رکورد ۲۴ساله سینمای ایران امسال شکسته شد

اقتصاد ایران: سینمای ۱۴۰۳ موفق شد تا با گذر از آمار ۳۳ میلیون مخاطب، بیشترین میزان تماشاگر را از سال ۱۳۷۹ تاکنون تجربه کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران ، سینمای ایران در سال ۱۴۰۳، از نظر جذب مخاطب توانست با ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطبی که تا پایان شب گذشته جذب کرد، بهترین عملکرد در این حوزه را از ابتدای سال ۱۳۷۹ به خود ببیند.

تا پیش از این، آمار تعداد مخاطب در انحصار سینمای ۱۳۷۹ بود که در آن سال، حدود ۳۳ میلیون نفر به سینما رفتند. آمار مخاطبان سال ۱۳۷۸ نیز ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که این آمار نیز تا قبل از آغاز اکران نوروزی سینماها (۸ اسفند)، قطعا شکسته خواهد شد. با توجه به اینکه تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۳۷۷، حدود ۳۱ میلیون نفر بود، این نتیجه‌گیری به دست خواهد آمد که سینمای امسال در روزهای ابتدایی اسفند موفق می‌شود تا بیشترین میزان مخاطب طی ۲۷ سال اخیر را تجربه کند.

آمار مخاطبان سال ۱۳۷۸، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر است که این آمار نیز تا قبل از آغاز اکران نوروزی سینماها (۸ اسفند)، قطعا شکسته خواهد شد
سنگ بزرگ در این حوزه، میزان مخاطبان سال ۱۳۷۶ است که در این سال، حدود ۴۰ میلیون نفر به سینما رفتند. رکوردی که امسال شکسته نخواهد شد اما برآوردها نشان می‌دهد که سینما در سال ۱۴۰۴ خواهد توانست از این مرز عبور کرده و به یک رکوردشکنی چشم‌گیر دست پیدا کند.

گسترش ناوگان سینمایی در شهرهای مختلف کشور و زمینه مناسبی که در حوزه تنوع و تعدد تولیدات وجود دارد سبب خواهد شد تا سینمای ایران در سال ۱۴۰۴، هم تعداد سالن بیشتری برای نمایش فیلم در اختیار داشته باشد و هم تولیدات اجتماعی، کمدی، کودک و... برای پوشش بازه‌های مهم سال برنامه‌ریزی شود. بنابراین با این چشم‌اندازی که از تنوع گونه در اکران نوروزی مشاهده شده، می‌توان نتیجه گرفت که سال آینده، اتفاق‌های به‌مراتب بهتری برای سینمای ایران چه به لحاظ رشد مخاطب و چه افزایش سرانه گیشه رخ خواهد داد.

کمدی «۷۰سی» با بیش از ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار مخاطب، «تگزاس ۳» با ۴ میلیون و ۴۵۰ هزار، «زودپز» با ۴ میلیون و ۵۰ هزار، «تمساح خونی» با ۲ میلیون و ۸۵۰ و «مست عشق» با ۲ ملیون و ۱۰۰ هزار مخاطب، بیشترین میزان جذب تماشاگر در سینمای ایران را به عهده داشته‌اند.

۱۸ درصد بیشتر از مخاطبان سال گذشته
سینمای ایران درحالی امروز به جذب ۳۳ میلیون و ۳۰۰ هزار مخاطب رسیده که این آمار برای سال گذشته، ۲۸ میلیون و ۲۶۰ هزار مخاطب بود و این یعنی سینمای ۱۴۰۳ تا امروز، حدود ۱۸ درصد بیشتر از سال گذشته مخاطب داشته است. البته ذکر این نکته نیز ضروری به نظر می‌رسد که تعطیلات مناسبتی امسال سینماها نیز در مقایسه با سال گذشته، حداقل برای ۲ هفته بیشتر بود که این مهم، توقفی نسبی در روند استقبال از سالن‌های تاریک را رقم زد.

تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۴۰۱، ۱۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر بود. این آمار برای سال ۱۴۰۰، ۷ و ۲۰۰ هزار نفر اعلام شد.

به این ترتیب، در سال ۹۹، ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۸، ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۷، ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر (و به تعبیری ۲۸ میلیون و ۵۴۰ هزار نفر)
در سال ۹۶، ۲۲ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۵، ۲۵ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر
در سال ۹۴، ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر
در سال ۹۳، ۱۲ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۲، ۹ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۱، ۱۰ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۹۰، ۱۴ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر
در سال ۸۹، ۱۱ میلیون نفر
در سال ۸۸، ۱۸ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۷، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۶، ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۵، ۱۶ میلیون نفر
در سال ۸۴، ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر
در سال ۸۳، ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر
در سال ۸۲، ۱۳ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر
در سال ۸۱، ۱۸ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر
در سال ۸۰، ۲۱ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر
در سال ۷۹، ۳۳ میلیون نفر
و در سال ۷۸، ۳۳ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به سینما رفتند.

رکوردشکنی با طعم بهبود وضع کیفی
اینکه سینما بتواند تا پایان امسال، رکورد مخاطبان ۲۷ساله سینما را بشکند، رخدادی قابل‌توجه است؛ سینمای ۱۴۰۳ در شرایطی به این مهم دست می‌یابد که تعداد فیلم‌های تاثیرگذار برای رقم خوردن چنین آماری، به بیش از ۱۰ عنوان می‌رسد حال آن‌که این اتفاق در رقم خوردن مخاطبان سال گذشته، تحت‌تاثیر فروش تنها ۲ فیلم بود. این امر نشان داد روند افزایش تعداد بازیگران موثر اتفاق مهمی است که ادامه آن برای سال آینده نیز کارآمد است.

با توجه به اینکه تعداد مخاطبان سینما در سال ۱۳۷۷، حدود ۳۱ میلیون نفر بود، به این نتیجه می‌رسیم که سینمای امسال در روزهای ابتدایی اسفند موفق خواهد شد تا بیشترین میزان مخاطب طی ۲۷ سال اخیر را تجربه کند
ایرادی که سال گذشته به کیفیت استقبال مخاطبان وارد می‌آمد، محدود بودن این استقبال‌ها به تنها ۲ فیلم «فسیل» و «هتل» بود. امسال این تعداد فیلم‌ها افزایش یافته و شاخص کیفی بر روی «تجمع فیلم‌های کمدی در رقم خوردن این آمار» معطوف شده است. به نظر می‌رسد که حفظ تعدد فیلم‌های تاثیرگذار در میزان مخاطبان و افزوده شدن گونه‌های دیگری از جمله اجتماعی، کودک و... بتواند سال پرفروش‌تر و پرمخاطب‌تر را برای سینمای فردا برنامه‌ریزی کند.

همچنان‌که نگاهی به روند تولیدات ماه‌های گذشته، این امیدواری را ایجاد کرده است که در اکران سال آینده، سهم سینمای اجتماعی و کودک به میزان قابل‌توجهی افزایش یافته و این فیلم‌ها نیز رقابت تنگاتنگی را با کمدی‌ها در حوزه مقبولیت مردمی آغاز کنند.

تنها یک برنامه‌ریزی هدفمند برای بازه‌های مختلف سال می‌تواند مخاطبان هدف بسیاری را به سینما بیاورد. نخستین چالش اکران سال آینده از همین اکران نوروز آغاز می‌شود که انتخاب‌های خوب و هوشمندانه‌ای صورت گرفت؛ ماه مبارک رمضان از نیمه‌های اسفند آغاز می‌شود و نخستین روز سال آینده نیز با لیالی قدر همزمان است. همین امر برنامه‌ریزی مدون و هوشمندانه برای اکران سال آینده را می‌طلبد تا روند صنعتی‌شدن سینمای ایران دست‌کم در حوزه میزان استقبال مخاطب، به یک استاندارد قابل‌اعتنا نزدیک شود.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ