بانک جهانی اعلام کرد:

غزه و کرانه باختری در بدترین بحران اقتصادی

اقتصاد ایران: در حالی که بانک جهانی طی روزهای اخیر پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش داده است، روبرتا گاتی، اقتصاددان ارشد این بانک طی اظهاراتی هشدار داد که غزه و کرانه باختری اشغالی با بحران اقتصادی بی سابقه‌ای روبرو هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران به نقل از نشنال نیوز، در حالی که بانک جهانی طی روزهای اخیر پیش‌بینی خود را برای رشد اقتصادی خاورمیانه و شمال آفریقا کاهش داده است، روبرتا گاتی، اقتصاددان ارشد این بانک طی اظهاراتی هشدار داد که غزه و کرانه باختری اشغالی با بحران اقتصادی بی سابقه‌ای روبرو هستند.

با گذشت یک سال از آغاز جنگ غزه که به گفته مقامات محلی بیش از 42000 کشته برجای گذاشته است، اقتصاد این منطقه ویران شده است به طوری که طی سه ماهه دوم سال جاری میلادی 86 درصد سقوط کرد و گزارش ارزیابی بانک جهانی و سازمان ملل در اوایل سال جاری میلادی، هزینه خسارت به زیرساخت های حیاتی را حدود 18.5 میلیارد دلار برآورد کرد.

بانک جهانی اعلام کرد که اقتصاد کرانه باختری به دلیل محدودیت در حمل و نقل، کاهش مصرف و بحران شدید مالی،23 درصد کاهش یافته است. بانک جهانی به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که تشکیلات خودگردان فلسطین در حال حاضر 1.86 میلیارد دلار شکاف تأمین مالی دارد.

گاتی، اقتصاددان ارشد بانک جهانی در امور خاورمیانه و شمال آفریقا، در مصاحبه با نشنال نیوز پس از آخرین چشم انداز منطقه‌ای این وام دهنده گفت: آنچه در غزه و کرانه باختری شاهد هستیم، بزرگترین بحران اقتصادی صورت گرفته تا به امروز است.

وی در ادامه تأکید کرد که یافته‌های گزارش این بانک و تلفات انسانی این جنگ، وی را به شدت غمگین و متاثر کرده است.

بانک جهانی در جدیدترین چشم انداز اقتصادی خود برای خاورمیانه و شمال آفریقا اعلام کرد که بحران انسانی با پیامدهای طولانی مدت بالقوه مواجه است.

در آخرین گزارش چشم‌انداز این بانک آمده است که ناامنی غذایی در غزه "به شدت افزایش یافته است." پانزده درصد از جمعیت دو میلیونی غزه با شرایط قحطی مانند مواجه هستند. در گزارش جداگانه‌ای از سازمان ملل آمده است که سطح فعلی ناامنی غذایی برای 133000 نفر "فاجعه بار" است.

علاوه بر این، 90 درصد از کودکان زیر دو سال و 95 درصد از زنان باردار یا زنان شیرده با فقر شدید غذایی مواجه هستند.

گاتی گفت: ما می دانیم که رابطه مهمی بین رشد فیزیکی کودکان و رشد شناختی آنها وجود دارد و این نیز نه تنها بر آنها به عنوان انسان، بلکه بر آنها به عنوان یک شاغل مولد در آینده نیز تاثیر خواهد داشت.

انتهای پیام/

 

 

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ