ماجراجویی کامران نجفزاده در "برمودا "ی تلویزیون!
اقتصاد ایران: این روزها «برمودا» با تمام نقصها و ایراداتی که هر برنامهای ممکن است داشته باشد، روی آنتن تلویزیون قرار دارد. اما نکتهای که این برنامه را از دیگر برنامهها متمایز میکند، نوع سؤالاتی است که از میهمانان خود میپرسد و جوابهایی که از آنها میگیرد.
البته برخی برنامهها با صرف هزینههای زیاد و تبلیغات گسترده به این موفقیت دست پیدا کردهاند، اما برنامههایی همچون «محفل»، «زندگی پس از زندگی» و «برمودا» با محتوای خلاقانه و تازهای که دارند، توانستهاند در فضای مجازی به سرعت دست به دست شوند و توجه بسیاری را جلب کنند.
کامران نجفزاده در برنامه خود، به سراغ شخصیتهایی رفته است که کمتر به تلویزیون میآیند و بهویژه سوالاتی را از آنها مطرح میکند که کمتر پیش آمده چنین پرسشهایی در تلویزیون از این افراد پرسیده شود. بهعنوان مثال، ناگفتههایی از بهزاد فراهانی، آشا محرابی و حتی حسینپور مسئول تشریفات ریاستجمهوری، در این برنامه مطرح میشود که برای مخاطبان تازه و جالب است.
چنین شیوهای از مجریگری کمتر دیده شده است، مجری آنقدر ماجراجویانه وارد زندگی میهمانان برنامه شود؛ مثلاً کمتر کسی در کنار توانمندیهای آشا محرابی به عنوان بازیگر، دوبلور و گوینده، از آشنایی او با حوزه روابط بینالملل خبر داشت.
یا مثلاً سعید سهیلی در برنامه «برمودا» از اتفاقات و مسائلی پرده برداشت که به نوعی تازه و جالب توجه بود. جسارت و نحوه گفتگوهای کامران نجفزاده در این برنامه هم از ویژگیهای منحصر به فرد آن است.
کامران نجفزاده پیش از این به عنوان یک خبرنگار شناخته میشد که چهار کتاب در حوزه داستان کوتاه منتشر کرده است. او شخصیت رسانهای است که بعد از 25 سال خبرنگاری، از معاونت سیاسی طلاق گرفت و تصمیم گرفت ریسک بزرگی را بپذیرد و به شبکه نسیم بپیوندد. این تغییر مسیر نشاندهنده روحیه ماجراجویانه و جسور اوست.
در «برمودا»، بارها با نکتهای مهم روبرو میشویم و آن هم قاطعیت و بیطرفی آقای مجری در برخورد با سوژههاست. سبک گفتگوهای نجفزاده، تلاشی است برای استخراج حرفهای اساسی و منطقی از میهمان، در حالی که مجری بر روند گفتگو اشراف کامل دارد.
این در حالی است که برخی از مجریان حتی آشنایی کافی با میهمان خود ندارند و در بزنگاهها، خود را در دام پرسشهای پیشپاافتاده مییابند.
یکی دیگر از رموز موفقیت نجفزاده، انتخاب صحیح میهمانان، عبور از کلیشهها و هدفگذاری درست در جریان گفتگو است.
چنین رویکردی این امکان را داده است که هم سرگرمکننده و هم آموزنده و جذاب باشد. همچنین، گفتوگوهای نجفزاده میتواند درسی برای دیگر برنامهسازان باشد که طراحی سؤالات درست را به عنوان یکی از ارکان جذابیت برنامه در نظر بگیرند.