپ OCV یا شیر هیدرولیکی سیستم تایمینگ متغیر سوپاپها مواجه میشود.
این پیشرانه با توجه به ویژگیهای فنی مانند ۱۶ عدد سوپاپ در سرسیلندر، سیستم CVVT و نسبت تراکم ۱۰.۵ بهیک در نسخه MPI (در خودروهایی مانند سوناتا YF، سوناتا LF، اپتیما TF، سانتافه DM و اسپورتیج SL) و در نسخه GDI (در خودروهایی مانند آزرا نسل ششم IG، کیا سورنتو نسل سوم UM و اپتیما نسل چهارم JF) با نسبت تراکم ۱۱.۳ بهیک میتواند قدرت ۱۷۸ اسببخار قدرت را در ۶ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۳۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۴ هزار آرپیام در نسخه تتا ۲ با سیستم سوخترسانی MPI فراهم آورد.
نسخه تتا ۲ با توجه بهسیستم سوخترسانی پاشش سوخت مستقیم GDI میتواند حداکثر ۱۸۸ اسببخار قدرت را در ۶ هزار آرپیام (دور در دقیقه) و حداکثر ۲۳۰ نیوتونمتر گشتاور را در ۴۲۵۰ آرپیام به ارمغان آورد. تمامی موتورهای تتا ۲ با سیستم سوخترسانی MPI (که شامل هیوندای سوناتا YF و کیا اپتیما TF میشود) تا سال ۲۰۱۵ باید از روغنموتور ۵W۳۰ یا در صورت عدمدسترسی از ۵W۲۰ با کیفیت API SM استفاده کنند.
براساس پیشنهاد هیوندای آمریکای شمالی برای تتا ۲ با سیستم MPI که شامل خودروهای هیوندای سوناتا LF، کیا اسپورتیج SL و سانتافه DM میشود، از سال ۲۰۱۵ میلادی بهبعد باید از روغنموتور ۵W۳۰ با کیفیت SN بهره گرفته شود.
همچنین برای تتا ۲ با سیستم سوخترسانی پاشش سوخت مستقیم GDI (برای خودروهایی مانند هیوندای آزرا IG، کیا سورنتو UM و کیا اپتیما JF ) باید از روغنموتور ۵W۳۰ با کیفیت API SN بهره گرفته شود. لازم بهذکر است با هر بار تعویض روغنموتور، فیلتر روغنموتور و فیلتر هوا نیز باید تعویض شود.
روغنموتور استفادهشده نیز هر ۷۵۰۰ کیلومتر یا ۱۰ هزار کیلومتر (بسته بهنوع درجه کیفیت API ) باید تعویض شود تا اویلپمپ (پمپ روغن) و شیر هیدرولیکی OCV نیز با ایراد مواجه نشود.
همچنین بهتوصیه هیوندای آمریکای شمالی منطقه کانادا، تمامی موتورهای NU و تتا و گاما در کلاس ۴ سیلندر همگی با بنزین دارای اکتان ۸۷ سازگار هستند؛ اما برخی خودروها مشابه آزرا نسل ششم IG و اپتیما نسل چهارم JF و کیا سورنتو نسل سوم UM با ناک و احتراق ناقص همراه بودهاند که استفاده از اکتان برای آنها توصیه شده است.
البته همچنان بهتعویض بههنگام روغنموتور و استفاده از روغنموتور مناسب پیشنهادی توصیه شده است. در نظر داشته باشید که با توجه بهاستفاده از خودرو در فصل گرم سال، بهتر است روغنموتور آن حدود ۲ هزار کیلومتر زودتر از زمان توصیهشده، تعویض شود؛ در غیر این صورت احتمالا شاهد خرابی در موتور خودرویتان خواهید بود.
نگهداری از سیستم انتقال قدرت
آنچه کمپانی هیوندای برای گیربکسهای ۶ سرعته اتوماتیک تیپ-ترونیک خود پیشنهاد داده، ATF MX۴ است. همچنین هیوندای و کیا در زمینه صافی گیربکس اتوماتیک ممکن است با ایراد مواجه شوند که این ایراد بر اثر عدمتوجه بهتعویض روغن گیربکس بهوجود میآید. کمپانی هیوندای به مالکان توصیه کرده پس از هر ۹۰ هزار کیلومتر یا ۵ سال کارکرد (هر کدام که زودتر فرا برسد)، روغن گیربکس و صافی خودرو باید تعویض شود.
یکی از مهمترین بخشها و قطعات بهکار رفته در موتور خودرو، شمع است. در این زمینه هیوندای پیشنهاد داده که با هر ۷۵ هزار کیلومتر (یا ۶۰ ماه) کارکرد شمع موتور تعویض شود. هر ۱۰ هزار کیلومتر یا هر ۶ ماه نیز صافی بنزین باید تعویض شود. همچنین بررسی سیستم تعلیق و تعویض قطعات آن هر ۱۵ هزار کیلومتر (یا هر ۸ ماه) توصیه شده است. همچنین هر ۳۰ هزار کیلومتر کارکرد یا هر ۲۴ ماه، مایع خنککننده موتور تعویض و سیستم خنککاری نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.