زیان ۵ میلیارد دلاری «جنرالموتورز» به خاطر ترامپ!
اقتصاد ایران: جنرالموتورز پیشبینی درآمد و سود خود برای سال ۲۰۲۵ را تعدیل کرد؛ با توجه به اعمال تعرفههای خودرو توسط «دونالد ترامپ»، رئیسجمهور آمریکا، این شرکت انتظار دارد ۴ تا ۵ میلیارد دلار سود کمتری کسب کند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، براساس گزارش «CNBC»، جنرالموتورز پیشتر سود عملیاتی ۲۰۲۵ خود را ۱۳.۷ تا ۱۵.۷ میلیارددلار برآورد کرده بود؛ اما با اعمال تعرفههای ترامپ این شرکت سود خود را بین ۱۰ تا ۱۲.۵ میلیارد دلار پیشبینی میکند. جنرالموتورز همچنین نتایج سهماهه اول خود را اخیرا منتشر کرده است که فراتر از انتظارات سرمایهگذاران بود. درکل تعرفهها بهدلیل ترس از گرانی منجر بهافزایش فروش خودروها شدهاند. این تعرفهها همچنین باعث شد که شرکت استلانتیس روز چهارشنبه پیشبینی درآمد خود را پس بگیرد.
تاثیراتی فراتر از اعداد
«مری بارا»، مدیرعامل جنرالموتورز روز پنجشنبه خطاب به سهامداران گفت: «نکته مهم این است که تجارت جنرالموتورز درحال رشد بوده و اساسا قوی است؛ زیرا ما با محیط سیاست تجاری جدید سازگار میشویم، عرضه محصولات خود را همچنان تقویت میکنیم و سودآوری خودروهای برقی را افزایش میدهیم.»
مدیر ارشد مالی جنرالموتورز به سرمایهگذاران گفت که این شرکت همچنان معتقد است میتواند حداقل ۳۰ درصد از افزایش هزینههای مورد انتظار خود را کاهش دهد. او میگوید: «از زمان انتخابات «۲۰۲۴ آمریکا»، تیمهای تولید و زنجیرهتامین ما بر توسعه استراتژیهایی برای کمک به کاهش تاثیر تعرفههای احتمالی متمرکز شدهاند. این استراتژیها اکنون بهطور فعال درحال اجرا هستند. ما اقدامات کاهشی بیشتری، از جمله کاهش هزینهها را در جایی که انجام این کار منطقی باشد، انجام خواهیم داد.»
تعرفههای ۲۵ درصدی ترامپ بر خودروها در ابتدای ماه آوریل به اجرا درآمد. پس از هفتهها لابیگری خودروسازان برای کاهش تعرفهها، دولت ترامپ این هفته اقداماتی را برای کاهش برخی از هزینههای تعرفه اعلام کرد. تغییرات جدید به خودروسازان اجازه میدهد تعرفههای قطعات خودرو وارداتی مورد استفاده در خودروهای مونتاژشده در ایالاتمتحده را جبران کنند.
روند توسعهای که اخیرا به ثمر نشسته بود
در شرایط فعلی جنرالموتورز با تولید انبوه باتری در کارخانههای عظیم خود، از تسلا پیشی گرفته و حالا بهدنبال کاهش هزینههای تمامشده باتری به حدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات-ساعت در سال ۲۰۲۵ است. جنرالموتورز، بزرگترین خودروساز آمریکا حالا یکی از پیشروترین تولیدکنندگان باتری برقی در این کشور محسوب میشود.
طبق گزارش «بلومبرگ»، این شرکت در تولید باتری از تسلا پیشی گرفته است؛ آنهم درحالی که کارخانههایش هنوز با ظرفیت کامل فعالیت نمیکنند.
کارخانه Ultium Cells در حومه نشویل، تنسی، با سرمایهگذاری ۲.۳ میلیارددلار و مساحتی برابر با پنج زمین فوتبال، ۲۴ ساعت شبانهروز کار میکند و هر ساعت ۵ هزار سلول باتری تولید میکند. کارخانه دیگری با همین سرمایهگذاری در اوهایو که بهطور مشترک با الجی اداره میشود نیز بهتولید باتری میپردازد. این دو کارخانه باتریهای مورد نیاز مدلهای محبوبی مانند شورولت اکوئناکس EV و کادیلاک لیریک را تامین میکنند که در بازار آمریکا فروش رو بهرشدی دارند.
بخش مهمی از موفقیت جنرالموتورز بهقیمت رقابتی مدلهایی مانند اکوئناکس EV برمیگردد. این شرکت همچنین سال گذشته هزینه تولید باتری را ۶۰ دلار بهازای هر کیلووات-ساعت کاهش داده است. هدف این شرکت برای ۲۰۲۵، کاهش ۳۰ دلار دیگر با افزایش تولید و بهبود راندمان تولید است.
درصورت تحقق این هدف، جنرالموتورز میتواند هزینه باتری را بهحدود ۱۰۰ دلار بر کیلووات-ساعت برساند که ۵۰ درصد کمتر از سال ۲۰۲۳ است و حتی از تسلا هم پیشی خواهد گرفت.
برای مقایسه، میانگین هزینه تولید باتری در چین، رقابتیترین بازار خودروهای الکتریکی جهان، ۹۴ دلار بر کیلووات-ساعت است. این پیشرفت، جنرالموتورز را در آستانه رقابت با خودروسازان چین قرار میدهد. البته با وجود این پیشرفتها، هزینه باتری مدلهایی مانند بلِیزِر EV و اکوئناکس EV همچنان حدود ۱۳ هزار دلار است که بهمراتب بیشتر از هزینه تولید پیشرانه و گیربکس خودروهای بنزینی جنرالموتورز بهشمار میرود.
این شکاف قیمتی نشان میدهد جنرالموتورز هنوز راه درازی برای رقابت کامل با خودروهای بنزینی در پیش دارد. برای کاهش این شکاف، جنرالموتورز درحال گذار از ماژولهای باتری فعلی بهسلولهای پریسماتیک است. این سلولها که به شکل آجرهای مستطیلی طراحی شدهاند، بدون هدررفت فضا کنار هم قرار میگیرند و وزن خودروهای برقی را کاهش داده و برد را افزایش میدهند. جنرالموتورز سال گذشته با سرمایهگذاری ۳.۵ میلیارددلاری و همکاری با سامسونگ، ساخت کارخانهای ۶۴۰ هکتاری را در ایندیانا برای تولید این سلولها آغاز کرد.
اگرچه این کارخانه قرار بود در سال ۲۰۲۶ تولید را شروع کند، اما راهاندازی آن بهسال ۲۰۲۷ موکول شده است. بااین حال، سرمایهگذاری عظیم جنرالموتورز در الکتریکیسازی نشان میدهد این شرکت بازگشتی بهعقب نخواهد داشت.
مقیاس و سرمایهگذاری این شرکت در خودروهای برقی بهحدی است که عقبنشینی از این مسیر تقریبا غیرممکن بهنظر میرسد. اگرچه موانع سیاسی ممکن است در کوتاهمدت سرعت پیشرفت را کاهش دهند، اما تعهد بلندمدت جنرالموتورز به الکتریکیسازی کاملا تثبیت شده است.
این شرکت با تولید انبوه باتری و کاهش هزینهها آماده است در بازار جهانی خودروهای برقی، نقش پررنگتری داشته باشد.