رئیس سازمان برنامه و بودجه خبر داد:
اتمام خط آهن چابهار - زاهدان تا پایان سال آینده
اقتصاد ایران: معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور گفت: طرح راهآهن چابهار - زاهدان با تأمین اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی، تا پایان سال آینده تکمیل میشود.
به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران، سیدحمید پورمحمدی با تشریح نقشه راه دولت برای توسعه سواحل جنوب و منطقه مکران اظهار داشت: طرح راهآهن چابهار - زاهدان، بخشی از کریدور حملونقل شمال - جنوب ایران محسوب می شود که تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز این پروژه، تأمین شده و محدودیتی از این بابت وجود ندارد، افزود: این خط ریلی که اتصال بندر چابهار به شبکه ریلی کشور را فراهم میکند، نقش مهمی در توسعه حملونقل و ترانزیت منطقهای خواهد داشت.
معاون رئیسجمهور با اشاره به اهمیت راهبرادی این پروژه، گفت: این خط ریلی از چابهار آغاز شده و در مرحله نخست به زاهدان متصل میشود؛ اما در برنامهریزی کلان، قرار است تا سرخس و مشهد نیز امتداد یابد.
پورمحمدی گفت: اتصال این مسیر به شبکه سراسری راهآهن، نقش مهمی در توسعه حملونقل کالا و افزایش ظرفیت ترانزیتی ایران خواهد داشت. این پروژه در کنار بندرعباس، یک مسیر ریلی شمال - جنوب دیگر ایجاد خواهد کرد که نقش کلیدی در حملونقل بینالمللی ایفا میکند.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به پیشرفتهای انجامشده در بخشهای مختلف این مسیر، اعلام کرد: بخش زاهدان - خاش به اتمام رسیده و طبق برنامهریزی انجامشده، ادامه این مسیر تا چابهار نیز تا پایان سال آینده تکمیل خواهد شد.
وی افزود: پیمانکاران و وزارت راه و شهرسازی، موظف شدهاند تا طبق جدول زمانبندی پیش بروند و از نظر تأمین منابع مالی، هیچ مانعی وجود ندارد.
معاون رئیسجمهور با بیان اینکه اتمام این پروژه، تأثیر بسزایی در توسعه اقتصادی استانهای سیستان و بلوچستان و هرمزگان خواهد داشت، گفت: چابهار بهعنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، با اتصال به شبکه ریلی، میتواند نقش پررنگتری در تجارت منطقهای و بینالمللی ایفا کند.
پورمحمدی سپس گفت: این مسیر، امکان انتقال کالا به کشورهای آسیای میانه، افغانستان و حتی اروپا را تسهیل خواهد کرد و با کاهش هزینههای حملونقل، زمینهساز جذب سرمایهگذاری بیشتر در منطقه خواهد شد.
معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در بخش دیگری از این برنامه، به تشریح زیرساخت های توسعهای مورد نیاز در بخش های مختلف در سواحل جنوب پرداخت و به بیان نکاتی درباره اهمیت محیط زیست و مشارکت مردم و جوامع محلی در منطقه مکران پرداخت.
اکو ایران | ECO IRAN
ترکیه | Turkiye
آذربایجان| Azerbaijan
ترکمنستان|Turkmenistan
تاجیکستان|Tajikistan
قزاقستان |Kazakhstan
قرقیزستان |Kyrgyzstan
ازبکستان |Uzbekistan
افغانستان |Afghanistan
پاکستان | Pakistan
بانک مرکزی
بانک ملّی ایران
بانک ملّت
بانک تجارت
بانک صادرات ایران
بانک ایران زمین
بانک پاسارگاد
بانک آینده
بانک پارسیان
بانک اقتصادنوین
بانک دی
بانک خاورمیانه
بانک سامان
بانک سینا
بانک سرمایه
بانک کارآفرین
بانک گردشگری
بانک رسالت
بانک توسعه تعاون
بانک توسعه صادرات ایران
قرض الحسنه مهر ایران
بانک صنعت و معدن
بانک سپه
بانک مسکن
رفاه کارگران
پست بانک
بانک مشترک ایران و ونزوئلا
صندوق توسعه ملّی
مؤسسه ملل
بیمه مرکزی
بیمه توسعه
بیمه تجارت نو
ازکی
بیمه ایران
بیمه آسیا
بیمه البرز
بیمه دانا
بیمه معلم
بیمه پارسیان
بیمه سینا
بیمه رازی
بیمه سامان
بیمه دی
بیمه ملت
بیمه نوین
بیمه پاسارگاد
بیمه کوثر
بیمه ما
بیمه آرمان
بیمه تعاون
بیمه سرمد
بیمه اتکایی ایرانیان
بیمه امید
بیمه ایران میهن
بیمه متقابل کیش
بیمه آسماری
بیمه حکمت صبا
بیمه زندگی خاورمیانه
کارگزاری مفید
کارگزاری آگاه
کارگزاری کاریزما
کارگزاری مبین سرمایه