اختصاصی اکونیوز|
شبکههای اجتماعی منبع اصلی اخبار جوانان اروپایی
اقتصاد ایران: مطالعهای بر روی شهروندان اتحادیه اروپا در بازه سنی ۱۶ تا ۳۰ سال نشان میدهد که شبکههای اجتماعی منبع اصلی اطلاعات آنها هستند و اکثریت آنها از خطرات اطلاعات نادرست آنلاین آگاه هستند.
به گزارش بخش بینالملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از The Diplomat، افزایش قیمتها و هزینه زندگی برای ۴۰ درصد از جوانان ۱۶ تا ۳۰ سالهای که در آخرین نظرسنجی جوانان یوروبرومتر شرکت کردهاند، نگرانکننده است. یک سوم از پاسخدهندگان معتقدند که اتحادیه اروپا باید در پنج سال آینده توجه خود را بر محیط زیست و تغییرات آب و هوایی متمرکز کند، در حالی که ۳۱ درصد معتقدند که وضعیت اقتصادی و ایجاد شغل باید در اولویت باشد.
تقریباً از هر ده نفر، سه نفر (۲۹ درصد) میخواهند که اتحادیه اروپا حمایت اجتماعی، رفاه و دسترسی به مراقبتهای بهداشتی را در اولویت قرار دهد. بیش از یک پنجم پاسخدهندگان، آموزش و پرورش (۲۷ درصد)، مسکن (۲۳ درصد) و دفاع و امنیت اتحادیه اروپا (۲۱ درصد) را به عنوان اولویتهای مهم اتحادیه اروپا برجسته کردند. دفاع اروپایی به ویژه برای جوانان در جمهوری چک (۳۶ درصد)، لهستان (۳۳ درصد) و استونی (۳۲ درصد) نگرانکننده است.
شبکههای اجتماعی منبع اصلی اطلاعات شدند
شبکههای اجتماعی منبع اصلی اطلاعات در مورد مسائل سیاسی و اجتماعی برای ۴۲ درصد از پاسخدهندگان ۱۶ تا ۳۰ ساله است، در حالی که تلویزیون دومین منبع محبوب است (۳۹ درصد). ترجیح تلویزیون به ویژه در بین افراد ۲۵ تا ۳۰ ساله قابل توجه است. این گروه سنی همچنین بیشتر از افراد ۱۶ تا ۱۸ ساله از پلتفرمهای خبری آنلاین و رادیو استفاده میکنند. شرکتکنندگان جوانتر (۱۶-۱۸ ساله) بیشتر از افراد ۲۵-۳۰ ساله به شبکههای اجتماعی (۴۵ درصد) تکیه میکنند و به اطلاعات دوستان، خانواده یا همکاران اعتماد میکنند (۲۹ درصد در مقابل ۲۳ درصد).
تلویزیون همچنین منبع اصلی اطلاعات برای جوانان در پرتغال (۵۳ درصد)، ایتالیا (۵۲ درصد)، اسلوونی (۴۵ درصد) و فرانسه (۴۳ درصد) باقی مانده است. مطبوعات آنلاین و/یا پلتفرمهای خبری و رادیو منابع اطلاعاتی برای ۲۶ درصد از شرکتکنندگان جوانتر و ۱۶ درصد از همتایان مسنتر آنها هستند. در نسخه ۲۰۲۱ این نظرسنجی، منابع اصلی اخبار شبکههای اجتماعی و وبسایتهای خبری بودند (که هر کدام توسط ۴۱ درصد از پاسخدهندگان ذکر شده بودند).
اینستاگرام پلتفرم برتر برای دریافت اخبار سیاسی و اجتماعی در بین جوانان است (۴۷ درصد)، و پس از آن تیکتاک (۳۹ درصد) قرار دارد. نظرسنجی نشان میدهد که X (توئیتر سابق) تنها توسط ۲۱ درصد از جوانان استفاده میشود.
جوانان جز قربانیان اخبار جعلی هستند
اکثریت قابل توجهی (۷۶ درصد) از جوانان معتقد بودند که قبلاً در معرض اطلاعات نادرست و اخبار جعلی قرار گرفتهاند.
در ۹ کشور اتحادیه اروپا، بیش از نیمی از پاسخدهندگان گزارش میدهند که “اغلب” یا “خیلی اوقات” در معرض اطلاعات نادرست قرار گرفتهاند، با بالاترین نسبتها از مالت (۵۹ درصد)، مجارستان (۵۸ درصد)، یونان (۵۷ درصد)، لوکزامبورگ (۵۵ درصد) و بلژیک (۵۴ درصد). در مقابل، سهم کسانی که معتقدند هرگز در معرض اطلاعات نادرست و اخبار جعلی قرار نگرفتهاند، در رومانی (۱۹ درصد) و پس از آن بلغارستان (۱۱ درصد) بالاترین است.
۷۰ درصد از شرکتکنندگان در نظرسنجی اطمینان داشتند که میتوانند اطلاعات نادرست را تشخیص دهند. پاسخدهندگان از مالت و کرواسی بیشترین اطمینان را در توانایی خود برای تشخیص اطلاعات نادرست داشتند، در حالی که افراد اتریش، آلمان و اسلوونی کمترین اطمینان را داشتند.
نظرسنجی جوانان یوروبرومتر توسط Ipsos بین ۲۵ سپتامبر و ۳ اکتبر ۲۰۲۴ در تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انجام شد. در مجموع ۲۵۸۶۳ جوان ۱۶ تا ۳۰ ساله از طریق مصاحبه وب به کمک کامپیوتر (CAWI) با استفاده از پنلهای آنلاین مورد بررسی قرار گرفتند.