بررسی تعرفه واردات خودرو در سال‌ های اخیر

اقتصاد ایران: بعد از پیروزی انقلاب و با شروع جنگ تحمیلی، واردات خودرو به کشور برای مدتی ممنوع شد. اما در ادامه و از اواخر دهه ۶۰ شاهد رفع این ممنوعیت بودیم.

به گزارش خبرگزاری اقتصادایران ، درعین حال در سال ۱۳۷۳ و با بروز مشکلات ارزی، مسئولان مربوطه در آن زمان مجددا واردات خودرو به‌کشور را ممنوع کردند. این ممنوعیت تا سال ۱۳۸۳ همچنان برقرار بود تا این‌که دولت تصمیم گرفت با وضع تعرفه سنگین یعنی ۱۷۰ درصد واردات خودرو به‌کشور را آزاد کند و مقرر شد سالانه تعرفه واردات خودرو ۲۰ درصد کاهش یابد تا بازار داخلی برای ورود به‌سازمان تجارت جهانی آماده شود. اما کاهش ۲۰ درصدی تعرفه تنها در سال ۱۳۸۴ اعمال شد و پس از آن در فاصله سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۸ تعرفه واردات تنها ۱۰ درصد کاهش یافت؛ به‌طوری که در اوایل دهه ۱۳۹۰ شمسی تعرفه به ۹۰ درصد رسید.

بنابر گزارش‌ها در سال ۱۳۹۲ نیز به‌دلیل افزایش بیش از ۲ برابری نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو کاهش یافت. بنابراین تعرفه اسمی خودروهای وارداتی بنا بر حجم موتورشان بین ۴۰ تا ۷۵ درصد انتخاب شد. در این سال دولت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی‌سی را ممنوع اعلام کرد.

سال ۱۳۹۶ پیش‌بینی فعالان بازار از افزایش نرخ ارز حکایت داشت و درنهایت دولت تصمیم گرفت مجددا تعرفه‌ واردات خودرو را افزایش دهد. در مسیر این اقدام خودروهای با حجم موتور تا ۱۵۰۰ سی‌سی که تعرفه واردات آن‌ها ۴۰ درصد بود، مشمول تعرفه ۵۵ درصدی شدند و خودروهای با حجم موتور ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی که تعرفه قبلی آن‌ها ۴۰ درصد تعیین شده بود، در ضوابط جدید مشمول تعرفه ۷۵ درصدی شدند. همچنین تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی که قبلا ۵۵ درصد بود، ۹۵ درصد تعیین شد.

درنهایت در اردیبهشت سال ۱۳۹۷ و با توجه به‌مشکلات تامین ارز، دولت تصمیم به‌ممنوعیت واردات خودروهای سواری گرفت. پس از آزادسازی واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ مجدد تعرفه‌های جدیدی برای خودروهای خارجی تعیین شد که طبق آخرین به‌روزرسانی‌ها (تیرماه ۱۴۰۳) تعرفه واردات از ۱۱ تا ۱۷۱ درصد تعیین شده است. به‌عنوان نمونه تعرفه ورودی خودروهای بنزینی به‌این شرح است: بنزینی کمتر از ۱۰۰۰ سی‌سی ۱۶ درصد، بنزینی ۱۰۰۱ تا ۱۵۰۰ سی‌سی ۶۶ درصد، بنزینی ۱۵۰۱ تا ۲۰۰۰ سی‌سی ۹۱ درصد، بنزینی ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی‌سی ۱۳۱ درصد، بنزینی ۲۵۰۱ تا ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۶۱ درصد و بنزینی بالاتر از ۳۰۰۰ سی‌سی ۱۷۱ درصد.

از طرفی باید گفت قرار است عقد قرارداد واردات خودرو مختص جانبازان با شرکت‌ها آغاز شود. بر این اساس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده است: «شرکت‌های مورد تایید این سازمان جهت واردات خودروهای جانبازان مشمول، به‌صورت تدریجی نسبت به‌فراخوان جانبازانِ مشمول عقد قرارداد که نسبت به‌واردات خودرو توسط شرکت‌های واردکننده درخواست داشته‌اند، اقدام می‌کنند.»

در این اطلاعیه آمده است: «با عنایت به مکاتبه واصله از سازمان توسعه تجارت ایران به شماره ۳۷۰۲۰۸۶ تاریخ ۱۷ مهر ۱۴۰۳ در ارتباط با ادامه فرآیند واردات خودرو جانبازان مشمول از طریق شرکت‌های واردکننده، مقرر شده تا شرکت‌های منتخب آن سازمان، از روز شنبه ۲۱ مهر به‌صورت تدریجی نسبت به فراخوان جانبازان معزز جهت عقد قرارداد اقدام کنند.

بر این اساس، با ارسال فراخوانِ عقد قرارداد از سوی شرکت‌ها برای جانبازان، این افراد مشمول نسبت به‌عقد قرارداد با شرکت و انجام امور مربوطه نظیر تکمیل اطلاعات و مشخصات، تسویه‌حساب، انجام امور مربوط به‌فرآیند واردات صورت گرفته و... اقدام خواهند کرد و پس از آن، طبق آن‌چه شرکت در قرارداد فی‌مابین قید می‌کند، در موعد مقرر موظف به‌تحویل خودرو جانبازان خواهد شد.»

روز گذشته در بازار خودروهای داخلی شاهد افت بهای یک تا ۷ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که نیسان آپشنال (دریچه‌سیمی) (۱۴۰۳) با ۷ میلیون‌تومان کاهش ۶۳۰ میلیون‌تومان، دنا پلاس (۵ دنده) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۷۷۵ میلیون‌تومان، دنا پلاس اتومات (۸۵ گانه) (۱۴۰۳) با ۶ میلیون‌تومان کاهش ۹۴۵ میلیون‌تومان، تارا ۶ دنده V۱ پلاس (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۰۰ میلیون‌تومان، پژو پارس TU۵ (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش ۸۹۷ میلیون‌تومان و پارس سال (دریچه‌برقی) (۱۴۰۳) با ۴ میلیون‌تومان کاهش ۶۸۱ میلیون‌تومان قیمت‌گذاری شدند.

همچنین درمیان خودروهای مونتاژی شاهد افت بهای ۵ تا ۲۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که قیمت فونیکس تیگو ۸ پرو مکس هیبرید (۱۴۰۳) با ۲۰ میلیون‌تومان کاهش به ۲ ‌میلیارد و ۷۰۰ میلیون‌تومان، هایما S۵ جدید (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۳۹۵ میلیون‌تومان، فونیکس تیگو ۷ پرو پریمیوم (۱۴۰۳) با ۱۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۸۰ میلیون‌تومان، کی‌ام‌سی T۸ (۱۴۰۳) با ۱۰ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۶۰۵ میلیون‌تومان و لاماری ایما (۱۴۰۳) با ۵ میلیون‌تومان کاهش به‌یک‌میلیارد و ۸۵۵ میلیون‌تومان رسید.

از طرفی در گروه خودروهای وارداتی شاهد افت بهای ۵۰ میلیون‌تومانی بودیم. جایی که جتا VS۷ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۲۵۰ میلیون‌تومان، فیات ۵۰۰ (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون‌تومان، نیسان سیلفی E-Power مکس ادیشن (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۴ میلیارد و ۱۵۰ میلیون‌تومان، هوندا وزل (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۶۵۰ میلیون‌تومان و ونوسیا استار (۲۰۲۳) با ۵۰ میلیون‌تومان کاهش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون‌تومان ارزش‌گذاری شدند.

نظرات کاربران

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نرخ ارز

عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار خرید 24759 0 (0%)
یورو خرید 28235 0 (0%)
درهم خرید 6741 0 (0%)
دلار فروش 24984 0 (0%)
یورو فروش 28492 0 (0%)
درهم فروش 6803 0 (0%)
عنوان عنوان قیمت قیمت تغییر تغییر نمودار نمودار
دلار 285000 0.00 (0%)
یورو 300325 0.00 (0%)
درهم امارات 77604 0 (0%)
یوآن چین 41133 0 (0%)
لیر ترکیه 16977 0 (0%)
ﺗﻐﯿﯿﺮات ﺑﺎ ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ اﻧﺠﺎم ﺷﺪ