وی با بیان اینکه «آییننامه ترویج زایمان طبیعی» در سال گذشته ابلاغ شده، افزود: علاوه بر آییننامه ترویج زایمان طبیعی، برنامههای متعددی را در دستور کار قرار دادهایم و بخشی از برنامهها هم در دست تدوین است. برنامههای که در دستور کار قرار دادهایم شامل ۲ بخش «فرهنگسازی عمومی» و «برنامههای حمایتی از متخصصان زنان و زایمان و استانداردسازی خدمات مرتبط» میشود.
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت درباره برنامههای در راستای فرهنگسازی عمومی گفت: هدف از فرهنگسازی عمومی این است که زنان نسبت به زایمان طبیعی ترس و واهمه نداشته باشند و برای انجام سزارین اصرار بیجا نکنند.
جباری درباره برنامههای حمایتی از متخصصان زنان و زایمان و استانداردسازی خدمات مرتبط اظهار کرد: به طور قطع، برنامههای حمایتی از متخصصان زنان و زایمان و استانداردسازی خدمات مرتبط میتواند به کاهش میزان سزارین در کشور کمک کند. وزارت بهداشت، توسعه و ترویج «زایمان بیدرد و کمدرد» را در مواردی که ترس از زایمان طبیعی وجود دارد در دستور کار قرار داده است.
وی با بیان اینکه تجربه ناخوشایند از زایمان طبیعی در افزایش سزارین نقش دارد، توضیح داد: تجربههای ناخوشایند زنان از زایمان طبیعی در زایمانهای گذشته نیز در افزایش سزارین نقش دارد. با توجه به اینکه تجارب ناخوشایند در مواجهه با زایمان طبیعی میتواند سبب افزایش سزارین شود، موضوع بهسازی و خوشایندسازی بلوک زایمان را در دستور کار قرار دادهایم.
رئیس مرکز جوانی جمعیت، سلامت خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان اینکه رضایتسنجی پس از زایمان را در دستور کار قرار دادهایم، گفت: رضایتسنجی از زنان پس از زایمان در بلوکهای زایمان به تازگی آغاز شده و در سامانهها ثبت شده است. بازخوردهایی که از زنان دریافت میکنیم در ارتباط با تصمیمگیریها بسیار موثر است. این پرسش که «آیا از عامل زایمان خود راضی بودید؟» مطرح میشود و پس از کسب اطلاع از راضی بودن یا نبودن افراد، چرایی موضوع مورد بررسی قرار میگیرد.
جباری گفت: همچنین این پرسش «آیا بیمارستانی که در آن حضور دارید را برای زایمانهای بعدی خود یا اطرافیانتان توصیه میکنید؟» در رضایتسنجی از زنان مطرح میشود. به طور کلی، ۲ پرسش در رضایتسنجی از زنان حاضر در بلوکهای زایمان پس از هر زایمان مطرح میشود. از مادران درخواست میکنیم که به پرسشها پاسخ دهند تا از میزان رضایت آنها از بلوکهای زایمان مطلع شویم.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه