اختصاصی اکونیوز|
کاهش شدید ثبتنام خودروهای جدید در اتحادیه اروپا
اقتصاد ایران: کاهش شدید فروش در بازارهای اصلی از جمله آلمان و ایتالیا، آمار خودروهای نو ثبت شده در اتحادیه اروپا را پایین آورد.
به گزارش بخش بینالملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از یورونیوز، بر اساس اعلام انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا (ACEA)، ثبتنام خودروهای جدید در ماه فوریه 3.4 درصد و در دو ماه اول سال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 3 درصد کاهش یافته است.
در ماه فوریه، فروش سالانه در ایتالیا 6 درصد، در آلمان 4.6 درصد و در فرانسه 3.3 درصد کاهش یافت. با این حال، اسپانیا شاهد افزایش 8.4 درصدی بود.
در ماه فوریه، 15.4 درصد از خودروهای جدید فروخته شده، خودروهای تمام الکتریکی (BEV) بودند، در حالی که در دو ماه اول سال، این رقم به 15.2 درصد رسید. این نشاندهنده جهشی نسبت به 11.5 درصد در مدت مشابه سال گذشته است.
خودروهای برقی در مقایسه با سال گذشته شاهد افزایش قابل توجهی بودند. در طول دو ماه اول سال 2025، فروش خودروهای تمام الکتریکی جدید 28.4 درصد رشد کرد و بیش از یک هفتم کل بازار اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داد.
سه مورد از چهار بازار بزرگ خودروهای برقی در اتحادیه اروپا که 64 درصد از کل ثبتنام خودروهای تمام الکتریکی را تشکیل میدهند، شاهد افزایش دو رقمی بودند: آلمان با افزایش چشمگیر 41 درصدی، فروش در بلژیک 38 درصد و در هلند 25 درصد افزایش یافت. اما در فرانسه، کاهش اندک 1.3 درصدی وجود داشت.
در همین حال، خودروهای هیبریدی-الکتریکی 35.6 درصد از بازار اتحادیه اروپا را در ماه فوریه به خود اختصاص دادند و همچنان مورد علاقه مشتریان این بلوک هستند. این دسته 18.7 درصد خودروی بیشتری در دو ماه اول سال 2025 نسبت به سال قبل فروخت. فرانسه، اسپانیا، ایتالیا و آلمان همگی شاهد جهش قابل توجهی در فروش بودند.
در عین حال، سهم بازار ترکیبی خودروهای بنزینی و دیزلی در ماه فوریه به 38 درصد کاهش یافته است، در حالی که در مدت مشابه در سال 2024، 48.4 درصد بود.
در دو ماه اول سال، ثبتنام خودروهای بنزینی 20.5 درصد کاهش یافت و تمام بازارهای اصلی کاهش نشان دادند. بر اساس اعلام ACEA، فرانسه با کاهش 27.5 درصدی، بیشترین افت را تجربه کرد و پس از آن آلمان (24.9 درصد)، ایتالیا (19 درصد) و اسپانیا (13 درصد) قرار دارند.
فولکس واگن، رنو و بامو توانستند فروش خود را در اروپا در دو ماه اول کمی افزایش دهند، اما استلانتیس و ولوو هر دو شاهد کاهش دو رقمی بودند.
در همین حال، تسلا، که زمانی بزرگترین نام در خودروهای برقی در جهان بود، با کاهش قابل توجه 49 درصدی در فروش خود در اتحادیه اروپا مواجه شد. در مقایسه با مدت مشابه در سال 2024، تسلا 19046 خودروی جدید در دو ماه اول سال فروخت.
سهامداران این برند به طور فزایندهای نگران هستند که این کسبوکار قربانی جاهطلبیهای سیاسی مدیرعامل خود شده، زیرا ایلان ماسک، میلیاردر متولد آفریقای جنوبی، مقام ارشدی را در دولت دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، بر عهده گرفته است.
در اروپا، فروش تسلا قطعاً در حال سقوط آزاد است و توسط شرکت خودروسازی چینی SAIC موتور شکست خورده است که فروش خود را در اتحادیه اروپا در همین مدت با 39.2 درصد افزایش، به 30176 خودرو رسانده است.
در همین حال، هر دو شرکت رقیب به سرعت در حال رشدی دارند: شرکت خودروسازی برقی چینی BYD. این شرکت درآمد خود در سال 2024 را بیش از 107 میلیارد دلار (99 میلیارد یورو) گزارش کرده است که از حدود 97.7 میلیارد دلار (90.4 میلیارد یورو) تسلا برای همین دوره بیشتر است.