کاهش قیمت خودروهای برقی و تاثیر آن بر بازار
اقتصاد ایران: هرچند شرکتهای خودروسازی و بسیاری از کارشناسان به تسلط خودروهای برقی در سالهای آینده اصرار دارند اما واقعیت این است با توجه به قیمت بالاتر خودروهای برقی نسبت به همتایان مجهز به پیشرانه درونسوز، دسترسی به این خودروها برای بسیاری از مشتریان، آسان به نظر نمیرسد.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، موسسه Cox Automotive با بررسی آمار فروش خودروهای برقی صفر کیلومتر و کارکرده در دسامبر ۲۰۲۴، به رقم ۵۵ هزار و ۵۴۴ دلار به عنوان قیمت متوسط این خودروها دست یافته است. این رقم نه تنها نسبت به ماه قبل و سال قبل به ترتیب ۱.۱ و ۰.۸ درصد افزایش نشان میدهد بلکه نسبتبه قیمت متوسط ۴۹هزار و ۲۷۰ دلاری خودروهای درونسوز، ۶هزار و ۲۷۴ دلار گرانتر است.
حتی متوسط قیمت خودروهای برقی کارکرده با سن ۵سال یا کمتر یعنی ۳۶ هزار و ۹۷۵ دلار هم از رقم ۳۲ هزار و ۷۱۲ دلار مربوط به خودروهای درونسوز به مراتب بیشتر است. البته باید توجه داشت که این رقم نسبت به سال قبل، ۸.۹درصد کاهش نشان میدهد.
تکرار استراتژیهای موفق بنزینیها
یکی از مهمترین عوامل پایین آمدن میانگین قیمت خودروهای درونسوز، گستردگی تنوع مدلهای اقتصادی است، درحالیکه در میان خودروهای برقی کمتر میتوان مدل اقتصادی را مشاهده کرد.
فروش خودروهای برقی نو و کارکرده در دسامبر ۲۰۲۴ به ۱۳۲ هزار و ۳۹۲ دستگاه رسید، که نسبت به ماه قبل و دسامبر ۲۰۲۳ به ترتیب ۱۴ و ۱۲.۶درصد افزایش نشان میدهد. این افزایش احتمالا به برنامه دولت ترامپ برای قطع کمک هزینه ۷۵۰۰دلاری خرید خودروهای برقی ارتباط دارد.
بنابر دادههای Cox Auto، پنج خودروی تسلا مدل Y، تسلا مدل ۳، هوندا پرولوگ، فورد موستانگ مک-ای و شورولت اکوئیناکس بیشاز سایر خودروها توسط مشتریان آمریکایی خریداری شدهاند.
فروش ۲۸هزار و ۴۸۳ دستگاهی خودروهای برقی کارکرده در دسامبر ۲۰۲۴ هم نسبت به دسامبر سال قبل، ۶۲.۶ درصد افزایش نشان میدهد.
۵ خودرو برتر در این بخش به ترتیب تسلا مدل ۳، تسلا مدل Y، شورولت بولت، تسلا مدل S و فورد موستانگ مک-ای هستند. خبر خوش برای مشتریان اینکه قیمت خودروهای برقی کارکرده در بازار جهانی در حال کاهش است. این امر میتواند به افزایش فروش خودروهای برقی منجر شود، اما شرکتهای خودروساز هم باید برای نزدیکی بیشتر قیمت خودروهای برقی به مدلهای درونسوز، تلاش کنند.
شاید فقط کاهش قیمت کافی نباشد
باوجود کاهش قیمت خودروهای برقی، خریداران در اروپا و بریتانیا نسبتبه مشتریان چینی همچنان خودروهای گرانتری میخرند. بررسی میانگین قیمت خودروهای برقی در بازار جهانی از سال ۲۰۱۸ تاکنون نشان میدهد بهای این خودروها طی ۷سال اخیر، ۲۵درصد کاهش یافته است.
ارزانی خودروهای الکتریکی باعث شده شکاف قیمتی بین خودروهای الکتریکی و درونسوز از ۵۰ درصد در سال ۲۰۱۸، به ۱۵ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد. بهعبارتی خودروهای الکتریکی مقرونبهصرفهتر از همیشه هستند.
باوجود کاهش قیمت خودروهای برقی، خریداران در اروپا و بریتانیا نسبت به مشتریان چینی همچنان خودروهای گرانتری میخرند. کاهش قیمت خودروهای الکتریکی اختلاف قیمت این خودروها با اتومبیلهای درونسوز را به کمترین حد خود رسانده است.
ورود انبوه خودروهای الکتریکی به بازار از سال ۲۰۲۲ تاکنون و جنگ قیمتی تسلا برخی دلایل اصلی کاهش قیمت این خودروها و فاصله آنها با خودروهای درونسوز هستند. البته این کاهش قیمت و فاصله قیمتی فقط بهدلیل ارزان شدن خودروهای برقی رخ نداده است.
در برخی بازارها مانند اروپا، خودروهای درونسوز بهدلیل قوانین سختگیرانه آلایندگی گرانتر از قبل به فروش میرسند. در اتحادیه اروپا، اختلاف قیمت خودروهای الکتریکی و درونسوز در سال ۲۰۲۱ معادل ۲۷درصد بود. این شکاف به ۲۹درصد در سال ۲۰۲۳ افزایش یافت اما سال گذشته به ۲۲درصد رسید. مشتریان چینی خودروهای برقی را ارزانتر از اروپاییها و آمریکاییها میخرند.
برای مثال نسخه دوموتوره پولستار ۴ با قیمت ۶۲هزار و ۹۰۰ دلار در ایالات متحده به فروش میرسد. این رقم معادل ۵۹هزار و ۴۵۲ یورو است. همین خودرو در اتحادیه اروپا ۶۹ هزار و ۳۰۰ یورو و در بریتانیا ۷۹ هزار و ۴۲۴ یورو قیمت دارد. اما مشتریان چینی میتوانند همین خودرو را به قیمت ۳۹۹ هزار یوآن معادل ۵۲ هزار و ۱۹۰ یورو در کشور خودشان بخرند.
ازسویدیگر مصرفکنندگان بریتانیایی دوبرابر همتایان چینی خود برای قیمت خودروهای برقی مشابه که در یک کارخانه ساخته شدهاند، میپردازند.