اختصاصی اکونیوز|

مقرون به صرفه بودن: کلید آینده صنعت خودرو

اقتصاد ایران: مهم نیست که یک خودروی جدید از نظر کیفیت ساخت، ایمنی، راندمان و جذابیت برای راننده/سرنشین چقدر قوی باشد، اگر بیش از حد قیمت‌گذاری شود و در نتیجه فراتر از توان مالی مصرف‌کنندگانی باشد که برای آن‌ها طراحی شده، در اولین مانع شکست خواهد خورد.

به گزارش بخش بین‌الملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از Auto Express، مایک راترفورد (Mike Rutherford) نویسنده این وب سایت در یادداشتی به قیمت خودروهای برقی پرداخت و نوشت: مقرون به صرفه بودنکلمه‌ای بود که احتمالاً سال گذشته بیش از هر کلمه‌ی دیگری استفاده کردم. و من بابت این کار عذرخواهی نمی‌کنم، زیرا مهم نیست که یک خودروی جدید از نظر کیفیت ساخت، ایمنی، راندمان و جذابیت برای راننده/سرنشین چقدر قوی باشد، اگر بیش از حد قیمت‌گذاری شود و در نتیجه فراتر از توان مالی مصرف‌کنندگانی باشد که برای آن‌ها طراحی شده، در اولین مانع شکست خواهد خورد.

چنین خودرویی که توسط یک برچسب قیمت نامناسب و با فکر اشتباه رنج می‌برد، با چیزی به اندازه حذف ناگهانی از بازار مواجه نمی‌شود - که جای تعجب نیست - زیرا برای جذب سفارشات کافی از خریداران بالقوه ناموفق بوده است. در عوض، قیمت خرده‌فروشی پیشنهادی (RRP) این مدل باید به میزان قابل‌توجهی و شرم‌آوری کاهش یابد. این امر سازنده را به دلیل اشتباه گرفتن سیاست قیمت‌گذاری خود در ابتدا، بی‌اعتبار می‌کند. و این گونه ترفندهای خودساخته، ارزش فروش مجدد را تحریف و گیج می‌کند. همچنین، هیچ یک از موارد فوق تاثیری در بهبود جذابیت و اعتبار مدل مورد نظر ندارد. چه آشفتگی!

بنابراین، خوشحالم که مقرون به صرفه بودن به کلمه هفته برای صنعت خودرو در داخل و خارج از کشور تبدیل شده است. چند روز پیش، مایک هاوس، مدیر عامل انجمن تولیدکنندگان و بازرگانان خودرو، اصرار داشت که در بازار خودروهای برقی، “مقرون به صرفه بودن همچنان یک مانع بزرگ برای پذیرش است”.

من فراتر از این هم می‌روم و استدلال می‌کنم که این یکی از سه مانع اصلی است، درست در کنار زیرساخت‌های شارژ همچنان ناکافی و اضطراب محدوده. علاوه بر این، مقرون به صرفه بودن (یا فقدان آن) فقط یک مسئله مربوط به خودروهای برقی نیست. این یک سردرد برای بسیاری از خریداران مدل‌های جدید هیبریدی، بنزینی یا دیزلی نیز است.

فولکس‌واگن هفته گذشته به طور رسمی اعلام کرد که پولو به عنوان مدل قابل اعتماد آن، عنوان رسمی “بهترین خودروی نیم قرن” را به عنوان بخشی از جوایز “بهترین خودروهای سال” دریافت کرده است، از این جهت که طبق گفته این شرکت این سوپرمینی از سال 1975 تا 2025، به طور مداوم “تحرک مقرون به صرفه برای همه” را ارائه داده است.

و با در نظر داشتن محصولات آینده قابل دسترس، توماس شفر، مدیر عامل جهانی فولکس‌واگن، فراتر رفت و افزود که زیر سوپرمینی تمام برقی ID.1 او برای سال 2027 “مقرون به صرفه، باکیفیت و سودآور” خواهد بود، با برچسب قیمتی کمتر از 17000 پوند (با قیمت‌های امروز). این فولکس‌واگن قریب‌الوقوع را در همان رده قیمتی Dacia Spring ساده و فروتن (از 14995 پوند) قرار می‌دهد.

این، از نظر من، اذعان از طرف شفر و تیمش است که برخی از محصولات ID قبلی او تقریباً مقرون به صرفه بودن را در خود نداشته‌اند. بنابراین، آن‌ها به کاهش قیمت مستقیم یا مدل‌های ورودیه ارزان‌تر (یا هر دو) نیاز داشتند و دریافت کردند. به عبارت دیگر، فولکس‌واگن اکنون می‌داند که دوام طولانی مدت و کیفیت ساخت حاشیه‌ای برتر خودروهایش به این معنی نیست که اگر آن خودروها به درستی قیمت‌گذاری نشوند.

برچسب‌ها :

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ