ماجرای دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی تهران چیست؟

اقتصاد ایران: شرکت واحد اتوبوسرانی تهران خبر دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی را دروغ اعلام کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، شرکت واحد اتوبوسرانی تهران در اطلاعیه‌ای درباره ماجرای دروغ دیزلی بودن اتوبوس‌های برقی تهران اعلام کرد:

۱. اتوبوس‌های برقی تهران پس از تأیید متخصصین شهرداری تهران، کمیته فنی اتوبوسرانی تهران، بازرسان سازمان ملی استاندارد و وزارت صمت و ناظران گمرک به تهران وارد شده‌اند. همچنین این اتوبوس‌ها دارای استاندارد CCC چین و E-Mark اروپا به‌عنوان اتوبوس‌های برقی هستند. یعنی همه‌ی آنها متوجه این موضوع نشده‌اند که این اتوبوس‌ها گازوئیلی است؟

۲. اتوبوس‌های تمام برقی تهران دوگانه سوز نیست! فقط یک موتور الکتریکی مجهز به باتری CATL LFP با ظرفیت ۴٢٢.٨٧ کیلووات ساعت دارد که امکان پیمایش بیش از ٢٨۵ کیلومتر را تنها با استفاده از موتور الکتریکی برقی فراهم می‌کند؛ چه در تابستان و چه در زمستان!

۳. سیستم گرمایش این اتوبوس‌ها طبق مدل‌های جهانی و جهت افزایش بهره‌وری موتور الکتریکی آن، هم از طریق برق کار می‌کند و هم از طریق سوخت دیزل؛ مجدداً دقت کنید: تنها سیستم گرمایشی آن، نه موتور اتوبوس برقی! آب از طریق یک مشعل گرم شده و در فضای داخلی اتوبوس به چرخش در می‌آید. این سیستم گرمایش صرفاً یک آپشن برای دماهای زیر صفر بوده و جهت افزایش میزان پیمایش اتوبوس‌ها در شرایط خاص پیش‌بینی شده و در اکثر اوقات در شرایط دمایی شهر تهران کاربردی ندارد.

۴. ظرفیت باک سیستم گرمایش اضطراری این اتوبوس‌ها ۴٠ لیتر است؛ به اندازه باک یک پراید! کدام عقل سلیمی باور می‌کند که اتوبوس برقی با یک باک ۴٠ لیتری حرکت می‌کند؟ ظرفیت باک اتوبوس‌های دیزلی تهران ٢٠٠ تا ٢۴٠ لیتر گنجایش دارد.

بدیهی است که این حجم گازوئیل نه جهت نیروی محرکه که صرفاً بابت گرمایش مسافرین در شرایط خاص و نادر که قبلاً به آن اشاره شد کاربرد دارد.

۵. سیستم‌های گرمایشی اتوبوس‌های برقی در سه ماه سرد سال، با این فرض که در تمام طول روز نیاز به گرمایش باشد، کمتر از ١٠٠٠ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند.

حال مقایسه کنید با یک اتوبوس دیزلی که در سال ۵۵.٠٠٠ لیتر گازوئیل می‌سوزاند! یعنی میزان مصرف یک اتوبوس برقی برای گرمایش حدود ٢ درصد یک اتوبوس گازوئیلی برای پیمایش است. همین ٢ درصد هم با توجه به اثری که در افزایش پیمایش به ازای هربار شارژ دارد باز هم قابل تعدیل است.

۶. ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران به سرعت در حال برقی شدن است. مردم تهران دیگر توان تحمل آلودگی هوا را ندارند. اینگونه اظهارات غیر مستند و خلاف کارشناسی خللی در حرکت پرشتاب برقی‌سازی حمل و نقل عمومی تهران وارد نخواهد کرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ