تعطیلی کارخانهها،گام جدید نیسان برای اصلاح ساختار
اقتصاد ایران: شرکت خودروسازی نیسان که پس از خروج از مذاکرات ادغام با هوندا با بحران دست و پنجه نرم میکند، از کاهش ۷۸ درصدی سود سهماهه سوم خود خبر داد.
این موضوع نشاندهنده بحران فزاینده برای این شرکت خودروسازی ژاپنی پس از خروج از مذاکرات ادغام با هوندا است.
سهام نیسان که به دلیل عملکرد ضعیف در بازارهای کلیدی چین و آمریکا تحت فشار بوده، با اعلام این شرکت مبنی بر تسریع در اجرای برنامه اصلاحی خود که سه ماه پیش معرفی شده بود، همچنان دستخوش نوسان است.
نیسان اعلام کرد که قصد دارد تا سال مالی 2026 حدود 400 میلیارد ین (2.6 میلیارد دلار) کاهش هزینه داشته باشد تا کسبوکاری چابکتر و مقاومتر ایجاد کند. این اقدامات شامل کاهش هزینههای نیروی کار و بازسازی ساختار تولید این شرکت خواهد بود.
حدود یکچهارم این صرفهجوییها از طریق اصلاحات در تولید خودرو حاصل خواهد شد. این برنامه شامل ادغام خطوط تولید، تعطیلی یک کارخانه در تایلند در سهماهه اول سال مالی آینده و دو کارخانه دیگر در تاریخهای بعدی میشود. نیسان جزئیاتی درباره کارخانههای بعدی ارائه نکرد.
این شرکت همچنین اعلام کرد که در راستای بازسازی ساختار مدیریتی خود، سیستم مدیریت شرکتی را حذف کرده و تعداد مدیران ارشد را 20٪ کاهش میدهد. این تغییرات از سال مالی آینده که از آوریل آغاز میشود، اجرایی خواهند شد.
بر اساس این گزارش، نیسان پیشبینی سود عملیاتی سالانه خود را 20٪ کاهش داده و آن را به 120 میلیارد ین رسانده است. این تصمیم پس از گزارش کاهش 78 درصدی سود عملیاتی در سهماهه سوم اتخاذ شد.
سود عملیاتی نیسان در دوره اکتبر تا دسامبر به 31.1 میلیارد ین رسید که بسیار کمتر از میانگین برآورد 63.2 میلیارد ینی هشت تحلیلگر گروه بورس اوراق بهادار لندنLSEG و سود 141.6 میلیارد ینی در مدت مشابه سال گذشته است.
پس از ماهها مذاکره، نیسان و هوندا تصمیم به لغو برنامه ادغام خود گرفتند. این دو شرکت در بیانیهای مشترک اعلام کردند که مذاکرات به پایان رسیده است.
گزارشها نشان میدهد که یکی از گزینههای مورد بحث در طول مذاکرات، تبدیل شدن نیسان به یک شرکت تابعه هوندا بوده است.
پس از توقف مذاکرات، نیسان به دنبال همکاری با شرکای جدید است و فاکسکان تایوان به عنوان یکی از نامزدهای احتمالی مطرح شده است. یانگ لیو، مدیر فاکسکان، اظهار کرده که هدف آنها همکاری با نیسان است، نه خرید آن.