اختصاصی اکونیوز|
آماده باش صنایع کره برای مقابله با تعرفههای ترامپ
اقتصاد ایران: شرکتهای خودروسازی و تراشهساز کرهای در حال تدوین استراتژیهایی برای مقابله با تعرفههای سنگین احتمالی بر صادرات خود به ایالات متحده هستند. این خبر پس از آن منتشر شد که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده، قصد خود را برای اعمال تعرفههای خودرویی حدود 25 درصد و سطوح مشابه برای تراشهها اعلام کرد.
به گزارش بخش بینالملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از یونهاپ، ترامپ روز سهشنبه (به وقت ایالات متحده) قصد خود را برای اعمال چنین تعرفههایی بر واردات خودرو از اوایل 2 آوریل و معرفی تعرفههای بخشی مشابه یا بالاتر بر نیمهرساناها و داروها، بدون ارائه تاریخهای مشخص برای این بخشها، فاش کرد.
به گفته ناظران، گروه خودروسازی هیوندای از زمان انتخاب مجدد ترامپ با تسریع تلاشها برای افزایش ظرفیت تولید خود در ایالات متحده، برای چنین تعرفههایی آماده شده است.
هدف این غول خودروسازی کرهای، افزایش ظرفیت تولید کارخانه متای هیوندای موتور گروپ آمریکا (HMGMA) در جورجیا از 300000 به 500000 واحد در سال است.
علاوه بر این، این شرکت قصد دارد از خروجی کارخانههای جداگانه خود در آلاباما و جورجیا، که در حال حاضر به ترتیب 356100 واحد و 340000 واحد در سال هستند، برای افزایش کل ظرفیت تولید ایالات متحده این گروه استفاده کند.
این اقدام با هدف کاهش هزینههای مربوط به تعرفهها با افزایش نسبت وسایل نقلیهای است که مستقیماً از کارخانههای ایالات متحده فروخته میشوند. با این حال، از آنجایی که گسترش تولید محلی منجر به هزینههای اضافی میشود، این خودروساز با دقت در مورد استراتژیهای گسترش خاص بحث میکند.
از حدود 1.7 میلیون خودروی هیوندای موتور و کیا که سال گذشته در ایالات متحده فروخته شد، تقریباً 60 درصد در کره تولید شده بودند.
کیم سونگ جون، مدیر ارشد مالی کیا، در کنفرانس اعلام سود این شرکت در ماه گذشته گفت که با ایجاد بارهای مالی کوتاهمدت ناشی از تعرفههای احتمالی، این شرکت در حال بررسی تعدیل قیمتها و تغییر مکان تولید به عنوان راهحلهای بلندمدت است.
جیام کره، واحد کرهای جنرال موتورز (GM) ایالات متحده، تقریباً 84 درصد از تولیدات خود را به بازار آمریکا صادر میکند.
بنابراین این شرکت نیز از نزدیک تغییرات سیاستی مربوط به تعرفهها را زیر نظر دارد. ناظران صنعت بر این باورند که دفتر مرکزی جنرال موتورز میتواند حجم تولید جیام کره را به کارخانههای خود در ایالات متحده منتقل کند.
تامینکنندگان قطعات خودروی کرهای نیز در حال ارزیابی امکان گسترش تولید خود در ایالات متحده هستند.
ماه گذشته اکسل ماشکا، معاون اجرایی شرکت قطعات خودروی هیوندای موبیس، در جریان کنفرانس CES 2025 در لاس وگاس اشاره کرد که با توجه به احتمال نیازهای تعرفهای ایالات متحده، افزایش پایگاههای تولید در آمریکای شمالی در دست بررسی است.
با این حال، برخی از افراد آگاه در صنعت این سوال را مطرح میکنند که آیا سرمایهگذاریهای قابل توجه در تاسیسات در ایالات متحده بهترین راه برای جلوگیری از عوارض اضافی آمریکا است یا خیر.
یکی از مقامات صنعت که خواست نامش فاش نشود، گفت: جابجایی تاسیسات تولید مستلزم هزینههای قابل توجه و یک فرآیند طولانیمدت است. مگر اینکه یک شرکت منابع مالی کافی یا سهم بازار بالایی در ایالات متحده داشته باشد، جابجایی ممکن است ضروری نباشد.
تراشهسازان، مانند سامسونگ الکترونیکس و اس کی هینیکس (SK hynix) هم نیز برای مقابله با پیامدهای هشدار تعرفهای ترامپ در مورد نیمهرساناها آماده میشوند.
بر اساس اعلام انجمن تجارت بینالمللی کره، نیمهرساناها در سال گذشته به عنوان سومین کالای صادراتی بزرگ کره به ایالات متحده رتبهبندی شدند و مجموعاً 10.6 میلیارد دلار محموله داشتند.
یکی از منابع صنعت که نخواست نامش فاش شود، گفت: با توجه به اینکه نیمهرساناهای کرهای حدود 7 درصد از کل واردات تراشه ایالات متحده را تشکیل میدهند، حداقل تعرفه 25 درصدی به ناچار بر صنعت تأثیر خواهد گذاشت.
با این حال، کارشناسان بر این باورند که تأثیر واقعی بر شرکتهای نیمهرسانای کرهای ممکن است در میان تقاضای قوی و فقدان جایگزینهای مناسب برای محصولات کرهای محدود باشد.
لی جونگ هوان، استاد مهندسی نیمهرسانا در دانشگاه سانگمیونگ، گفت: بازار تراشههای حافظه قدیمی توسط کره و چین گرفته شده و تعرفهها فقط هزینه خریداران آمریکایی را افزایش میدهند.