شاخص امید زندگی زنان ایرانی به ۷۸ سال رسید

اقتصاد ایران: رئیس اداره سلامت میانسالان و مادران وزارت بهداشت اعلام کرد که امید به زندگی زنان ایرانی به ۷۸ سال افزایش یافته است. با این حال، برخی بیماری‌ها همچنان به عنوان علل اصلی مرگ و میر در بین زنان باقی مانده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،ملیحه کیانفر در گزارشی از وضعیت سلامت زنان ایرانی گفت: «طی چهار دهه گذشته، امید به زندگی زنان ایرانی از ۵۴ سال به ۷۸ سال افزایش یافته است که نشان‌دهنده دستاوردهای قابل توجه در حوزه بهداشت و سلامت است.» او تأکید کرد که بر اساس پیمایش‌های سال ۱۳۹۹، بیماری‌های ایسکمیک قلب، بیماری‌های ناشی از فشار خون، دیابت و سرطان پستان از جمله ۲۰ علت اول مرگ در میان زنان ایرانی هستند.

کیانفر همچنین به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت نوزادان اشاره کرد و گفت: «غربالگری نوزادان از بدو تولد می‌تواند به شناسایی بیماری‌های خاص کمک کند.» او توضیح داد که این غربالگری‌ها شامل بررسی‌های شنوایی و سنجش میزان تیروئید نوزادان است و تمامی این خدمات به صورت رایگان در مراکز خدماتی جامعه سلامت ارائه می‌شود.

وی افزود: «از یک ماهگی تا هفت سالگی، آزمایشات متعددی بر روی کودکان انجام می‌شود و آن‌ها قبل از ورود به مدرسه نیز غربالگری و ارزیابی‌های روان‌پزشکی می‌شوند.»

کیانفر در پاسخ به پرسش در مورد عملکرد وزارت بهداشت در زمینه پیشگیری از بیماری‌ها، گفت: «با توجه به اینکه امید به زندگی زنان به ۷۸ سال رسیده، می‌توانیم نمره قبولی بگیریم، اما همچنان نیاز به تلاش بیشتری داریم.»

ناهید نفیسی، استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران، در مورد وضعیت سلامت زنان تأکید کرد که بسیاری از زنان به دلیل نقش‌های خانوادگی و مسئولیت‌های تربیتی از خود غافل می‌شوند. او اشاره کرد که برخی زنان باوجود تشخیص سرطان پستان، از درمان خودداری می‌کنند و این فداکاری‌های نابه‌جا می‌تواند عواقب جدی به همراه داشته باشد.

با وجود افزایش امید به زندگی زنان ایرانی، هنوز چالش‌های جدی در زمینه بیماری‌های مزمن و عدم توجه به سلامت شخصی وجود دارد. نیاز به آگاهی‌بخشی و حمایت‌های اجتماعی بیشتر از جمله اقداماتی است که می‌تواند به بهبود وضعیت سلامت زنان کمک کند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ