اختصاصی اکونیوز|
افزایش گردشگری چین با آغازبازیهای زمستانی آسیا
اقتصاد ایران: با افتتاح نهمین دوره بازیهای زمستانی آسیا، شهر هاربین در استان هیلونگجیانگ در شمال شرقی چین، به یک نقطه کانونی تبدیل شده و باعث افزایش گردشگری و فعالیتهای تجاری شده است.
به گزارش بخش بین الملل خبرگزاری اقتصاد ایران به نقل از CGTN، گائو فی، رئیس یک فروشگاه کالاهای شاخص در بازیهای زمستانی آسیا گفت که بیش از 1700 محصول در حال فروش هستند. او گفت که فروش برخی از اقلام در مقایسه با فروش قبلی پنج تا شش برابر افزایش یافته است و بسیاری از اقلام پرفروش به سرعت به فروش میرسند.
دادههای Ctrip، یک آژانس مسافرتی آنلاین پیشرو در چین، نشان داد که بستههای گردشگری مرتبط با هاربین در طول بازیها 388 درصد افزایش یافته است. در همین حال، سفارشات سفر ورودی به هاربین به عنوان یک مقصد گردشگری 157 درصد رشد داشته است، با افزایش قابل توجه بازدیدکنندگان از روسیه، ایالات متحده، مجارستان، کره جنوبی و تایلند.
رونق مصرف و سفر از ابتدای سال مشهود بوده است. دادههای اداره ملی آمار (NBS) نشان داد که شاخص قیمت مصرف کننده (CPI) چین در ژانویه نسبت به سال قبل 0.5 درصد افزایش یافته است8. این دادهها همچنین نشان داد که شاخص قیمت تولید کننده (PPI) ملی 0.2 درصد نسبت به ماه قبل کاهش یافته است.
دونگ لیجوان، آمارشناس ارشد NBS، کاهش در PPI را به عواملی از جمله تعطیلات جشنواره بهار نسبت داد، جایی که تولید صنعتی در پایینترین حد فصلی باقی ماند. دونگ رشد CPI را به تعطیلات جشنواره بهار نسبت داد.
دونگ گفت: "افزایش سالانه CPI عمدتاً ناشی از قیمتهای بالاتر در خدمات و مواد غذایی به دلیل جشنواره بهار، همراه با افزایش قیمت بنزین بود."
تعطیلات جشنواره بهار 2025، که از 28 ژانویه تا 4 فوریه به طول انجامید، شاهد رونق گردشگری و مصرف در سراسر چین بود.
بر اساس اعلام وزارت فرهنگ و گردشگری، 501 میلیون سفر داخلی در طول تعطیلات هشت روزه انجام شد که نشان دهنده افزایش 5.9 درصدی نسبت به سال قبل است. کل هزینههای داخلی به 677 میلیارد یوان (تقریباً 93 میلیارد دلار) رسید که 7 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.
بر اساس دادههای اداره فیلم چین، درآمد گیشه چین برای تعطیلات جشنواره بهار 2025 تا 3 فوریه به 8.02 میلیارد یوان رسیده است و با احتساب پیشفروشهای همزمان، از 10 میلیارد فراتر رفته و رکورد جدیدی را برای همین مدت در تاریخ صنعت فیلم این کشور به ثبت رسانده است.
تجارت خارجی چین نیز سال را قوی آغاز کرد. بیش از 30 شرکت نساجی از استان ژجیانگ در شرق چین در Heimtextil 2025، یک پلتفرم بینالمللی برای منسوجات خانگی و قراردادی و طراحی نساجی شرکت کردند و تعداد غرفهداران چینی با 15 درصد افزایش به 1040 رسید. بسیاری از مشاغل چینی، مانند غرفهدار جین فی، نمونههایی را برای گسترش دامنه بینالمللی خود آوردند.
تجارت الکترونیک فرامرزی نیز رونق گرفت. شهر تجارت بینالمللی ایوو در مرکز همکاری مرزی بینالمللی هورگوس در مرز چین و قزاقستان شاهد افزایش طرفداران پخش زنده بینالمللی خود به بیش از 5 میلیون نفر در ابتدای سال جاری بود.
این جشنواره بهار همچنین یازدهمین "جشنواره بهار بدون توقف" برای قطارهای باری چین و اروپا بود که از استان ژجیانگ در شرق چین حرکت میکردند. چن سونگدی، مدیر بازاریابی مرکز تدارکات راهآهن هانگژو در گروه راهآهن شانگهای چین گفت: تنها در ژانویه 2025، قطارهای باری 306 سفر انجام دادند و 25536 واحد معادل بیست فوت (TEU) را جابجا کردند که نسبت به سال قبل 6.6 درصد افزایش داشته است.
اقتصاد پررونق سال نو بر پتانسیل بازار چین تأکید میکند و اعتماد را تقویت میکند. با سیاستهای حمایتی و حرکت بازار، انتظار میرود رشد اقتصادی در سال 2025 ادامه یابد.