وزیر جهاد کشاورزی:

ضایعات کشاورزی یکی از تهدیدات امنیت غذایی است

اقتصاد ایران: وزیر جهاد گفت: امروز در مسیر تهیه امنیت غذایی چالش‌هایی وجود دارد که از آن جمله تغییر اقلیم، فرسودگی منابع تولیدی، ناامنی منطقه‌ای و ضایعات کشاورزی است که زنان در کاهش آن نقش‌آفرین هستند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  امروز سه شنبه ۲۴ مهر ماه ۱۴۰۳ نخستین همایش بین‌المللی و هشتمین آئین ملی گرامی‌داشت روز جهانی زنان روستایی و عشایری در محل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) برگزار شد. غلامرضا نوری قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی در این مراسم با اشاره به اهمیت امنیت غذایی در جهان، گفت: امنیت غذایی با ۴ رکن فراهم‌آوری، دسترسی، سلامت و پایداری در تمام جوامع به شدت تعقیب می‌شود و مسابقه بزرگی در این خصوص شاهد هستیم.

وی افزود: ما در وزارت جهاد کشاورزی هم بر تعیین برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تاکید داریم.

وی با اشاره به تحریم‌های برخی قدرت‌ها، ادامه داد: متأسفانه در تجارت بین‌المللی هنوز هستند کشورهایی که با تحریم‌های ظالمانه حتی در حوزه غذا و دارو سلامت جوامع را تحت تأثیر قرار می‌دهند که بر خلاف موازین بین‌المللی است. نمونه بارز این پدیده ناخوشایند وضعیت مردم غزه و لبنان است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان این که در مسیر تهیه غذا چالش‌هایی وجود دارد، اظهار کرد: تغییر اقلیم، فرسودگی منابع تولید، ناامنی‌های منطقه‌ای، درصد قابل توجه ضایعات و دور ریزهای غذایی از چالش‌های موجود بوده که باید رسیدگی شود. در این بخش نقش زنان بی‌بدیل است.

وی تصریح کرد: نقش زنان روستایی و عشایری در امنیت غذایی در کنار سایر نقش‌های خانوادگی قابل توجه است.

نوری قزلجه در ادامه سخنان خود بیان کرد: من به عنوان یک روستازاده، شاهد تلاش مادرم در کنار پدرم برای تولید و فعالیت‌های اقتصادی و اجتماعی بوده‌ام.

وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: معتقدم زنان روستایی نمونه در جهان هستند و تاکید بر نقش آفرینی زنان در دنیا.، این جمعیت نمونه بارز آن هستند که از گذشته دور در ایران فعالیت گسترده اقتصادی داشته‌اند.

وی با اشاره به جمعیت زنان روستایی ادامه داد: ۱۱ میلیون زن روستایی و عشایری در کنار مردان در حوزه کشت و دامداری فعالیت دارند و امروز جامعه عشایر با جمعیت ۱.۴ درصدی ۲۵ درصد گوشت کشور را تولید و تأمین می‌کنند. در این خصوص نقش زنان قابل چشم‌پوشی نیست.

وی گفت: بر اساس قوانین بالادستی موظف به حمایت زنان روستایی و بالفعل کردن ظرفیت‌های موجود در این جامعه خلاق هستیم.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان با اشاره به پرداخت تسهیلات خرد به زنان روستایی و عشایری گفت: ۴۴۰۰ صندوق خرد در کشور وجود دارد که باید افزایش پیدا کند، در کنار آن تشکل‌های زنان روستایی و عشایری هم باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ