افت شدید سواد و ریاضیات دانشآموزان اروپایی
اقتصاد ایران: گزارشها هشدار میدهند که اگر اقدامات لازم برای ارتقای مهارتها انجام نشود، شهروندان اروپایی در جریان تحولات سبز و دیجیتال، از قافله عقب خواهند ماند.
به گزارش بخش بینالملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از Cyprus Mail، گزارش مشترک اشتغال کمیسیون اروپا (EC) که در دسامبر منتشر شد، یک بررسی سالانه از تحولات کلیدی اشتغال و اجتماعی در اتحادیه اروپا ارائه میدهد.
گزارش دراگی در مورد “آینده رقابتپذیری اروپا” نیز هشدار داده بود که به دلیل کاهش کیفیت سیستمهای آموزشی و عدم آمادگی نیروی کار برای تغییرات تکنولوژیکی، کمبود مهارت در اروپا وجود دارد. پیام صریح دراگی این بود که دستاوردهای آموزشی در اتحادیه اروپا در حال کاهش است.
برای رفع این مشکل، “قطبنمای رقابتپذیری” اتحادیه اروپا که در پایان ژانویه منتشر شد، شامل یک برنامه استراتژیک آموزشی و یک برنامه اقدام مهارتهای اساسی است که خواستار اقداماتی برای رفع کاستیهای آموزش مدارس است.
گزارش مشترک اشتغال به نتایج برنامه ارزیابی بینالمللی دانشجویان OECD (PISA) 2022 متکی بود. این نتایج نشان داد که تقریباً از هر سه نوجوان 15 ساله، یک نفر فاقد مهارتهای اساسی است و نمیتواند به حداقل سطح شایستگی در ریاضیات برسد و از هر چهار نفر، یک نفر در خواندن و علوم دچار مشکل است.
به عبارت دیگر، آنها نمیتوانند ریاضیات اولیه انجام دهند یا بخوانند. امروزه، اتحادیه اروپا از هدف منطقه آموزش اروپا مبنی بر اینکه حداکثر 15 درصد از نوجوانان 15 ساله تا سال 2030 عملکرد پایینی داشته باشند، دورتر است.
از سال 2012، نرخ عملکرد پایین به طور مداوم در سطح اتحادیه اروپا افزایش یافته است و نتایج PISA 2022 چشمگیرترین کاهش در عملکرد مهارتهای اساسی در خواندن، ریاضیات و علوم را مستند کرده است.
در ریاضیات، وضعیت به ویژه در بلغارستان، قبرس، رومانی و یونان نگرانکننده است که بدترین نرخ عملکرد پایین را در اتحادیه اروپا نشان میدهند.
قبرس با امتیاز بسیار بالای عملکرد پایین در ریاضیات، در رتبه دوم از آخر قرار دارد. بیش از نیمی، 53.2 درصد از کل دانش آموزان فاقد مهارتهای اساسی در ریاضیات و بیش از 60 درصد در خواندن هستند.
دانشآموزان محروم در سراسر اروپا با افزایش نامتناسبی در عملکرد بسیار پایین مواجه شدهاند و بیشترین افزایش در قبرس با 16.2 درصد ثبت شده است.
بدیهی است که هدف اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه نرخ عملکرد پایین در خواندن، ریاضیات و علوم تا سال 2030 باید زیر 15 درصد باشد، بسیار دور از دسترس است.
ارائه آموزش و پرورش دیجیتال با کیفیت بالا، از جمله اطمینان از اینکه سیستمهای آموزشی همگام با پیشرفتهای تکنولوژیکی هستند، برای حمایت از یک انتقال دیجیتال عادلانه، کلیدی است. در قبرس، سواد دیجیتال کاهش یافته و به ویژه پایین است و تنها 49.5 درصد از بزرگسالان در سال 2023 حداقل مهارتهای دیجیتال اولیه را دارند.
گزارش مشترک اشتغال هشدار داده است که این نتایج ضعیف تهدیدی برای بهرهوری نیروی کار و رقابتپذیری در میانمدت است.