بندرعباس، دروازه همکاری اقتصادی ایران و چین
اقتصاد ایران: خلیج فارس به عنوان یکی از مهمترین مبادی تجاری بینالمللی محسوب میشود که نقش قابل توجهی در اقتصاد بینالمللی ایفا میکند و همواره مورد توجه بینالمللی از جمله چین قرار گرفته است.
با این توافق، همکاری و سرمایهگذاریهای کلان در بخشهای زیرساختی، اقتصادی و انرژی به سطح جدیدی ارتقا یافت که با سمتوسوی جدید تحولات جهانی، به همگرایی بیش از پیش نزدیک شدهاند.
محقق انجمن دفاع و امنیت اسرائیل و محقق امنیت و سیاستخارجی خاورمیانه، جنیفر تیل، در مقالهای به تحلیل روابط ایران و چین پرداخته و اشاره کرده که تهران در حال عبور از تحریمهاست و فعالانه روابطش با چین را تقویت میکند؛ پکن هم اقدامات دیپلماتیک راهبردی برای حفظ ارتباط پایدار خود با تهران انجام میدهد.
این تحلیلگر معتقد است روابط سیاسی میان ۲ کشور که ریشه در بیاعتمادی مشترک به آمریکا دارد، در حال تقویت است و عضویت ایران در سازمان شانگهای و بریکس با همین هدف دنبال میشود.در سالهای اخیر، همکاریهای اقتصادی چین و ایران در منطقه خلیجفارس به یکی از محورهای اصلی توسعه اقتصادی میان دو کشور تبدیل شده است.
این همکاریها در بستر توسعه بندرعباس، بندر شهیدرجایی، ساخت پل ۲.۲ کیلومتری خلیجفارس-قشم و کریدور چین-آسیایمرکزی-غربآسیا که یکی از کریدورهای مطرح شده در ابتکار کمربند-راه چین به حساب میآید، شکل گرفتهاند.
زونگ پی وو، سفیر چین در ایران، روز سه شنبه (۲۰ آذر) در اولین سفر خود به جنوب ایران و حضور در نشست فعالان اقتصادی استان هرمزگان، از ظرفیتهای این استان در راستای پیشبرد همکاریهای اقتصادی و تجاری دو کشور بازدیدی به عمل آورد.
وی ادامه داد: سران دو کشور موافق توسعه روابط هستند و این برای توسعه روابط میان دو کشور بسیار بااهمیت است و ایجاد سرکنسولی در بندرعباس نیز نشانه توجه ما به بندرعباس است.
شووی مرتباً پیگیر توسعه روابط و ارتقای روابط است و با تجربه دیپلماتیک بالا، مسئولیت سرکنسولی را عهدهدار است و به تقویت تعاملات دو کشور کمک میکند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری هرمزگان نیز از آمادگی این استان برای توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی با کشور چین خبر داد و گفت: استان هرمزگان با ظرفیتهای ویژهای که در خود جای داده، آمادگی دارد با کشور چین براساس برنامه جامع مشترک ایران و چین و همچنین اجرای برنامههای ۲۵ ساله، همکاری داشته باشد.
احسان کامرانی با اشاره به رابطه تاریخی هرمزگان در مبادلات تجاری دیرینه با استانهای چین، تصریح کرد: از ۱۹ جزیره خلیجفارس، ۱۴ جزیره در استان هرمزگان قرار گرفته که کاربری اقتصادی، تجاری و گردشگری دارند و همچنین بر لزوم خواهرخواندگی این استان با یکی از استانهای چین تاکید کرد.
همچنین، بندرعباس، به عنوان یکی از بنادر مهم ایران در خلیجفارس، ۷۰ درصد تجارت دریابورد ایران را مدیریت میکند.
مطابق نظر کارشناسان، بندر شهید رجایی به عنوان بزرگترین بندر تجاری ایران، در استان هرمزگان واقع شده و ظرفیتهای مناسبی برای سرمایه گذاری و توسعه دارد که فرصت همکاری برد-برد ایران و چین در خلیجفارس را محقق میکند.
مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، عنوان کرد ایران میتواند نقش محوری در اتصال چین به غرب آسیا ایفا کند. یکی از راهکارهای پیشنهادی، اتصال بندرعباس به آسیای مرکزی است؛ مسیری که بخشی از شش کریدور اصلی BRI محسوب میشود.
ایران باید برای ایفای نقش مؤثرتر در ابتکار کمربند-راه چین، شرایط منطقهای و نیازهای طرف مقابل را به خوبی درک کرده و رویکرد برد-برد را اتخاذ کند که بندرعباس میتواند مدخل این همکاریهای رو به جلو باشد.