"جهانآرا" یک اولویت فراموش شده درسینما و تلویزیون؟
اقتصاد ایران: سوم خرداد هر سال، یادآور یکی از بزرگترین پیروزیهای ملی ما در آزادسازی خرمشهر است، هنوز جای خالی یک روایت امروزی از این حماسه احساس میشود. قهرمانی چون شهید محمد جهانآرا مقاومت خرمشهر، همچنان بی فیلم و سریال مانده است.
امروز که رسانههای بیگانه روایتهای وارونهای از جنگ تحمیلی و مقاومت مردم ایران ارائه میکنند، بیش از هر زمان دیگر، نیازمند بازآفرینی هنرمندانهی آنچه در دوران دفاع مقدس رخ داد، هستیم. بهویژه خرمشهر؛ شهری که آزادسازی آن نه فقط یک پیروزی نظامی، که نقطهعطفی در تاریخ معاصر ایران به شمار میآید.
روایتهای مانا در قاب سریال
تلویزیون، به عنوان رسانهای ملی و اثرگذار، نقشی کلیدی در انتقال مفاهیم دفاع مقدس دارد. این انتقال، زمانی مؤثرتر خواهد بود که با زبان امروز و در قالبی دراماتیک، به ویژه سریالهای داستانی، انجام شود. تجربه نشان داده است که سریالهایی چون «در چشم باد»، «خاک سرخ»، «بازگشت پرستوها» و «شوق پرواز» توانستهاند مخاطبان را با بخشی از این تاریخ آشنا سازند.
اما با گذر زمان، سلیقه مخاطب نیز تغییر کرده و لازم است روایتهای جدیدی با ساختار، زبان و پرداختی معاصر تولید شود. در همین زمینه، ساخت یک سریال اختصاصی درباره شهید محمد جهانآرا، یکی از برجستهترین فرماندهان مقاومت خرمشهر، میتواند آغاز راهی نو در بازسازی هنری این مقطع تاریخی باشد. ناگفته نماند در میانِ این همه پرترههای سینمایی جای این روایت مهم کماکان خالی است. میتوانیم اصطلاحاً به این عبارت اشاره کنیم که ممد! هنوز هم نیستی!
جهانآرا؛ قهرمانی که هنوز روایت نشده
سریال «کیمیا» گوشهای از زندگی شهید جهانآرا را به تصویر کشید، اما شخصیت و نقش این فرمانده بزرگ در مقاومت خرمشهر، آنقدر عمیق و تأثیرگذار است که نیازمند یک اثر مستقل، عمیق و با کیفیت است. داستان زندگی او، میتواند کلاس درسی برای نوجوانان و جوانان امروزی باشد؛ همانهایی که اکنون درگیر تهاجم فرهنگی و بحرانهای هویتیاند.
اگر امروز جوان ایرانی نداند که چگونه همنسلان او در دهه 60، با دستهای خالی اما با ایمان، از خاک کشور دفاع کردند، چگونه میتوان از او انتظار ایستادگی در برابر هجمههای فرهنگی و اجتماعی داشت؟
چرا هنوز درگیر قاجاریم؟
در شرایطی که برخی از هنرمندان حوزه دفاع مقدس از عدم حمایت نهادهای فرهنگی گلایه دارند، عجیب نیست که تولیدات تاریخی در تلویزیون و البته بیشتر در شبکه نمایشخانگی همچنان به دوران قاجار میپردازند، در حالیکه تاریخ معاصر ما پر از حماسههایی است که هنوز مجال روایت نیافتهاند.
فیلمسازانی چون یدالله صمدی که با دشواری فراوان «شوق پرواز» را ساختند یا احمد مرادپور که در عملیاتهای حساس جنگ فیلمبرداری کرده، امروز از تولید این آثار فاصله گرفتهاند. حتی هادی حجازیفر نیز در جشنواره فیلم فجر اعلام کرد ممکن است دیگر سراغ فیلم جنگی نرود. دلیل روشن است؛ عدم حمایت کافی.
نیاز به روایت تازه از خرمشهر
سریالهای ماندگار گذشته مانند «گل پامچال»، «بهترین تابستان من»، «سفر به چزابه» و «سیمرغ»، گرچه ارزشمندند، اما نوستالژی به تنهایی کافی نیست. امروز مخاطب نیازمند روایتی تازه، زبانی جدید و پرداختی بهروز از آن واقعه بزرگ است؛ روایتی که سوم خرداد را از قاب تصویر به قلب نسل امروز بیاورد.
آیا حفظ تمامیت ارضی کشور، مسألهای کوچک است؟ آیا نباید ساخت اثری فاخر درباره آزادسازی خرمشهر، اولویت رسانه ملی باشد؟ پاسخ روشن است: خرمشهر هنوز روایت نشده است.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه