چرا ارز به بازار خودرو فشار میآورد؟
روند صعودی قیمت خودروهای مونتاژی دربهمن ماه
اقتصاد ایران: به نظر میرسد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی با مسائلی مانند رشد انتظارات تورمی و صعود بهای ارز در ارتباط است. این در حالی است که خودروهای داخلی از چند ماه پیش راه خود را از بازار ارز تا حدی جدا کردهاند و مانند گذشته تاثیرپذیری کامل از نوسان این بازار ندارند.
به گزارش خبرگزاری اقتصاد ایران، بررسیها نشان میدهد قیمت خودروهای مونتاژی در بازار آزاد از ابتدای بهمن به طور میانگین بالغ بر ۲ درصد بالا رفته است .منحنی قیمت در بازار خودروهای مونتاژی کشور طی روزهای سپریشده از بهمنماه، همچنان حالت صعودی دارد؛ با این حال خودروهای داخلی پس از یک دوره نسبتا کوتاه رشد قیمت، وارد افت شده و حتی در مواردی قیمتها بهنرخهای ابتدای ماه بازگشتهاند.
بهنظر میرسد افزایش قیمت خودروهای مونتاژی با مسائلی مانند رشد انتظارات تورمی و صعود قیمت ارز در ارتباط است. این درحالی است که خودروهای داخلی از چند ماه پیش راه خود را از بازار ارز تا حدی جدا کردهاند و مانند گذشته تاثیرپذیری کامل از نوسان این بازار ندارند. بررسیها نشان میدهد قیمت خودروهای مونتاژی در بازار آزاد از ابتدای بهمن بهطور میانگین بالغ بر ۲ درصد بالا رفته است.
بهعنوان مثال، قیمت جک ۳ اتومات از یکمیلیارد و ۲۶۰ میلیون تومان به یکمیلیارد و ۲۷۰ میلیونتومان رسیده است. همینطور ایکس ۵۵ پرو با رشد ۲۵ میلیونتومانی یکمیلیارد و ۵۹۰ میلیونتومان قیمت میخورد.
بهنظر میرسد خودروهای مونتاژی در مقایسه با داخلیها، تاثیرپذیری بیشتری از نوسان بازار ارز دارند یا حداقل در بهمنماه اینگونه بوده است. این درحالی است که با توجه به از سرگیری واردات خودرو در سال ۱۴۰۱، مونتاژیها دیگر مانند دوران ممنوعیت واردات، قدرت مانور و امکان رشد قیمت در بازار آزاد را ندارند.
آن زمان، با توجه بهقطع عرضه خودروهای وارداتی جدید، مونتاژیها قلمرو گستردهای برای رشد قیمت داشتند؛ چراکه بهاصطلاح سرعتگیری مقابلشان نبود. با از سرگیری واردات اما شرایط فرق کرد و خودروهای مونتاژی دیگر آزادی عمل گذشته را برای رشد قیمت در بازار ندارند.
البته قیمت مونتاژیها در این دوران بالا رفته است؛ اما موضوع این است که سرعت رشد قیمت آنها با توجه بهعرضه خودروهای وارداتی کم شده است.
در همین بهمنماه نیز افزایش قیمت این گروه از خودروها، در حد ۲ درصد بوده؛ حال آنکه اگر پای خودروهای خارجی در میان نبود، قیمت مونتاژیها (با توجه بهرشد قیمت ارز) با سرعت بیشتری افزایش مییافت.
اما در بازار خودروهای داخلی، با عقبگرد نسبی قیمتها با وجود افزایش بهای ارز مواجه هستیم. بررسی بازار خودرو در روزهای گذشته از بهمن نشان میدهد داخلیها این ماه را با رشد قیمت آغاز کردند؛ اما در ادامه روندی عکس شکل گرفته و قیمتها نزولی شدهاند. شرایط بهگونهای است که قیمت برخی خودروهای داخلی بهنرخ ابتدای ماه بازگشته است.
البته در این میان، خودروهایی نیز هستند که قیمت آنها در مقایسه با ابتدای بهمن رشد کرده؛ اما اولا تعدادشان زیاد نیست و ثانیا رشد قیمت آنها ناچیز است. بهعنوان مثال، رانا پلاس ۱۰ میلیونتومان در بهمن افزایش قیمت داشته است.
در بین دیگر خودروهای موجود در بازار، قیمت پژو ۲۰۷ ارتقایافته دندهای به ۸۱۵ میلیونتومان رسیده که با قیمت ابتدای بهمن تقریبا یکی است. یا مثلا دنا پلاس اتومات توربوشارژ نیز که در حال حاضر یکمیلیارد و ۶۰ میلیونتومان قیمت دارد، در ابتدای ماه نیز تقریبا همین قیمت را بهخود میدید.
از طرفی طبق آمار و اطلاعاتی که ایرانخودرو، سایپا و پارسخودرو بهسازمان بورس ارائه دادهاند، این سه خودروساز بزرگ کشور از ابتدای سال جاری تا انتهای دیماه، حدود ۷۲۰ هزار دستگاه خودرو سواری تولید کردهاند؛ اما تنها ۶۸۸ هزار و ۸۹۴ دستگاه فروخته شده است.
بنابراین ۳۱ هزار و ۱۱۱ دستگاه خودرو سواری تولیدی در سال جاری بهفروش نرفته است. بر این اساس نسبت فروش بهتولید خودروسازان در ۱۰ ماه گذشته ۹۵.۷ درصد بوده است.
افزایش قیمت خودروهای داخلی در بازار آزاد
خودروهای داخلی در آخرین روز هفته گذشته رشد بهای یک تا ۱۵ میلیونتومانی را تجربه کردند. جایی که پژو پارس TU۵ (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۵ میلیونتومان، سورن پلاس با موتور XU۷P (۱۴۰۳) با ۱۲ میلیونتومان افزایش ۶۹۲ میلیونتومان، دنا اتومات آپشنال (۱۴۰۳) با ۱۱ میلیونتومان افزایش یکمیلیارد و ۹۲ میلیونتومان، پارس سال (دریچهسیمی) (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش ۸۴۲ میلیونتومان، پارس سال سفارشی ELX (دریچهبرقی) (۱۴۰۳) با ۸ میلیونتومان افزایش ۸۶۸ میلیونتومان و تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۷ میلیونتومان افزایش ۸۸۶ میلیونتومان قیمتگذاری شدند.
همچنین در میان خودروهای مونتاژی شاهد رشد بهای ۵ تا ۳۵ میلیونتومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس آریزو ۶ پرو (۱۴۰۳) با ۳۵ میلیونتومان افزایش بهیکمیلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان، فونیکس تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۵ میلیونتومان افزایش به ۳ میلیارد و ۵۵ میلیونتومان، لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش به ۲ میلیارد و ۸۵ میلیونتومان، امویام X۵۵ پرو (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۷۱۰ میلیونتومان و هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۵ میلیونتومان افزایش به یکمیلیارد و ۶۹۵ میلیونتومان رسید.
در گروه خودروهای وارداتی نیز شاهد افت بهای ۵۰ میلیونتومانی بودیم. جایی که کیا K۵ توربو (۲۰۲۴) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۵ میلیارد و ۴۵۰ میلیونتومان، کیا سلتوس (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیونتومان و تویوتا لوین هیبرید (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیونتومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیونتومان ارزشگذاری شدند.