نگاهی به محبوب‌ترین بنزینی‌های سال 2025

اقتصاد ایران: موتورهای ۶ سیلندر یکی از انواع رایج و آشنا در دسته پیشرانه‌های بنزینی‌ و دیزلی‌ هستند که با وجود ایجاد قدرت و گشتاور بالاتر نسبت به ۴ سیلندرها و مصرف سوخت کمتر از ۸ سیلندرها، یکی از بهترین پیشرانه‌های احتراق‌داخلی در زمینه تولید توان و مصرف سوخت به‌شمار می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، شاید از خودتان بپرسید آیا پیشرانه‌های ۶‌ سیلندر نیز می‌توانند همانند موتورهای ۸ سیلندر، در کسری از ثانیه سرنشینان خودرو را به اوج هیجان برسانند؟ پاسخ به این سوال مثبت است.

آکورا (هوندا) NSX

هوندا همواره به‌عنوان یکی از برترین سازنده‌های موتورسیکلت و البته خودرو در جهان شناخته می‌شود. NSX نماد پرفورمنس فوق‌العاده این کمپانی مطرح است که نسل دوم آن در فهرست بهترین سوپراسپرت‌های پرفورمنسی جهان قرار دارد. آن‌چه نسل دوم آکورا NSX را متمایز می‌سازد، شاسی فوق سبک آن است که از مواد فیبرکربن، از نوع مونوکوک ساخته شده است.

قلب تپنده این سوپراسپرت که در میانه خودرو قرار گرفته و صدای جذاب و مهیجی نیز به‌گوش می‌رساند، از ساختار هیبرید برخوردار است. یک موتور ۶ سیلندر با آرایش وی‌شکل ۷۵ درجه‌ای، مزین به ۲۴ سوپاپ در سرسیلندر، دو میل‌سوپاپ‌رو (DOHC) و برخورداری از سیستم پرخوران تویین-توربوشارژ، در بطن این سوپراسپرت جا خوش کرده است.

نگاهی به محبوب‌ترین بنزینی‌های سال

بوست ۱۵.۲ PSI توربوشارژهای دوقلو در کنار سیستم منحصربه‌فرد تایمینگ متغیر هوشمند سوپاپ‌های هوندا i-VTEC و قرارگیری انژکتورها در سیلندر، حداکثر ۵۰۷ اسب‌بخار قدرت را در ۶۵۰۰-۷۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و ۵۵۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۲ تا ۶هزار آرپی‌ام به‌ارمغان می‌آورد.

همچنین قرارگیری سه موتور الکتریکی توانسته قدرت ترکیبی خروجی را به ۵۸۱ اسب‌بخار و گشتاور خروجی را به ۶۴۵ نیوتون‌متر برساند. این موتور (موسوم به JNC ) از ساختاری تمام‌آلومینیومی برخوردار است که میل‌بادامک‌های آن از پوشش کربن الماس DLC بهره می‌برند. علت برتری این پیشرانه نسبت به‌سایر همکلاسان خود، روانکاری منحصربه‌فرد هونداست.

در این پیشرانه، اویل‌پمپ (پمپ روغن) دو وجهی متغیر، روغن‌موتور را به کانال‌های باریک رسانده تا با پاشش روغن زیر پیستون و روی شاتون، تنش حرارتی کاهش یابد.

این سیستم درمجموع حدود ۲۵ درصد روانکاری بهتر را نسبت به سایر موتورهای ۶ سیلندر فراهم می‌کند. از سوی دیگر کمپانی هوندا برای ایجاد کمترین خرابی در ناک (احتراق زودرس در سیلندر) به‌کمک اویل‌پمپ و سوپاپ OCV، فشاری هیدرولیکی به‌وجود آورده که سبب ایجاد دمپینگ عالی در سیلندر شده و درنهایت باعث ایجاد خرابی کمتری ناشی از ناک موتور می‌شود. در این حالت دیگر پیستون به‌دلیل حرکت خطی که در سیلندر دارد، جداره سیلندر را خط نینداخته و در نهایت، این طراحی منجر به‌برتری این پیشرانه می‌شود.

پورشه ۹۱۱(۹۹۲)

۹۱۱ نماد یک خودرو باعملکرد بالاست که هندلینگ آن زبانزد دیگر خودروسازان است. تکنولوژی نسل هشتم این سوپراسپرت پورشه (۹۹۲) که میراث با ارزش این کمپانی اشتوتگارتی است، بیش از پیش جایگاه آن را وزین‌تر می‌کند. قلب تپنده قدرتمند و منحصربه‌فرد این خودرو یکی از نقاط قوت این کوپه کلاسیک مدرن است. باتوجه به‌فناوری بالای ساخت، این خودرو همواره در میان بهترین پیشرانه‌های احتراق‌داخلی بنزینی قرار دارد.

در نسخه قدرتمند ۹۱۱ (۹۹۲) یا همان Turbo S یک موتور ۶ سیلندر خوابیده (موسوم به‌خورجینی تخت) با حجم دقیق ۳۷۴۵ سی‌سی و مزین به‌تکنولوژی تویین‌توربوشارژ (توربوهای دوقلو) جا خوش کرده است. این موتور ۶ سیلندر تخت (Flat) از بلوکه آلومینیومی تشکیل شده است. این پیشرانه در این زمینه و در کلاس خود، بزرگ‌ترین نسبت را دارد.

نگاهی به محبوب‌ترین بنزینی‌های سال

همچنین بازطراحی کلی در طراحی توربین و کمپرسور و متغیرسازی نسبت گردش آن‌ها، سبب هوارسانی بیشتر شده است. در نهایت بهره‌گیری از یک کنترلر الکترونیکی هوشمند برای ثابت نگه داشتن دمای کاری موتور در سطح ایده‌آل و ایجاد تغییراتی در اتاق احتراق برای بهبود جریان گردابی و متراکم‌سازی هوا و سوخت، سبب تولید حداکثر ۶۵۰ اسب‌بخار قدرت در ۶ هزار و ۷۵۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۸۰۰ نیوتون‌متر گشتاور در دورهای ۲۵۰۰ تا ۴۰۰۰ آرپی‌ام شده است. بهره‌گیری از ECU نسل جدید بوش حداکثر سرعت دورانی موتور را به ۷۲۰۰ آرپی‌ام می‌رساند.

پروگرامینگ این ECU متفاوت بوده و دستور افزایش دورموتور را براساس کنترل‌کننده موتور (که یک قطعه دوار با مکانیزم مکاترونیکی است) صادر می‌کند. یکی از دلایل برتری موتور ۶ سیلندر تخت پورشه ۹۱۱ (۹۹۲) راندمان حجمی موتور است؛ این پیشرانه به‌ازای هر لیتر ۱۷۴ اسب‌بخار توان خروجی دارد. این خودرو در ۲.۶ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد و حداکثر سرعت آن ۳۳۰ کیلومتر برساعت است.

ب‌ام‌و M۴ و M۳

یکی از غافلگیری‌های ویژه باواریایی‌ها در ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۲۰، رونمایی از نسل جدید سدان کامپکت باعملکرد بالا M۳ و نسخه کوپه آن یعنی M۴ بود. نسل جدید M۳ که با کد G۸۰ و M۴ با کد G۸۲ شناخته می‌شوند، شاید در بخش فنی به اندازه طراحی، دستخوش تغییرات جدید نشده باشند، اما در جزئیات آن‌ها ویژگی‌هایی نهفته است که عملکرد این خودروها را بهبود می‌بخشد. کماکان زیر کاپوت هر دو باواریایی تهاجمی، همان موتور ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری آشنای ب‌ام‌و جا خوش کرده که البته با تغییراتی روبه‌رو بوده است.

این قوای محرکه که در سری F۸۰ با نام S۵۵ معرفی می‌شد، در نسل جدید M۳ یعنی G۸۰ و M۴ G۸۲ موسوم به S۵۸B۳۰T۰ است. پیشرانه S۵۸ ساختار و پلت‌فرمی مشابه S۵۵ دارد؛ به‌عبارت دیگر ۶ سیلندر به‌صورت خطی روی یک میل‌لنگ از جنس آلومینیوم به‌گردش در می‌آیند و تنها تفاوت آن تغییر سایز در نسبت کورس به‌قطر پیستون، نسبت تراکم، میزان سرعت گردش موتور و تغییرات در سینماتیک مکانیزم سوپاپ‌ها (بهینه‌سازی سیستم ولوترونیک؛ ونوس‌های دوگانه) است. این ویژگی‌ها نهایتا به بالا رفتن راندمان موثر موتور کمک به‌سزایی می‌کنند.

نگاهی به محبوب‌ترین بنزینی‌های سال

در نسخه عملکردی این خودرو، یعنی M۳ کامپتیشن و M۴ کامپتیشن، پیشرانه ۶ سیلندر خطی ۳ لیتری مزین به فناوری ام پاور تویین اسکرول توربوشارژ، توانایی تولید ۵۱۰ اسب‌بخار قدرت را در ۶۲۵۰ آرپی‌ام و ۶۵۰نیوتون‌متر گشتاور را در ۲۷۵۰ تا ۵۵۰۰ آرپی‌ام دارد. این به‌معنای ۶۰ اسب‌بخار قدرت و ۱۰۰ نیوتون‌متر گشتاور بیشتر نسبت به‌نسخه M است. تولید این قدرت تنها با افزایش فشار سوخت ۲۵۰ باری و نسبت تراکم ۹.۳ به‌یک و استفاده از سوخت با عدد اکتان ۹۳ امکان‌پذیر شده است.

یک گیربکس ۸ سرعته ام استپ‌ترونیک با سامانه چهارچرخ‌محرک xDrive هوشمند می‌تواند در ۳.۹ ثانیه این خودرو را از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت برساند. حداکثر سرعت این خودرو با نصب پروگرامینگ M درایو پکیج به ۲۹۰ کیلومتر برساعت می‌رسد.

فورد F-۱۵۰ رپتور

فورد F-۱۵۰ صرفا یک پیکاپ نیست، بلکه یک سوپرپیکاپ اسپرت است. اگرچه نسل چهاردهم این خودرو محبوب در ۱۲ اکتبر سال ۲۰۲۰ به‌جهان معرفی شد، اما نسخه های-پرفورمنسی (عملکرد بالا) آن یعنی رپتور، وارد سومین نسل خود شده است. استفاده از خطوط تیز، احجام ماهیچه‌ای برای این پیکاپ تنومند ایجاد کرده است. پوزه نسبتا کشیده در جلو، چراغ‌های مشابه حرف F و جلوپنجره عریض، چهره‌ای تهاجمی برای این خودرو ایجاد کرده است.

در نمای عقب نیز چراغ‌های عمودی با گرافیک منحصربه‌فرد و حجم‌پردازی ویژه، زیبایی چشم‌نوازی را برای این پیکاپ به‌وجود آورده است. F-۱۵۰ رپتور همواره با پیشرانه قدرتمند و حجیم خود، مورد استقبال بسیاری قرار گرفته است.

نگاهی به محبوب‌ترین بنزینی‌های سال

این پیکاپ جسور تنومند در زمینه درگ می‌تواند با سوپراسپرت‌هایی مانند پورشه ۹۱۱ و لامبورگینی هوراکان رقابت کند. در نسخه های پرفورمنسی F-۱۵۰ یعنی رپتور، شاهد طیف گسترده‌ای از پیشرانه‌های ۶ و ۸ سیلندر هستیم. یک پیشرانه ۶ سیلندر با آرایش وی‌شکل به‌حجم ۳۴۹۶ سی‌سی و با زاویه ۶۰ درجه‌ای قرارگیری سیلندرها و همچنین مجهز به‌سیستم تویین‌توربوشارژ، نیروگاه قوی F-۱۵ رپتور را تشکیل می‌دهد.

این موتور ۶ سیلندر وی‌شکل ۳.۵ لیتری توربوشارژ، موسوم به اکوبوست D۳۵ است. این پیشرانه با در نظر گرفتن سیستم توربوشارژهای دوقلو، پاشش سوخت مستقیم و زمان‌بندی متغیر سوپاپ‌ها، حداکثر می‌تواند ۴۵۰ اسب‌بخار قدرت را در ۵ هزار آرپی‌ام (دور در دقیقه) و حداکثر ۶۹۰ نیوتون‌متر گشتاور را در ۳۵۰۰ آرپی‌ام فراهم آورد.

اگرچه پروگرامینگ ECU تا ۷۱۲۵۰ آرپی‌ام را در اختیار راننده قرار می‌دهد، اما محدودکننده پاشش سوخت و قطع لحظه‌ای Cutoff امکان خروجی ۴۵۰ اسب‌بخاری و دور ۵ هزار را فراهم می‌کند و پس از آن، شاهد کاهش قدرت و افت دور خواهیم بود. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک سلکت‌شفت فورد به‌چهار چرخ منتقل می‌شود. برتری این پیشرانه به‌علت راندمان حجمی بالای موتور در مقابل دوام و کیفیت بسیار بالای قطعات است.

مازراتی MC۲۰

پدیده تازه نیزه‌دار ایتالیایی در سال ۲۰۲۰ در اوج همه‌گیری کرونا و ایجاد چالش‌های تازه در خودروسازی پا به‌عرصه تولید گذاشت. این غافلگیری مازراتی، سوپراسپرت تازه‌نفس MC۲۰ بود.

این سوپراسپرت از زبان جدید طراحی مازراتی بهره می‌گیرد و با استفاده از احجام ارگانیک و مجموعه‌ای از خطوط نرم و تقاطع‌ها و انحناهای روی بدنه، کاراکتر جذابی دارد. همچنین پوزه نسبتا کشیده و پشت کوتاه، در کنار اِلِمان‌های زبان جدید طراحی مازراتی، یعنی چراغ‌های عمودی در جلو با جلوپنجره نسبتا عریض افقی و چراغ‌های کشیده در عقب، ظاهری دینامیک و زیبا به این سوپراسپرت داده است.

نگاهی به محبوب‌ترین بنزینی‌های سال

برخی از رسانه‌های خودرویی باتوجه به‌عدم همکاری مهندسان بخش قوای محرکه فراری با مازراتی اعلام کردند که دیگر شاهد نصب پیشرانه‌های قدرتمند در محصولات نیزه‌دار ایتالیایی نخواهیم بود. اما مهندسان بخش قوای محرکه مازراتی با طراحی یک موتور ۶ سیلندر وی‌شکل ۲۹۹۲ سی‌سی توانستند موتور قدرتمندی را در میانه پیشرانه MC۲۰ جای دهند.

این پیشرانه موسوم به Nettuno است و با بهره‌گیری از سیستم پرخوران تویین‌توربوشارژ (توربوشارژهای دوقلو)، سیستم تایمینگ متغیر سوپاپ‌ها و استفاده از دو شمع به ازای هر سیلندر، می‌تواند حداکثر توان خروجی را تا پیش از Cutoff و قطع لحظه‌ای پاشش سوخت، به ۶۳۰ اسب‌بخار در ۷۵۰۰ آرپی‌ام (دور در دقیقه) برساند.

این پیشرانه حداکثر گشتاور پایدار نسبتا خطی ۷۳۰ نیوتون‌متری را در ۳ هزار تا ۵۵۰۰ آرپی‌ام فراهم می‌آورد. هرچند که ردلاین (قطع کامل پاشش سوخت و حداکثر سرعت موتور) این پیشرانه ۸ هزار آرپی‌ام است، اما برای دریافت توان کامل خروجی، بالا بردن دور موتور تا ۷۵۰۰ آرپی‌ام کافی است. این قدرت و گشتاور به‌کمک گیربکس ۸ سرعته دوکلاچه به‌چرخ‌های عقب انتقال داده می‌شود. این خودرو در ۲.۹ ثانیه از حالت سکون به‌سرعت ۱۰۰ کیلومتر برساعت دست می‌یابد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ