سرپرست سازمان منابع طبیعی:

ادامه ناترازی‌ها باعث فرسایش خاک می‌شود

اقتصاد ایران: گرگان-سرپرست سازمان منابع طبیعی وآبخیزداری گفت:استفاده نادرست از آب و خاک باعث ناترازی‌ها در کشور شد که اگر چاره ای اندیشیده نشودسالانه بیش ازدومیلیارد تن خاک در کشور فرسایش پیدا می‌کند.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ،  حسن وحید، صبح سه شنبه در کارگاه ملی هم اندیشی آموزش سیاست‌ها، راهبردها و برنامه‌های مدیریت مراتع کشور اظهار کرد: ۸۳ درصد از مساحت کشور به منابع طبیعی اختصاص دارد.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۱۴ میلیون هکتار جنگل، حدود ۸۴ میلیون هکتار مراتع و ۳۰ میلیون هکتار اراضی بیابانی در سطح کشور وجود دارد که از پتانسیل و قابلیت‌های بسیار خوبی برخوردار است، افزود: شرایط اکولوژی که در کشور حاکم است باعث پایداری منابع آب و خاک است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: جنگل‌های هیرکانی یکی از بهترین جنگل‌های خوب در سطح کشور و دنیا محسوب می‌شود که در استان گلستان واقع شده است و تا کنون اقدامات خوبی برای نگهداری از این جنگل‌ها در سطح استان صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ما موافق زهکشی در استان نبودیم، اظهار کرد: اگر منابع آبی مدیریت نشود قطعاً با مشکل جدی مواجه خواهیم شد و در میان مدت باعث بحران می‌شود.

وحید خاطرنشان کرد: بر اساس تجربیات به دست آمده اگر بخواهیم گام‌های اساسی در جهت حفظ و احیا منابع طبیعی برداریم ظرفیت‌ها و پتانسسل های زیادی وجود دارد که می‌تواند کشور را از بحران عبور دهد.

بیش از ۴۰ میلیون هکتار از مراتع کشور جز مراتع درجه سه و ضعیف هستند

وی یادآور شد: اگر چه در کشور پتانسیل‌های زیادی وجود دارد اما با برخی از ناترازی ها مواجه هستیم که نیاز است دولت و حاکمیت به آن بپردازد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به اینکه بخشی از این ناترازی ها مربوط به استفاده نادرست آب و خاک است، گفت: اکنون متوسط فرسایش خاک در کشور ۱۵.۴ تن در سال است که این عدد بیش از سطح فرسایش خاک نرم جهانی است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود سالانه بیش از دو میلیارد تن خاک در سطح مراتع و جنگل‌های کشور فرسایش پیدا می‌کند.

وی یکی از مهمترین دلایل فرسایش خاک را ضعیف شدن و ناپایدار شدن مراتع، بیابانی شدن مراتع، استفاده بیش از حد سرزمین و افت شدید سفره‌های آب زیرزمینی دانست.

وحید با اشاره به اینکه هر سانتی متر خاک نیاز به ۱۰۰ سال فرصت است تا ایجاد شود، اظهار کرد: در بخشی از مراتع جنوب کشور بیش از ۴۰ تا ۵۰ تن و گاهاً تا ۱۰۰ تن فرسایش خاک داریم.

۱۵ میلیون هکتار از سطح بیابان‌های کشور به عنوان کانون فعال ریزگردها شناسایی شده‌اند

وی با بیان اینکه سطح زیادی از منابع طبیعی کشور را مراتع تشکیل می‌دهند، ادامه داد: در حال حاضر بیش از ۴۰ میلیون هکتار از مراتع کشور جز مراتع درجه سه و ضعیف محسوب می‌شود که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده نشود این ۴۰ میلیون هکتار به ۳۰ میلیون هکتار بیابان‌های کشو اضافه خواهد شد.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در حال حاضر ۱۵ میلیون هکتار از سطح بیابان‌های کشور کانون فعال ریزگردها هستند که اگر در سیاست گذاری ها به آن نپردازیم باید در سال‌های آینده شاهد افزایش کانون ریزگردها در کشور باشیم.

وی یادآور شد: اگر چه بسیاری از بحران‌هایی که در سطح کشور ایجاد می‌شود با تغییر اقلیم و یا خشکسالی مرتبط است اما بهره برداری بیش از حد هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل مهم این موضوع به شمار آید.

وحید اظهار کرد: بر اساس آخرین آماری که از سوی وزارت نیرو اعلام شده است اکنون کسری آب‌های زیرزمینی به ۱۶۰ میلیارد متر مکعب رسیده است که این رقم طی سال‌های گذشته ۱۴۰ میلیارد متر مکعب بوده است و این آمارها نشان می‌دهد که بسیاری از مسائل رعایت نشده است.

وی افزود: برای جلو گیری از این بحران‌ها باید به مدیریت عرصه‌های منابع طبیعی، جنگل و اراضی کشاورزی بپردازیم و صرفه جویی ها را انجام دهیم.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ