بررسی وضعیت بازار خودرو در آستانه شب عید
اقتصاد ایران: واگذاری مدیریت بزرگترین خودروساز ایران به بخشخصوصی که هفته گذشته رخ داد، راه را برای اداره کل این صنعت عظیم و استراتژیک کشور بدون دخالت مستقیم و نفوذ دولت باز کرده است.
با واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخشخصوصی، حالا سایپا نیز در فهرست انتظار قرار گرفته و دیر یا زود از مدیریت دولتی خارج خواهد شد. چهارشنبه هفته گذشته بود که سرانجام پس از سالها، خروج نسبی دولت از مدیریت خودروساز بزرگ کشور (ایرانخودرو) رقم خورد و بخشخصوصی اداره این غول صنعت ایران را دست گرفت. تا قبل از این واگذاری، ایرانخودرو و سایپا تحتمدیریت دولت اداره میشدند و حالا تنها این سایپاست که سایه مدیریت دولتی را روی سر خود میبیند؛ چه آنکه رقیب آبیپوش آن در فهرست خودروسازان بخشخصوصی قرار گرفته است.
هرچند دولت هنوز کمتر از ۶ درصد سهام خود در ایرانخودرو را حفظ کرده و تا قبل از چهارشنبه هفته گذشته با همین سهام اندک مدیریت بزرگترین خودروساز کشور را در دست داشت، اما حالا با وجود حفظ این سهام، نفوذ و دخالت قبل را دیگر نمیتواند در ایرانخودرو اعمال کند.
بهعبارت بهتر، این بخشخصوصی است که در مورد امور داخلی ایرانخودرو (البته فعلا نه همه امور از جمله قیمتگذاری) تصمیم میگیرد. اما پرسش مهمی که پس از نهایی شدن واگذاری مدیریت ایرانخودرو به بخشخصوصی در ذهن افکار عمومی شکل گرفت، سرنوشت دیگر خودروساز بزرگ کشور است. حالا که طلسم مدیریت خصوصی در بخش اصلی صنعتخودرو کشور بهواسطه ایرانخودرو شکسته شد، آیا سایپا هم مشمول همین ماجرا خواهد شد؟
از طرفی در چنین شرایطی ورود دلار بهکانال ۹۰ هزار تومان، همراه با ابهامات پیرامون خصوصیسازی خودروسازان، بازار خودرو ایران را در وضعیت حساسی قرار داده است. بازار خودرو ایران با چالشهای اقتصادی جدی روبهرو است. قیمت دلار که بهشکل محسوسی بالا رفته و تغییرات در
خصوصیسازی خودروسازان، موجب رشد قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی شده است. این شرایط قدرت خرید مردم را کاهش داده و رکود را در بازار شدت بخشیده است. سوال اصلی اینجاست که آیا سیاستهای دولت میتواند از این بحران بکاهد یا باید منتظر نوسانات شدیدتری باشیم؟
با افزایش قیمت ارز، هزینه تولید خودروهای داخلی و مونتاژی افزایش خواهد یافت. این امر بهدلیل وابستگی بهقطعات وارداتی، تاثیر مستقیمی بر بهای تمامشده خودروها دارد. با افزایش قیمت خودروها، بسیاری از خریداران توانایی خرید خود را از دست خواهند داد. این امر موجب رکود در بازار و کاهش تقاضا برای خودروهای صفرکیلومتر میشود و احتمالا بسیاری بهسمت بازار خودروهای دستدوم میروند. همچنین اگر خصوصیسازی خودروسازان بهدرستی انجام شود، میتواند بهبهبود بهرهوری صنعتخودرو در طولانیمدت کمک کند. با این حال، اگر این تغییرات بهطور صحیح مدیریت نشود، ممکن است سبب نوسانات در بازار و مشکلات جدید شود.
از طرفی افزایش تعرفههای واردات و کاهش تخصیص ارز بهواردات، ورود خودروهای خارجی را محدود خواهد کرد و قیمت این خودروها را بهشدت افزایش میدهد. درنتیجه ممکن است بازار خودروهای داخلی بیش از پیش انحصاری شود. در چنین شرایطی پیشبینی میشود بازار خودرو ایران در آستانه شب عید با برخی چالشها روبهرو باشد. قیمت خودروهای داخلی و مونتاژی بهدلیل افزایش نرخ دلار ممکن است افزایش یابد.
همچنین قدرت خرید مردم کاهش خواهد یافت و رکود در بازار شدت میگیرد. خصوصیسازی اگر بهدرستی انجام شود، میتواند بهبهبود صنعت کمک کند؛ اما در کوتاهمدت نوسانات را افزایش میدهد. برخی تحریمها ممکن است تامین قطعات و واردات خودرو را محدود کند؛ درنتیجه قیمت خودروهای خارجی افزایش مییابد. برای بهبود شرایط، اتخاذ سیاستهای مناسب و کاهش موانع تجاری ضروری است.
رشد قیمت ۵۰ میلیونتومانی ریرا
روز گذشته خودروهای داخلی رشد بهای یک تا ۵۰ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که ریرا (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۶۳۰ میلیونتومان، پارس سال (دریچهسیمی) (۱۴۰۳) با ۲۸ میلیونتومان افزایش ۸۸۰ میلیونتومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۱۴۷ میلیونتومان، پژو ۲۰۷ اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۳۰ میلیونتومان، شاهین (بدون سانروف) (۱۴۰۳) با ۱۴ میلیونتومان افزایش ۸۲۴ میلیونتومان و کوییک اتومات (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۶۵۵ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۱۵ تا ۱۰۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت کیامسی J۷ (۱۴۰۳) با ۱۰۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۸۸۵ میلیونتومان، دیگنیتی پرستیژ (۱۴۰۳) با ۸۵ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۵۶۵ میلیونتومان، فونیکس FX پریمیوم (۱۴۰۳) با ۵۵ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیونتومان، فیدلیتی پرستیژ ۷ نفره (۱۴۰۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۸۹۰ میلیونتومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۷۴۰ میلیونتومان رسید.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد رشد بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که ارزش جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیونتومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، هوندا سیتی (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۳۵۰ میلیونتومان و جتا VS۵ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان رسید.