«بنز» در مقابل «ب‌ام‌و»؛ این‌ بار در فاز برقی

اقتصاد ایران: در سه‌ماهه سوم سال جاری، فروش خودروهای الکتریکی ب‌ام‌و ۲۲.۶درصد افزایش داشته درحالی‌که فروش خودروهای الکتریکی مرسدس‌بنز ۳۱درصد کمتر شده است.

 به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،خودروسازان در سراسر جهان با کاهش فروش خودروهای الکتریکی مواجه شده‌اند ولی دراین‌بین، ب‌ام‌و یک استثنای بزرگ است. فروش خودروهای الکتریکی این شرکت در ۹ماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۲.۶ درصد رشد داشته است. علاوه بر این، فروش خودروهای الکتریکی کل گروه ب‌ام‌و با احتساب برندهای مینی و رولزرویس هم ۱۹.۱ درصد بیشتر شده است. هرچند رشد فروش خودروهای الکتریکی گروه ب‌ام‌و در سه‌ماهه سوم سال کمتر بوده ولی هنوز هم ۱۰.۱درصد افزایش را نسبت به سه‌ماهه سوم سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد.

استراتژی که شکست خورد

ماه‌های اخیر خودروهای الکتریکی اکثر خودروسازان با کاهش فروش مواجه بوده‌اند. به‌عنوان‌مثال، فروش خودروهای الکتریکی مرسدس‌بنز در سه‌ماهه سوم امسال ۳۱ درصد کمتر شده است. مدل‌های سری EQ این شرکت اوضاع خوبی ندارند به‌گونه‌ای که فروش مدل‌های EQB، EQE و EQS در سه‌ماهه سوم امسال در ایالات‌متحده کاهش ۴۲درصدی را تجربه کرده و از ۹,۹۸۴دستگاه به تنها ۵,۷۶۹ دستگاه رسیده است.

در بین این سه مدل، EQS بدترین عملکرد را داشته و فروش آن در ۹ماه سال جاری نسبت به مدل مشابه سال قبل نصف شده است. به همین دلیل، مرسدس‌بنز به شکست برنامه‌های الکتریکی‌سازی خود اذعان کرد. و چند ماه پیش اولا کالنیوس، مدیرعامل شرکت اعلام کرد مرسدس‌بنز برای خودروهای الکتریکی آینده خود از استراتژی مشابه ب‌ام‌و استفاده خواهد کرد.

این یعنی خودروهای الکتریکی آینده این شرکت مشابه نسخه‌های درون‌سوز خواهند بود. ازسوی‌دیگر صرف‌نظر از خودروهای الکتریکی، فروش کلی تمام محصولات گروه ب‌ام‌و در ۹ ماه امسال ۴.۵درصد و سه‌ماهه سوم سال ۱۳درصد کاهش پیدا کرده است.

فروش مدل‌های برند ب‌ام‌و نیز در ۹ ماه سال ۲.۳درصد و در سه‌ماهه سوم ۱۱.۴درصد کمتر شده است. این در حالی است که فروش مرسدس‌بنز در سه‌ماهه سوم با یک‌درصد افزایش به ۵۰۳,۶۰۰ دستگاه رسیده و با فاصله زیادی ب‌ام‌و را با فروش ۴۸۷ هزار دستگاه پشت سر گذاشته است.

ب‌ام‌و از توقف خط تولید خود برای برطرف کردن مشکل قطعات معیوب سیستم ترمز خودروها و همین‌طور شرایط سخت در بازار چین به‌عنوان دلایل کاهش فروش خود در سال ۲۰۲۴ یاد کرده است.

البته مشکل ترمز حل شده است ولی در چین با وجود خودروسازان داخلی که به‌سرعت در حال پیشرفت هستند و سهم بازار خودروسازان خارجی را تصاحب می‌کنند، اوضاع به این زودی‌ها درست نخواهد شد.

رویترز گزارش کرد مرسدس‌بنز اعلام کرد کاهش هزینه‌ها را دو برابر خواهد کرد. این خودروساز بیشتر تولید خود را در اروپا انجام می‌دهد، که قیمت نیروی کار و انرژی بالاست، بنابراین هزینه‌های بسیار بالاتری نسبت به رقبایی مانند تسلا دارد.

رقابت در بازار تسلا

فروش ب‌ام‌و و مینی در بازار ایالات‌متحده در ۹ماه سال جاری ۲.۱درصد و در سه‌ماهه سوم ۹.۲درصد کاهش پیدا کرده، درحالی‌که در اروپا فروش این برندها در ۹ماه ۱.۴درصد افزایش و در سه‌ماهه سوم فقط یک درصد کاهش یافته است. در چین اما شرایط اصلا خوب نیست زیرا فروش ب‌ام‌و در ۹ماه سال جاری در این کشور ۱۳.۱ درصد و در سه‌ماهه سوم ۲۹.۸درصد کمتر شده درحالی‌که فروش فقط یک درصد کاهش داشته است.

مرسدس‌بنز در بازار ایالات‌متحده هم شرایط خوبی داشته است زیرا فروش این برند آلمانی در سه‌ماهه سوم امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱درصد بیشتر شده است. البته در این مدت، E کلاس که تنها دو سال از عرضه نسل جدید آن می‌گذرد، کاهش فروش ۵۱درصدی را تجربه کرده و فروش SL هم ۸۱درصد کمتر شده است. در عوض، کوپه جدید CLE تا اینجای سال ۲۰۲۴ در آمریکا بیش‌از ۱۰‌هزار دستگاه فروخت، در همین حال، شرایط خودروهای اسپرت ب‌ام‌و M نیز نسبتا خوب بوده است.

فروش این خودروها در ۹ ماه امسال ۲درصد افزایش و در سه‌ماهه سوم فقط ۳.۹ درصد کاهش پیدا کرده است. فروش رولزرویس اما در ۹ ماه اول ۱۲.۸ درصد و در سه‌ماهه سوم ۱۶.۲ درصد کاهش پیدا کرد و مینی هم به ترتیب با کاهش ۲۰.۹ درصدی و ۲۵.۲ درصدی در ۹ماه و سه‌ماهه سوم، شرایط سختی را سپری می‌کند.

البته مدیران مینی دلیل این کاهش را نوسازی کل سبد محصولات شرکت می‌دانند و امیدوارند با عرضه مدل‌های جدید فروش افزایش پیدا کند. ب‌ام‌و در بازار اروپا هم بسیار خوب ظاهر شده و تقاضای برای محصولات برقی آن، به ویژه در کشورهای ایتالیا، فرانسه و انگلستان، خیلی بالا بوده البته فروش این شرکت در اروپا ۷.۶ درصد افزایش یافته و به ۵۷۷,۸۰۳دستگاه رسیده است. از این تعداد ۱۲۱,۸۴۴ دستگاه خودرو برقی بوده که از رشد ۳۵.۸ درصدی حکایت دارد. با این حال، فروش کلی گروه ب‌ام‌و در سطح جهانی نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴.۵ درصد کاهش یافته است.

توقف‌ تولید چند مدل در فصل سوم سال جاری به خاطر وجود نقص در سیستم ترمز یکپارچه و افت فروش در بازار چین از دلایل اصلی افت آمار فروش ب‌ام‌و به شمار می‌روند. شاید بدانید چین همچنان بزرگ‌ترین بازار ب‌ام‌و و سایر خودروسازان اروپایی به حساب می‌آید و کاهش فروش در این بازار کلیدی به میزانی قابل توجه تاثیر منفی بر آمار کلی می‌گذارد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ