تبعات استمرار حضور ایران در لیست سیاه FATF
اقتصاد ایران: یک مقام مسئول با اشاره به تبعات استمرار حضور ایران در لیست سیاه FATF برای کشورهای همسو و سوءاستفاده آمریکاییها از آن برای فشار به ایران حتی در لغو احتمالی تحریمها پرداخت.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از مرکز اطلاعات مالی، هادی خانی با اشاره به اینکه بیش از چند سال است فریاد میزنیم که عادیسازی پرونده کشور در گروه اقدام مالی و خروج از لیست سیاه، گرفتن ابزار اقدامات خصمانه از دست آمریکا است نه تداوم حضور در این لیست، گفت: این ادعای مخالفان که FATF به ابزار آمریکا برای فشار به ایران تبدیل شده، درست است اما کامل بیان نمیکنند.
وی با تعریف نسخه کامل این ادعا، بیان کرد: تحتفشار کشورهای مخالف ما، قرار است همزمان کشورهای چین، امارات و ترکیه تحت ارزیابی دورهای FATF قرار گیرند که یکی از مهمترین محورهای ارزیابی این نهاد ناظر، اقدامات قهری این سه کشور در خصوص برخورد با فعالیتهای اقتصادی اتباع کشورهای حاضر در لیست سیاه منطبق با استانداردهای مصوب است.
خانی افزود: بهتبع آن شاهد تشدید اقدامات نظارتی مهمترین شرکای تجاریمان علیه خودمان هستیم که مصداق سوءاستفاده آمریکا از حضورمان در لیست سیاه برای فشار به ایران است.
معاون وزیر اقتصاد با انتقاد از سطح نگری و سادهاندیشی برخی اشخاص به نکته مهمی پرداخت و گفت: فرض کنیم مذاکرات با آمریکا به جمعبندی برسد و تحریمها لغو شود؛ سوال مهم اینجاست آیا با وجود حضور ایران در لیست سیاه و محدودیتهای تعاملات پولی و مالی همه کشورها به غیر از کرهشمالی با کشورمان به بهانه اقدامات تقابلی علیه کشورهای پرخطر، توافق ما با آمریکا تا زمان خروجمان از این لیست و لغو اقدامات تقابلی علیه نظام پولی و مالی کشور، بهصورت یکجانبه به نفع آمریکا نخواهد بود؟
رئیس مرکز اطلاعات مالی به برنامه مشخص آمریکاییها در این زمینه با دستور علنی ترامپ به خزانهداری این کشور برای بهکارگیری همه تلاشها جهت حفظ ایران در لیست سیاه FATF اشاره کرد و افزود: آیا اینکه برخی در داخل کشور با این رویکرد همراستا حرکت کردند قابلتأمل نیست؟ امروز آمریکاییها در مذاکرات، با اطمینان از محدودیتهای پولی و مالی ناشی از حضورمان در لیست سیاه FATF با خیالی آسودهتر امتیاز میدهند چون میدانند با برداشتن سد تحریمهای ظالمانه از مقابل ایران عملاً برنامههای پیشرفت کشور به سد FATF برخورد و عبور زمانبر از این مانع، سالها تحقق اهداف اقتصادی ایران اسلامی را با چالش روبهرو میکند؛ همان سالهایی که میتوانستیم در گذشته به نفع خودمان مدیریت کنیم.
این مقام مسئول، همچنین با ابزار تأسف از اظهارنظرهای غیر کارشناسی درباره عدم امکان خروج از لیست سیاه به دلیل اجماع و رأی منفی آمریکا و اسرائیل در اجلاس اصلی FATF، گفت: در دولت شهید رئیسی، تائید دو بند از برنامه اقدام به نفع کشورمان را در اجلاس اصلی با وجود حضور آمریکا و اسرائیل گرفتیم و قبل از آن هم به همین منوال ۱۵ بند به تأیید رسیده بود.
خانی با بیان اینکه اصول در اجلاس اصلی FATF مفهومی مشابه آنچه در کشورمان در خصوص رأیگیری جلسات شاهدیم وجود ندارد که گروهی بگویند بله و گروهی بگویند خیر، افزود: تمرکز اجلاس بر طرح و پاسخ به ایرادات فنی است و بعد از پاسخ به ایرادات و رفع شبهات عملاً اجماع رخ میدهد و اینکه به یک یا چند کشور اجازه داده شود با رویکرد سیاسی و بدون دلیل فنی و یا بدون استناد به توصیههای FATF، مانع اجماع شوند کاملاً نادرست و منطبق با رویههای مصوب این گروه نیست.
وی ادامه داد: حتماً هر کشوری که بهعنوان مخالف صحبت میکند باید مستند به استانداردهای FATF دلایل عدم موافقت را تشریح و وقتی پاسخ بهصورت مستند دریافت میکند عملاً مخالفت او منتفی خواهد شد و با همین روش ۱۷ بند برنامه اقدام و خروج ایران از ذیل توصیه ۷ در اجلاس FATF مورد تائید قرار گرفته است.
رئیس مرکز اطلاعات مالی در رد ادعای عدم امکان خروج از لیست سیاه به دلیل اجماع و رأی منفی آمریکا و اسرائیل در اجلاس FATF به این نکته نیز اشاره کرد که اگر نظام رأیگیری FATF با یک یا دو رأی منفی به ضرر کشور تمام میشود پس باید با رأی منفی روسیه همچنین آرای منفی برخی کشورهای دوست او، عملاً عضویت این کشور تعلیق نمیشد ولی تعلیق شد و یا اینکه امروز آفریقای جنوبی که عضو اصلی FATF است و با رأی اجلاس اصلی به لیست خاکستری رفته، خودش علیه خودش رأی منفی داده که اجماع با تعریفی که مخالفان میگویند رخ داده باشد؟!
رئیس مرکز اطلاعات مالی در پایان، مخالفان عادیسازی پرونده ایران در FATF را به مطالعه وضعیت سایر کشورها از جمله خود آمریکا در این نهاد تشویق و دو سوال مطرح کرد: آیا با فرض قبول ادعای اجماع سازی توسط یک کشور علیه کشور دیگر پس چرا آمریکاییها بیش از یک دهه نتوانستهاند وضعیت خودشان را در ارزیابیهای FATF کاملاً سفید کنند؟ آیا تداوم رویکرد پاک کردن صورتمسئله بزرگی به نام FATF در عوض ورود و مدیریت این چالش به نفع منافع ملی است؟
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه