اختصاصی اکونیوز|
افت فاحش سود خودروساز آلمانی در سال 2024
اقتصاد ایران: فولکسواگن، غول خودروسازی آلمان، روز سهشنبه اعلام کرد که سود خالص این شرکت در سال گذشته با کاهش شدیدی روبرو شده است.
به گزارش بخش بینالملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از خبرگزاری فرانسه، سود خالص این شرکت در سال ۲۰۲۴ با ۱۲.۴ میلیارد یورو (۱۳.۴ میلیارد دلار) به میزان ۳۰.۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است. این در حالی است که فروش کلی با اندکی افزایش به ۳۲۴.۷ میلیارد یورو (حدود ۳۵۳ میلیارد دلار) رسیده است.
نتیجه عملیاتی این گروه، که معیار دقیقی از سودآوری اصلی شرکت است، نیز با ۱۵ درصد کاهش به ۱۹.۱ میلیارد یورو رسید که نسبت به سال ۲۰۲۳ کمتر است.
این کاهش به دلیل “افزایش قابل توجه در هزینههای ثابت” و هزینههای یکباره به مبلغ ۲.۶ میلیارد یورو، که عمدتاً با هدف بازسازی انجام شده، رخ داده است.
فولکسواگن نه تنها از افزایش هزینهها ضربه خورده، بلکه در تغییر به سمت خودروهای برقی نیز با مشکلاتی روبرو بوده است، جایی که با رقابت سختی از سوی رقبای چینی مواجه است.
تحویل خودروهای فولکسواگن در چین در سال گذشته تقریباً ۱۰ درصد کاهش یافت، در حالی که در بقیه نقاط جهان ثابت یا افزایش یافت.
ضعف در بازار کلیدی چین، عامل اصلی کاهش ۳.۵ درصدی فروش واحدها بود و فولکسواگن در سال گذشته تنها حدود نه میلیون خودرو در سراسر جهان فروخت.
فشارهای هزینهای نیز حاشیه سود عملیاتی فولکسواگن را در سال ۲۰۲۴ به ۵.۹ درصد کاهش داد، در حالی که در سال قبل حدود ۷ درصد بود.
این نتیجه تا حدودی بهتر از آن چیزی بود که گروه پیشبینی میکرد. این شرکت در اواسط سال گذشته حاشیهای حدود ۵.۶ درصد را برای سال ۲۰۲۴ پیشبینی کرده بود.
آرنو آنتلیتز، مدیر ارشد مالی فولکسواگن، در بیانیهای گفت: “کاهش مداوم هزینهها و افزایش سودآوری” برای آینده این شرکت کلیدی است.
پس از یک سال پر فراز و نشیب که در آن فولکسواگن برنامههایی را برای کاهش ظرفیت در کارخانههای داخلی آلمان و تعدیل ۳۰,۰۰۰ شغل در داخل کشور اعلام کرد، این گروه اعلام کرد که انتظار دارد در سال ۲۰۲۵ اندکی بهبود یابد.
فولکسواگن اعلام کرد که انتظار دارد درآمد این شرکت در سال جاری “تا پنج درصد” از رقم سال ۲۰۲۴ فراتر رود. این شرکت قصد دارد برای سال ۲۰۲۵ حاشیه سود بین ۵.۵ تا ۶.۵ درصد را هدف قرار دهد.
آنتلیتز گفت: چشمانداز ما منعکسکننده چالشهای اقتصادی جهانی و تغییرات عمیقی است که در صنعت در حال وقوع است.