رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی:

نظارت بر بانک ها متولی مشخصی ندارد

اقتصاد ایران: رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: متاسفانه به دلیل موضوع مالکیت، امروز مشخص نیست که نظارت بر بانک‌ها در اختیار چه کسی است.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  کوروش پرویزیان در نشست تخصصی ویژگی‌های نظارت موثر بانکی گفت: در بحث نظارت موثر موضوع اول مسئله اندازه‌گیری است؛ اینکه حجم مشکلات ما چه قدر است، اینکه آیا گزارش های موجود دقیق است و منعکس کننده مشکلات و فضای نظارت است یا خیر همه به نوع گزارش گری در حوزه نظارت باز می‌گردد. بنابراین در حوزه اندازه‌گیری دارای مسائل جدی هستیم و باید بررسی کنیم که حجم دقیق مشکلات ما چه قدر است.

وی در رابطه با ناترازی بانک‌ها خاطر نشان کرد: در حوزه بانک و بانکداری مولفه‌ها مشخص و روشن است و امروز که به ترازنامه بانک‌ها توجه می‌شود متاسفانه رفتار با بانک‌ها درست نبوده و بانک‌ها را به سمت ناترازی بیشتر هدایت کرده ایم. در اصل دولت به بانک‌ها مجوز داده که از بازار بانکی استفاده کرده و خلق پول کنند اما بانک‌ها نتوانستند در این حوزه آنگونه که باید فعالیت کنند.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر دولتی کردن بانک‌ها حل موضوع را پیچیده‌تر می‌کند. نگاه خیریه‌ای به بانک ها زمینه هایی را ایجاد کرده است. دولت ها در طول سال‌ها با کسری روبرو بوده و براساس قول و قرارها به مردم، مخارج بیشتری برای بانک ها و سیستم بانکی ایجاد کرده اند.

پرویزیان گفت: امروز قدرت اعتبار دهی بانک‌ها را کاهش داده و کسب و کار بانکی را تضعیف کرده‌ایم و از سوی دیگر برخی از بانک‌های ناتراز را در بانک‌های دیگر ادغام می‌کنیم.

وی افزود: در حال حاضر به بخش خصوصی اجازه داده نمی‌شود که در این حوزه فعالیت داشته باشد تا آن چرخه موثر و مفید در بازار خصوصی بانکداری مشاهده شود.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی در رابطه با موضوع مالکیت بانکی گفت: متاسفانه به دلیل موضوع مالکیت، امروز مشخص نیست که نظارت بر بانک‌ها در اختیار چه کسی است و در تصمیم گیری اختیار از بانک مرکزی گرفته شده و عدم اعتبار مسولیت در حوزه نظارت شکل گرفته است. با این حال صرف مالکیت، مسئله کارآمدی را کاملا تبیین نمی‌کند.

پرویزیان در پایان اظهار کرد: بانک مرکزی سال‌ها درگیر موسسات بانکی غیر مجاز بود که تجربه آن برای بانک مرکزی یک تجربه بسیار مفید شد و در این حوزه نظارت بانک مرکزی، موفق شد. با این حال امروز موسساتی وجود دارد که تحت نظارت بانک مرکزی نیست و باید نظارت بانک مرکزی در این حوزه صورت بگیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ