نگاه متفاوت ژاپنی‌ها به خودروهای برقی

اقتصاد ایران: پیشرفته‌ترین وسایل الکترونیکی، جالب‌ترین بازی‌های ویدئویی و مطمئنا بهترین خودروها در ژاپن تولید می‌شوند. اما رکود اقتصادی دهه ۱۹۹۰، زلزله ویرانگر در اوایل دهه ۲۰۱۰ و مجموعه‌ای از انتخاب‌های تکنولوژیک در سطح صنعت، خودروسازی ژاپن را به‌تکاپو انداخت (به‌رغم این‌که آن‌ها جزو پیشگامان اولیه در این زمینه به‌شمار می‌روند) برای آینده خودروهای الکتریکی آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ،  این روزها بیشتر در مورد چگونگی به‌صدا درآمدن زنگ خطر برای فورد در چین می‌شنویم و برهمین اساس برند جدید گروه فولکس‌واگن، اسکوت‌موتورز نیز به‌دنبال باتری‌های ارزان‌قیمت است. رشد سریع بازار خودروهای برقی آمریکا یک چیز است، اما چیزی که آن‌ها را به‌وحشت انداخته، کاهش سهم بازار آن‌ها در چین و ورود صنعت خودروهای برقی داخلی آن کشور به‌بازی صادرات است. در عین حال گزارش‌ها حاکی از آن است که انجمن خودروسازان ژاپن (یک لابی قدرتمند به‌نمایندگی از خودروسازان بزرگ همچون تویوتا، هوندا، نیسان، مزدا، سوبارو و میتسوبیشی) طرحی را دنبال می‌کند که بر اساس آن فعالیت خودروسازان غیر ژاپنی در این کشور تا حدی محدود خواهد شد. البته سرمایه‌گذاری در این بخش همچنان حرف اول را می‌زند.

سهم کمتر از یک درصدی برقی‌ها

بسیاری از مصرف‌کنندگان خودرو در ژاپن تا پیش از این منتقد تویوتا به‌خاطر تاخیر این خودروساز در ورود به‌بازی خودروهای الکتریکی بودند و پیش‌بینی می‌کردند غول خودروسازی ژاپن درنهایت از رقبا عقب بماند. با این حال، آمار فروش این خودروساز داستان متفاوتی را بیان می‌کند.

تویوتا نه تنها توانست بالاترین رتبه فروش خود را برای چهارمین سال متوالی حفظ کند، بلکه مجموع تحویل‌ها در این خودروسازی به‌بالاترین حد خود رسید. از مجموع خودروهای فروخته‌شده توسط تویوتا و زیرمجموعه‌های آن، تعداد کمی از آن‌ها مجهز به پیشرانه برقی هستند. بر این اساس تحویل خودروهای برقی باتری‌دار رشد ۳۲۵.۲درصدی نسبت به‌سال گذشته داشت؛ اما وقتی با یک عدد پایه مقایسه می‌شود، درصدها می‌توانند فریبنده باشند.

واقعیت این است که خودروهای برقی تنها ۰.۹۲۶درصد از کل محموله‌ها را در یک سال رکوردشکنی تویوتا به‌خود اختصاص داده‌اند. گروهی از خودروهای الکتریکی در مسیر تولید هستند؛ اما این شرکت تخمین می‌زند تولید خودروهای برقی همواره از تیراژ پایینی برخوردار باشند.

بر این اساس حتی پس از این‌که تویوتا خط‌تولید برقی خود را متنوع کند، تخمین زده می‌شود خودروهای برقی تنها ۳۰ درصد از حجم فروش این خودروساز را به‌خود اختصاص دهند.

تلاش برای همکاری با گوگل

تویوتا و وایمو به‌عنوان زیرمجموعه گوگل در حوزه فناوری خودران در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۴۰۴ اعلام کردند برای تسریع در توسعه فناوری خودران و ارتقای خودروهای شخصی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

این شراکت بر دو محور اصلی تمرکز دارد. تویوتا برای خودروهای خودران طرحی را در نظر گرفته که در ناوگان خودران وایمو استفاده می‌شود. وایمو نیز فناوری خودران خود را برای بهبود سیستم‌های کمک‌راننده و رانندگی خودکار در خودروهای شخصی تویوتا به‌کار خواهد گرفت.

واحد فناوری خودران تویوتا، یعنی «وُوِن بای» تویوتا نقش کلیدی در این همکاری ایفا می‌کند. این واحد مسئول توسعه نرم‌افزارها و فناوری‌های پیشرفته برای خودروهای آینده است.

بر این اساس تویوتا به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان و وایمو به‌عنوان پیشرو در فناوری خودران، با ترکیب تخصص خود می‌توانند آغازگر تحولی در صنعت‌خودرو باشند.

وایمو که هم‌اکنون سرویس تاکسی خودران را در شهرهایی مثل سان‌فرانسیسکو و لس‌آنجلس ارائه می‌دهد، تجربه‌ای گسترده در این حوزه دارد. از سوی دیگر، تویوتا با سابقه‌ای قوی در تولید خودروهای باکیفیت و پایدار، می‌تواند این فناوری را به بازار انبوه برساند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ